Annons

Scanna - ppi?

Produkter
(logga in för att koppla)

erixbergholm

Avslutat medlemskap
Har tagit på mig uppgiften att scanna in ett 50-tal bilder(förstoringar på mellan ca 10x20 och 20 x30). De inscannade bilderna skall visas genom en projektor i en föreläsningssal.

Nu undrar jag om någon kan tipsa mig om vilken ppi jag skall skanna bilderna i ch om jag behöver 48 bitars djup eller om 24 är mer än väl under ovan nämnda förhållanden.

Använder mig av en Epson 4990 och tillhörande epson scan.

Tack!

/ Erik
 
Jag hade nog scannat dom i kanske 150-200% och 300ppi, om du exempelvis vill skriva ut dessa så slipper du scanna om dom. Men har du inget behov av att skriva ut dessa så ta redan på upplösningen som projektorn arbetar i och sedan väljer du upplösning efter den i så fall kan du scanna med lägre upplösning, du kan också minska bilderna senare i något bildbehandlingsprogram men se till att du scannar så att du aldrig behöver förstora bilderna senare. Om du har bilderna för stora så att bildvisningsprogrammet måste minska dessa så kan det hända att det ser konstigt ut (testa att zooma ut i lite olika värden i t.ex photoshop så ser du) Dessutom kan bildspelet bli segt att visa om bilderna är stora. Så se till att bilderna är i rätt storlek för projektornsupplösning. I de felsta scannerprogramvaror kan du se antalet pixal direkt vilke gör det lättare att bestämma exakt den upplösning du vill ha,
Om du ska arbeta vidare med bilden och göra stora korrigeringar så är 48-bitar att föredra, om ditt bildbehandlingsprogram klarar 48-bitar (16 per kanal). Om du gör alla grova korrigeringar i scannerprogramvaran så kan du lika gärna köra 24bitar (8 bitar per kanal). Of

/Tobias
 
Senast ändrad:
Om det är väldigt många bilder, så att det tar flera timmar att scanna & de inte behöver redigeras innan visning, så kan du räkna ut det såhär:

Sätt P till projektorns högsta upplösning på bredden (exvis 1200 för en projektor som kan visa 1200x1024).

Sätt B till bildens bredd i cm (exvis 30 för en 20x30cm bild)

Då får du PPI=(P*2,54)/B

Under sådana förhållanden, får du alltså PPI=1200*2,54/30=100

Där 100 är det optimala PPI-värdet.

Vid en 15cm-bild och 1600 som projektorns max-bredd, så blir det
PPI=1600*2,54/15=270ppi

Högre PPI än så klarar projektorn inte av att visa.

Om du inte skall behandla bilderna innan visning, så räcker det garanterat med 24-bitar och 270ppi, alltså. Vill du kunna justera bilderna, så räcker 24 bitar och 270 ppi långt.

Ökat pixeldjup och/eller ppi ger troligen inte mer information, eftersom papperet du scannar ifrån troligen inte kan innehålla mer information än det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.