Annons

Scanna neg med flatbäd

Produkter
(logga in för att koppla)

Greve Nickon

Aktiv medlem
Hej!
Jag fick en kombinerad scaner och färgskrivare i julklapp.
Jag undrar om någon utav er har provat att scanna neg med flattbädsscanner. Anledningen är att jag använder mellanformat när jag tar svartvitt, annars så har jag en negscanner.

Problemet är att det inte finns något dialock eller liknande till den här scannern. Kan man använda en glasskiva eller licknande så att det ligger plant eller vad kan funka??

MVH
Greve Nickon:cool:

Kolla i arkivet, frågan har dykt upp ett gäng gånger. Den korta sammanfattningen är väl i princip: Nej, ingen hit.

De få bilder jag har laddat upp är scannade med en flatbäddare, en Agfa T1200 tror jag att den heter. Det är jobbets scanner, har ingen själv.

Den optiksa upplösningen är 600*1200, men jag har kört på 600*600. Som du ser på bilderna funkar de för webben. Fördelen med Agfas modell är att de har en släda som skjuts in i scannnern, negen läggs således inte på glaset.

Jag ser det som en enkel och inte vidare bra lösning, men jag ville bidra med några bilder till detta forum och då fick det lov att bli den scannern.

En sak som jag använder den till ofta är att göra digitala "kontaktkartor". Fotar en del med negativ färgfilm 120-format och lämnar då enbart in den för framkallning. Gör kontaktkartor med scannerna som jag sedan bränner ner på CD. Vill jag sedan göra en förstoring på något negativ lämnar jag enbart in detta.

/Erik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar