ANNONS
Annons

Scanna gamla negativ

Produkter
(logga in för att koppla)
Macworld.com finns en kort recension av 4490.

Är det någon som vet om filmhållaren för småbild och mellanformat är lika kass i Canon 8400? Jag ska nog köpa antingen den eller Epson 4490.
 
Jag funderar på en Canon 9950F eller en Epson 4990 någon som har erfarenhet av dessa och kan säga vilken som är bättre. För mig som inte har så mkt erfarenhet av detta känns dom likvärdiga men givetvis skiljer dom sig nog åt. Jag behöver en scanner som scannar: 120 neg, 126 neg, dia samt vanlig film. Jag letar oxå efter en hållare till 110 film men har fått höra att dessa inte finns???

Någon som har några förslag?

/Annsofie
 
Krukan skrev:
Jag funderar på en Canon 9950F eller en Epson 4990 någon som har erfarenhet av dessa och kan säga vilken som är bättre. För mig som inte har så mkt erfarenhet av detta känns dom likvärdiga men givetvis skiljer dom sig nog åt. Jag behöver en scanner som scannar: 120 neg, 126 neg, dia samt vanlig film. Jag letar oxå efter en hållare till 110 film men har fått höra att dessa inte finns???

Någon som har några förslag?

/Annsofie

Hej

jag köpte en HP 4890 där det följde med filmhållare till storformat, mellanformat och 35 mm film. Jag har lyckats fästa 110-film i 35 mm hållaren och skannat in remsorna med för mig bra resultat. Mellanformat blev väldigt bra och även kodak instamatic filmen som jag fäste på ett liknande sätt i mellanformatshållaren.

Lycka till
/Mikael
 
Aha så det går att scanna 110 film i samma hållare, jag har bara fåt höra tidigare att ända sättet är att försöka konstruera sin egen hållare för dessa neg.

Då återstår bara frågan vilken sorts scanner jag ska köpa någon som har bu eller bä att säga om olika scanners?
 
Med en flatbädd borde man kunna använda diaramar som hållare. Bara man skär av kanterna så kan ju filmen passera igenom ramen. Jag skulle i så fall leta efter oglasade ramar med metallmask. Gepe 6502 borde vara passande.
 
Krukan skrev:
Aha så det går att scanna 110 film i samma hållare, jag har bara fåt höra tidigare att ända sättet är att försöka konstruera sin egen hållare för dessa neg.

Då återstår bara frågan vilken sorts scanner jag ska köpa någon som har bu eller bä att säga om olika scanners?

Hej

själv så har jag 2 skannrar en flatbäddsskanner
HP 4890 som är alldeles utmärkt till alla format utom 35 mm film där jag använder min Minolta Dual IV som är mycket bättre. HP skannern kostade 1840 kr i butik och Minoltan 3500 kr i en annan butik i Linköping. Har testat att skanna in 35 mm med HP skannern och blev inte nöjd, fastän poängteras bör att ingen flatbäddsskanner kan tävla med en filmskanner av samma typ som Minoltan. Ska du ha en skanner till en massa olika format kan jag trots det rekommendera HP 4890 eftersom den är väldigt prisvärd.

För övrigt så kan jag inte klämma fast 110-film i min Minolta-skanner pga ramhållarens konstruktion, den är inte öppen som HP-hållaren.

/Mikael
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.