Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Scanna in foto

Produkter
(logga in för att koppla)

vekhyttan

Aktiv medlem
Hej
Jag är helt amatör när det gäller att scanna in foton med lite kvalitet.
Jag har en HP allt i ett skrivare och scanner som jag ska scanna med så monster kvalitet lär det väll inte bli, men jag vill ha det så bra som möjligt.

En skolfotograf var på min dotters dagis och tog bilder. Denne råkade sedan radera(eller nått) gruppbilden innan denne kunde skicka ut den. Dagis hade däremot fått en lite 10x15 utskrift av gruppfotot. Detta foto är lite mörkt och lite dassigt, men är det enda som finns.

Jag tog hem denna bild och tänkte se vad jag kunde göra med den.

Har ni några tips på hur jag ska bära mig åt?

Tack för hjälp!
/Andreas

Forts.

Har nu skannat in och gjort några sm ändringar.
Ändrat levels samt reduserat damm och repor.
Men det finns mycket kvar ännu.

Hur ska man bära sig åt?

Bilagor

• grupp.jpg
    grupp.jpg
    43.2 KB · Visningar: 455
detalj

En mera detaljerad bild.
Huvudena fick skada av rep och skrap reduktionen men detta kan jag plocka fram från bakgrundslagret och sedan gå igenom alla för hand men bakgrunden vill jag ha godtagbar.

Bilagor

• grupp.jpg
    grupp.jpg
    18.2 KB · Visningar: 445
Om du jobbar i Photoshop kan du prova Shadow/Highlight (Skugga/Högdager) för att lyfta skuggorna lite. Annars är du nog redan inne på rätt väg med nivåer. Prova att laga skadorna med klon-verktyget. Håll gärna ett öga på histogramet så du inte tappar för mycket info i ljusa och mörka områden.
Lycka till!
/Lasse

Ett annat bra sätt att lyfta fram detaljer i skuggpartier är att göra en skuggmask. Fotografer har i alla tider (nästan) jobbat med skuggmasker för att plocka fram detaljer i de mörka partierna, när man arbetade med storformat gjorde man en kopia (positiv) på negativet och sedan lade man ihop dessa innan man kopierade bilden.
Nu när vi har PS går det snabbt och lätt:
1. Duplicera bilden
2. Kasta färginformationen (Desaturate)
3. Vänd den till negativ
4. Overlay i lagerpaletten
5. Lägg på lite oskärpa, här får man känna sig fram lite...
6. Sen dra ner opaciteten tills det ser bra ut, om det är en väldigt besvärlig bild kan man också göra ett masklager som man kan jobba vidare på.

Bilagor

• bild-1.jpg
    bild-1.jpg
    43.4 KB · Visningar: 360
vekhyttan skrev:
Hej

En skolfotograf var på min dotters dagis och tog bilder. Denne råkade sedan radera(eller nått) gruppbilden innan denne kunde skicka ut den. Dagis hade däremot fått en lite 10x15 utskrift av gruppfotot. Detta foto är lite mörkt och lite dassigt, men är det enda som finns.

[Kan inte motstå sarkasm]

Visst finns det fantastiska möjligheter med digitalfoto! Radera bilderna innan kunden får se!

Tack för alla svar.

Jag gjorde nu en utskrift och utskriften ser klart bättre ut än det gjorde på datorn. Dagis blev helnöjda, färgerna blev klarare och och bättre kontrast, men en aning suddig och några ljusare fält beroende på inscanningen. Men de fick i alla fall en A4 bild.

Nu verkar det som om flera familjer är intresserade, vad är en själig kostnad att ta för en A4 utskrift. En avrundning uppåt på självkostnadspriset för bläck och Biltema fotopapper?

Re: Re: Biltema

vekhyttan skrev:
Är inte biltema tillräckligt hållbart?
Vilka papper är det?
Finns det tester någon stans?
1. Antagligen inte
2. ~Kända fabrikat och bästa kvaliten.
3. Ljud&Bild har testat för ~ett år sen, nu har jag ej tittat i tidningen.

Re: Re: Re: Biltema

Bofoto2 skrev:
1. Antagligen inte
2. ~Kända fabrikat och bästa kvaliten.
3. Ljud&Bild har testat för ~ett år sen, nu har jag ej tittat i tidningen.

OKI
Ja får väll säga vad det är de får för pengarna helt enkelt. Jag har några HP och dell paper någon stans också.

/Andreas

Framförallt är det väl blcäket som ska vara arkivbeständigt. Jag har inkjet-utskrifter från Epson 1290 som hållit i ca 2 år innan de bleknade i det svarta. När jag slängde dem var det svarta mörkrött...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar