Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Scanna in bild för att skriva ut i fotobutik

Produkter
(logga in för att koppla)
Att fotot inte blir skarpt kan ha många orsaker, men knappast att det är utskrivet i "bara" 300 dpi! Kanske har du slarvat med förarbetet (nivåjustering och skärpning mm) Kanske är bilden oskarp kanske är det ett dåligt fotolabb som gjort bilden -omöjligt att veta. Vad jag däremot vet är att 300 dpi är mer än nog för att skriva ut bilder som inte kan skiljas från en välkopierad analog bild. (möjligtvis kan man med väldigt stark lupp se pixelstrukturer i den digitala bilden (om den är riktigt gjord), men skärpan är knappast sämre (troligtvis bättre) även med lupp!

Du drar igen påstående som inte framgått för det
jag från början sagt

I och med att bilden är skarp redan från början så
ska det väl inte behövas nåt förarbete. Stackars dom som lämnar
in sina filmrullar, dom får alltså softade bilder
oavsett hur bra skärpa negativet.har.
Allt idag skivs ju ut på samma skrivare i fotobutiker.

Den här diskussionen verkar meningslöst när du påstår saker
som inte stämmer överens på det jag själv har sett.

Det är stor skillnad att skriva ut bilden i samma storlek
på sin skrivare jämfört med resutatet från fotobutiken

Jag råder dig att välja ut en gammal bild på en filmrulle
som du vet är mycket skarp och lämna in på en fotobutik.

Sen får du se skillnaden jämfört med den analoga papperbilden
och den digitala papperbilden

Jag blir trött

Du drar igen påstående som inte framgått för det
jag från början sagt

I och med att bilden är skarp redan från början så
ska det väl inte behövas nåt förarbete. Stackars dom som lämnar
in sina filmrullar, dom får alltså softade bilder
oavsett hur bra skärpa negativet.har.
Allt idag skivs ju ut på samma skrivare i fotobutiker.

Den här diskussionen verkar meningslöst när du påstår saker
som inte stämmer överens på det jag själv har sett.

Det är stor skillnad att skriva ut bilden i samma storlek
på sin skrivare jämfört med resutatet från fotobutiken

Jag råder dig att välja ut en gammal bild på en filmrulle
som du vet är mycket skarp och lämna in på en fotobutik.

Sen får du se skillnaden jämfört med den analoga papperbilden
och den digitala papperbilden

Antingen är du inte läskunnig eller jävlas du bara. Lämnar du in en papperskopia eller ett neg/dia som är skarpt från början så ska bilden bli skarp om labbet inte är kass och inte kan sin sak. Scannar du själv eller om du har en digitalbild så behövs förarbete för att bilden skall bli riktigt bra. Om bilden inte blir skarp beror det inte på om bilden är utskriven i 300 eller 1000 dpi. Allt detta har jag redan skrivit så jag fattar inte varför du tjabbar?! Om du läser lite här på FS så ser du att många har skrivit ut bilder med betydligt lägre upplösning än 300dpi och fått skarpa bilder.

PS Första meningen kan du bortse ifrån och är egentligen inte allvarligt menad. Tycker dock att du kan läsa igenom mina inlägg lite nogrannare istället för att häva ur dig en massa konstigheter.

Antingen är du inte läskunnig eller jävlas du bara. Lämnar du in en papperskopia eller ett neg/dia som är skarpt från början så ska bilden bli skarp om labbet inte är kass och inte kan sin sak. Scannar du själv eller om du har en digitalbild så behövs förarbete för att bilden skall bli riktigt bra. Om bilden inte blir skarp beror det inte på om bilden är utskriven i 300 eller 1000 dpi. Allt detta har jag redan skrivit så jag fattar inte varför du tjabbar?! Om du läser lite här på FS så ser du att många har skrivit ut bilder med betydligt lägre upplösning än 300dpi och fått skarpa bilder.

PS Första meningen kan du bortse ifrån och är egentligen inte allvarligt menad. Tycker dock att du kan läsa igenom mina inlägg lite nogrannare istället för att häva ur dig en massa konstigheter.

Det är snarare du som borde läsa vad jag skriver.
Men men. Väljer du att vara kaxig så är det ingen ide
att fortsätta den här diskussionen.

Svara inte om du tänker köra samma visa igen.
Har upprepat mig tillräckligt nog.

Precis

Det är snarare du som borde läsa vad jag skriver.
Men men. Väljer du att vara kaxig så är det ingen ide
att fortsätta den här diskussionen.

Svara inte om du tänker köra samma visa igen.
Har upprepat mig tillräckligt nog.

Nej, du har rätt. Vi avslutar här, vi har upprepat oss länge nog.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar