Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Scanna hela remsor med dia/negativ

Produkter
(logga in för att koppla)

dumbo

Aktiv medlem
Jag undrar om det finns något sätt att någorlunda enkelt (och helst inte jättelångsamt) scanna hela remsor dia/negativ på en gång. Det jag vill åstadkomma är alltså att slippa handpåläggning för varje bild.

Kvaliteten behöver inte vara superbra. Bilderna kommer främst att beskådas på skärm och skulle det hittas guldkorn finns möjlighet att scanna de bilderna på annat sätt i bättre kvalitet.

Det är främst dia och svartvita negativ (småbild) det handlar om men det finns lite färgnegativ också.

Så, ett alternativ är ju att köpa något slags scanner som har funktionaliteten inbyggd men jag har inte alls koll på vad det finns för modeller och vilka som är bra. Jag vill helst inte plöja ner jättemycket pengar heller, men kan man köpa något begagnat som man sedan kan sälja igen utan jätteförlust är det såklart ett alternativ.
Min far hade en gång i tiden en Nikon Coolscan 5000, som kunde scanna hela remsor. Det funkade ju hyfsat smidigt men vill minnas att den var rätt långsam. Sedan känns det väl lite sketchy att köpa så gammal hårdvara för de priser som de verkar gå för, om man nu skulle hitta en. Har ni några andra förslag?

En tanke som jag hade var att köpa en billig flatbäddsscanner, koppla bort belysningen (behöver man ens göra det?) och sedan lägga remsorna på bädden och belysa bakifrån med ett litet ljusbord. Är det någon som testat och hur blev resultatet isf?

En annan tanke är ju att lägga några remsor på ljusbord och fota av dem med en digitalkamera, men då blir ju upplösningen kanske lite väl låg (typ 900x600, beroende på kamera)?

Finns det andra alternativ? :)
 
En tanke som jag hade var att köpa en billig flatbäddsscanner, koppla bort belysningen (behöver man ens göra det?) och sedan lägga remsorna på bädden och belysa bakifrån med ett litet ljusbord. Är det någon som testat och hur blev resultatet isf?
Hela remsor; menar du en helt oklippt film eller remsor om typ sex exponeringar?
Om det rör det sistnämnda funkar det bra att köra i en planscanner som tar genomsiktsoriginal, till exempel Epson 850. Det finns säkert billigare scanners som klarar det också.
 
1. Skaffa en Epson Photo flatbäddsskanner. Det blir faktiskt riktigt bra med deras hård- och mjukvara.

2. Skaffa en Valoi35 att montera på ett makroobjektiv. Använd en blixt som ljuskälla (då elimineras alla vibrationsproblem). Framkalla råfilerna i Lightroom eller Adobe Camera Raw.
 
En flatbäddskanner med dialock och filmhållare bör täcka dina behov. Den behöver inte vara dyr.
(Min gamla Epson V370 photo är inte så dum)
Fundera annars på ett macro-objektiv med skala 1:1 till systemkamera. Att fotografera av går snabbt och ger mycket bra kvalitet.

Jag har detta ljusbord och tillbehör för digitalisering med macro:

Det finns även andra alternativ t.ex en diaduplikator som kan göra arbetet smidigare.
Du kanske behöver ett stadigt stativ också.
 
Senast ändrad:
Hela remsor; menar du en helt oklippt film eller remsor om typ sex exponeringar?
Om det rör det sistnämnda funkar det bra att köra i en planscanner som tar genomsiktsoriginal, till exempel Epson 850. Det finns säkert billigare scanners som klarar det också.
Det handlar om remsor som har 4-6 exponeringar eller så, inte oklippt film alltså.
Jag har en Epson V330 som har möjligheten att scanna en remsa men jag har tyckt att hållaren haft svårt att hålla filmen plan så kvaliteten blivit lite ojämn så jag har inte använt funktionen så mycket och har nog tänkt bort det alternativet lite. Kanske är det så att hållarna på de dyrare modellerna är bättre... När jag kollade lite på era förslag här läste jag även något om att det finns hållare från tredje part, som är bättre.
Jag har möjlighet att kunna använda en V750 och hade man fått det att funka konsekvent med originalhållare eller en från tredje part hade man ju kunnat bulkscanna 4 remsor åt gången, verkar det som.
 
1. Skaffa en Epson Photo flatbäddsskanner. Det blir faktiskt riktigt bra med deras hård- och mjukvara.

2. Skaffa en Valoi35 att montera på ett makroobjektiv. Använd en blixt som ljuskälla (då elimineras alla vibrationsproblem). Framkalla råfilerna i Lightroom eller Adobe Camera Raw.
Utifrån vidare efterforskningar utifrån era svar verkar det ju som att jag kanske ska kolla lite närmare på Epsons scanners eventuellt med en bättre hållare. Jag tror att arbetsflödet skulle bli smidigare för mig på det sättet åtminstone än Valoi35. Vilket som skulle ta kortast tid vet jag inte men med en scanner behöver man ju inte själv vara aktiv när man gör själva "inläsningen".
 
En flatbäddskanner med dialock och filmhållare bör täcka dina behov. Den behöver inte vara dyr.
(Min gamla Epson V370 photo är inte så dum)
Fundera annars på ett macro-objektiv med skala 1:1 till systemkamera. Att fotografera av går snabbt och ger mycket bra kvalitet.

Jag har detta ljusbord och tillbehör för digitalisering med macro:

Det finns även andra alternativ t.ex en diaduplikator som kan göra arbetet smidigare.
Du kanske behöver ett stadigt stativ också.
Det fyra hålen som är på själva "ljusbordet" är det för att kunna montera det mot kameran på något sätt eller fyller de någon annan funktion?
Jag tror inte att det är riktigt vad jag söker men det är ju bra att vetra hur saker funkar innan man avfärdar dem. :)
Som jag skrivit i de andra kommentarerna ska jag nog främst utvärdera möjligheten att scanna lite mer. Mina tidigare erfarenheter har väl gjort att jag tänkt att det kanske inte är bästa alternativet men jag ska kolla lite närmare på det. :)
 
Vill bara tacka er alla att ni tog er tiden att svara. Jag fått några nya uppslag och tänker nog utvärdera scannermöjligheterna lite mer och testa det lite.

Tusen tack! :)
 
Pacific Image Powerfilm Plus läser in tio klippta remsor åt gången medan PrimeFilm XA Plus kan ta oklippt 135 film rakt av.

De är däremot inte billiga, utan kostar från strax under 600€ till 700.

 
Det fyra hålen som är på själva "ljusbordet" är det för att kunna montera det mot kameran på något sätt eller fyller de någon annan funktion?
Jag tror inte att det är riktigt vad jag söker men det är ju bra att vetra hur saker funkar innan man avfärdar dem. :)
Som jag skrivit i de andra kommentarerna ska jag nog främst utvärdera möjligheten att scanna lite mer. Mina tidigare erfarenheter har väl gjort att jag tänkt att det kanske inte är bästa alternativet men jag ska kolla lite närmare på det. :)
Hålen finns om man vill fästa ljusbordet på en diaduplikator.
 
Om högsta kvalitet inte är ett måste så kan du ju helt enkelt fota av negativen. Du kan ju t.o.m. få plats med flera film-strippar i ett enda foto, typ fyra 6-bilds-strippar om du fotar i liggande format. Fotar du i stående så bör du kunna få med nära 10 strippar dvs gott och väl en hel 36-bilders rulle. Som bakgrund kanske du kan använda ett ljusbord, eller helt enkelt tejpa upp dem på ett fönster?
 
När jag kollade lite på era förslag här läste jag även något om att det finns hållare från tredje part, som är bättre.
Jag har möjlighet att kunna använda en V750 och hade man fått det att funka konsekvent med originalhållare eller en från tredje part hade man ju kunnat bulkscanna 4 remsor åt gången, verkar det som.
Jag har denna fast för 120-film, funkar bra.
 
1. Skaffa en Epson Photo flatbäddsskanner. Det blir faktiskt riktigt bra med deras hård- och mjukvara.

2. Skaffa en Valoi35 att montera på ett makroobjektiv. Använd en blixt som ljuskälla (då elimineras alla vibrationsproblem). Framkalla råfilerna i Lightroom eller Adobe Camera Raw.
Köper du valoi easy35 så behöver du ingen blixt
 
En flatbäddskanner med dialock och filmhållare bör täcka dina behov. Den behöver inte vara dyr.
(Min gamla Epson V370 photo är inte så dum)
Fundera annars på ett macro-objektiv med skala 1:1 till systemkamera. Att fotografera av går snabbt och ger mycket bra kvalitet.

Jag har detta ljusbord och tillbehör för digitalisering med macro:

Det finns även andra alternativ t.ex en diaduplikator som kan göra arbetet smidigare.
Du kanske behöver ett stadigt stativ också.
Jag tänker mig att det här med att fota av negativ ändå borde kunna fungera smidigare än att montera film i och placera ut negativhållare på en flatbäddsskanner?

Om man kopplar lightroom till kameran mha tethering så blir det väldigt snabbt att fota av en remsa och göra initiala justeringar.

Detta gäller ju förutsatt att man redan har kamera, ett lämpligt objektiv (helst makro), stativ och programvara.
 
Jag tänker mig att det här med att fota av negativ ändå borde kunna fungera smidigare än att montera film i och placera ut negativhållare på en flatbäddsskanner?

Om man kopplar lightroom till kameran mha tethering så blir det väldigt snabbt att fota av en remsa och göra initiala justeringar.

Detta gäller ju förutsatt att man redan har kamera, ett lämpligt objektiv (helst makro), stativ och programvara.
Ja, det finns många sätt.
Bl.a. beroende av vilken kvalitet man önskar få ut ur filmen till det digitala.
Ljusbordet kan vara mobiltelefonens skärm.
Stativ är inte absolut nödvändigt men det underlättar.
Till flatbäddskanner som har dialock följer det med filmhållare.
Det finns väl även makrotillbehör för digitalisering av film med mobiltelefon.
Och så vidare.
Många gånger är det mängden av bilder som avgör vilken metod som är bäst och prisvärd. Tid är ju pengar.

(Jag digitaliserade mitt dia-arkiv med en projektor som modifierades. Jag skruvade ur projektorns objektiv och tog bilderna genom öppningen med ett makro. Ett diamagasin med 40 bilder fotades på nolltid och det blev bra. Ca. 1500 bilder fixades på några kvällar utan stress.)
 
Om kvalitén inte är så viktig finns ju kjellåkompanis skanner för några hundralappar. Den fotar av dian och negativ till en enkel jpg. Har för mig att resultatet var över förväntan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.