Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Scanna Glasplåtar

Produkter
(logga in för att koppla)

pogu

Aktiv medlem
Jag har ett antal glasplåtar som kommer från min morfar.
Nu börjar jag fundera på att scanna av dem.
Är det någon som har några tips och trix på hur man gör för att skanna dem ?
Även vilken scanner som kan vara lämplig skulle vara intressant att höra lite åsikter om.

En skanner som med ljuslock som klarar av att skanna det format som glasplåtarna har (givetvis). Är det 9x12-plåtar?

För att undvika newtonringar så kan man skära en ram av svart papper, som man lägger plåtarna på, så att de inte är i direktkontakt med skannerglaset. Någon tiondels millimeter gör inget. (De filmhållare man får med gör att negativen ändå ligger en millimeter ovanför glaset, och skärpan blir ok tack vare skärpedjupet)

Skanna som transparent eller positiv film

Är ett tips! Kanske sent för dig, men om någon skall skanna glasnegativ!

Jag har arbetat med skanning av glasplåtar på museum och den fotograf som hjälpte oss med profilerna la in profilen i transparent. Nu när vi skannar med Epson Scan använder vi inställningen "positiv film" och inte negativ. Jag kan tyvärr inte riktigt sätta fingret på varför resultatet blir bättre än som negativ, men det blir en bättre detaljåtergivning.

Se också till att skannern har en dynamic range/density range upp emot 4,0. (det har de flesta skanners idag) lägre tal ger svårigheter att klara kontrastomfånget i den här typen av material. När skannern inte orkar kan man få effekter som t ex att det bildas ljusa ränder över den digitala bilden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar