Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Scanna neg - bilden låst

Produkter
(logga in för att koppla)

orera

Aktiv medlem
Jag har precis skaffat mig en scanner, en Epson perfection 3170 Photo.

När jag scannar in negativ färgfilm, kan jag inte göra någonting med bilderna i PS. Bildlagret är låst (bakgrundslagret), vilket inte borde vara ett problem eftersom man duplicerar lager. I det här fallet KAN jag inte duplicera lagret, eftersom PS inte tillåter det.

Jag kan alltså inte göra ett enda dugg med bilden.

Vad beror detta på och vad ska jag göra åt det? Jag har försökt titta i lagermenyn upptill på skärmen, men det går inte att använda alls.

Jag har försökt spara om bilden, det hjälpte inte. Jag har gått in och försökt kolla om det beror på någon inställning i scanningen, men det verkade det inte heller vara.

MYCKET irriterande eftersom jag har för avsikt att använda min analoga kamera och dess olika objektiv som jag inte har till min digitalkamera.

Kolla vad det är för färgläge inställt under Image > Adjustments.

Jag bytte till 8 bitar/kanal och då gick det at duplicera lager osv. Kan det ha varit det som var haken?

Vad betyder 8 resp 16 bitar? varför spelar det någon roll?

Tack för tipset förresten!

Photoshop kan inte hantera lager i bilder med större färgddjup än 8 bitar, om man inte har det senaste Photoshop CS.

16 bitar kan vara bra vid tillfällen då man måste göra grova bearbetningar eftersom man då har råd att tappa mer information i bilden. Men känner du inte att du har behov av att redigera i 16 bitar, då har du inte behov av att redigera i 16 bitar.

I den slutgiltiga bilden har man ingen nytta av 16 bitar.

Ställ om skanningsprogramvaran så den levererar ut sitt resultat i 8 bitar så sipper du konvertera varje bild i Photoshop.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar