Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Scannade Hasselbladbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Astacus

Aktiv medlem
Att framkalla och kopiera mellanformat är ganska dyrt (om man inte kan göra det själv). Jag fick dock en ide som jag undrar om nån testat, nämligen att använda polaroidfilm och sen i en vanlig flatbäddsscanner (bra mycket billigare än en bra diascanner) scanna in bilderna. Borde ju kuna fungera med tanke på det hyggliga negativ/bildformatet !?

Nån som har några tankar om hur detta kan fungera eller rent av prövat själv. Håller t.ex. polaroidfilmen tillräckligt hög klass ?

Håller t.ex. polaroidfilmen tillräckligt hög klass...

Absolut inte, upplösningen är usel och vid inskanning får du med ytstrukturen från Polaroiden.

Fotografera med småbild och skanna in från 10x15 kopior istället, blir miljoner gånger bättre.

Eller köp en Epson 2450 och skanna in negativen direkt.

Senast ändrad:
Det är mycket billigare att ta fram traditionella kopior också. Polaroidfilm kostar ju närmare 20 kronor per bild. Och kvaliteten är verkligen usel.

Ok ! Tyckte tanken var intressant men era svar är övertygande, jag släpper idéen. Tack för snabba svar !

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar