Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Scanna in foto

Produkter
(logga in för att koppla)

vekhyttan

Aktiv medlem
Hej
Jag är helt amatör när det gäller att scanna in foton med lite kvalitet.
Jag har en HP allt i ett skrivare och scanner som jag ska scanna med så monster kvalitet lär det väll inte bli, men jag vill ha det så bra som möjligt.

En skolfotograf var på min dotters dagis och tog bilder. Denne råkade sedan radera(eller nått) gruppbilden innan denne kunde skicka ut den. Dagis hade däremot fått en lite 10x15 utskrift av gruppfotot. Detta foto är lite mörkt och lite dassigt, men är det enda som finns.

Jag tog hem denna bild och tänkte se vad jag kunde göra med den.

Har ni några tips på hur jag ska bära mig åt?

Tack för hjälp!
/Andreas

Forts.

Har nu skannat in och gjort några sm ändringar.
Ändrat levels samt reduserat damm och repor.
Men det finns mycket kvar ännu.

Hur ska man bära sig åt?

Bilagor

• grupp.jpg
    grupp.jpg
    43.2 KB · Visningar: 455
detalj

En mera detaljerad bild.
Huvudena fick skada av rep och skrap reduktionen men detta kan jag plocka fram från bakgrundslagret och sedan gå igenom alla för hand men bakgrunden vill jag ha godtagbar.

Bilagor

• grupp.jpg
    grupp.jpg
    18.2 KB · Visningar: 445
Om du jobbar i Photoshop kan du prova Shadow/Highlight (Skugga/Högdager) för att lyfta skuggorna lite. Annars är du nog redan inne på rätt väg med nivåer. Prova att laga skadorna med klon-verktyget. Håll gärna ett öga på histogramet så du inte tappar för mycket info i ljusa och mörka områden.
Lycka till!
/Lasse