Annons

Scanna 135mm filmnegativ med BRA kvalitet?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag använder självklart samma bitdjup på filerna då jag jämför (48bit RGB). Arbetsprocessen är den samma som i artikeln du länkar till.

Inget fel på TIFF, men DNG är bättre. Med en ganska liten marginal bör tilläggas.

Skumt, förutsättningarna borde vara helt lika. Men det kanske är så att bilden är lagrad i linjärt format i DNG fallet, då skulle det vara något i omvandlingen till gammakodat format som skiljer.
 
Jag har en liten tanke... Skulle inte flatbäddarna fungera mycket bättre utan glas? Och hur svårt vore det för tillverkarna att göra någon slags bajonettfästning av glaskivan så man kan plocka bort den då man skannar film?
 
På dagens marknad är det Epson V700/750 som gäller, om du ska hålla dig under 10 000 kr. Det finns inga vettiga klassiska negativscannrar kvar, mig veterligen.

Fundera på att köpa ngt begagnat om inte V700/750 duger.

/ Alex
 
Nöjer du dig med att fota av negen på ett ljusbord så lär du inte ha höga kvalitétskrav. En Canoscan 8800F kostar 2.500:-, och rätt hanterat (med ett program typ Silverfast eller Vuescan) får du resultat som du kan skriva ut i stl A4-A3 utan att behöva skämmas. Men ska du få resultat med äkta kornskärpa, jämförbart med en mörkrumskopia, är en trumscanner typ Imacon nödvändigt.

Vad är det som gör att kvalitén blir dålig när man fotograferar av negativen direkt?
 
Av det som finns idag, vad rekommenderar ni?
Jag vill inte lägga 15-20.000 kr men jag vill få ner allting med BRA kvalitet.

Scandinavian säljer fortfarande Plustek som med Silverfast programvara bör ge ett fullgott resultat, i vilket fall som helst överlägset det en flatbäddskanner kan prestera. Kolla in tillverkare på Silverfasts hemsida (http://www.silverfast.com/product/en.html).
Ett annat alternativ är ju att få tag på en begagnad skanner. Själv använder jag en gammal Konika Minolta E5400 II med gott resultat (Silverfast programvara), men har fortfarande massor av negativ och dia att skanna.

/Bertil
 
Tidsåtgång?

Med tusentals negativ att gå igenom skulle jag satsa på en väl fungerande flatbäddsscanner. Jag har en Canon 9950F och tycker resultatet blir helt ok. När man väl kört in sej på tekniken kan man ladda en uppsättning filmremsor och göra nåt annat en stund. Och är det ISO800-film är det väl bara en fördel om kornet skyms lite... ;o)

Nu har jag inte använt filmscanner själv. Om någon använt båda typerna vore det intressant att höra skillnader i tidsåtgång för att scanna en rulle neg film.

Vill man veta mer om olika modeller och scanning i allmänhet rekommenderar jag photo-i.co.uk som gör väldigt utförliga tester på scanners och skrivare. Lite rörigt att hitta där just nu för han har just byggt om sidan helt, den gamla och nya ligger ute parallelt.
 
Med tusentals negativ att gå igenom skulle jag satsa på en väl fungerande flatbäddsscanner. Jag har en Canon 9950F och tycker resultatet blir helt ok. När man väl kört in sej på tekniken kan man ladda en uppsättning filmremsor och göra nåt annat en stund. Och är det ISO800-film är det väl bara en fördel om kornet skyms lite... ;o)

Nu har jag inte använt filmscanner själv. Om någon använt båda typerna vore det intressant att höra skillnader i tidsåtgång för att scanna en rulle neg film.

Vill man veta mer om olika modeller och scanning i allmänhet rekommenderar jag photo-i.co.uk som gör väldigt utförliga tester på scanners och skrivare. Lite rörigt att hitta där just nu för han har just byggt om sidan helt, den gamla och nya ligger ute parallelt.

Har själv Epson 4990 (föregångare till Epson V700) & Nikon ED 5000 och jag scannar dia på Nikon och negativ på Epson scannern. Tycker nog att Nikon Scannern är lite för skarp för negativ och att kunna ladda scannern upp till 24 bilder (4 remsor med 6 bilder) gör att den är mycket smidig att scanna större volymer.
 
Nu vet jag inte vad du använt för film, men jag har svårt att se något som liknar filmkorn alls i den bilden? Visar istället en bild från en scanning av Tri-X med Canoscan 8800F. Hela filen är ca 2200x3300 pixels och detta är ett utsnitt i 100%. Här ser man filmkorn, om än inte likadant som i en mörkrumskopia, lite luddigt men ändå ganska bra för en 2.500-kronorsscanner.

jag har inte häller stenkoll på vad det var för film eftersom det var en bild jag plåtade av åt en kompis. Nu har jag hittat två egna exempel. Den med sten är Ilford HP5 och den andra är TriX. Såklart det inte är trumscanner-kvallité men vist ser man kornen.
 

Bilagor

  • närtestshp5.jpg
    närtestshp5.jpg
    64.2 KB · Visningar: 328
  • närtesttrix.jpg
    närtesttrix.jpg
    56.4 KB · Visningar: 322
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.