Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Scanna film och skärpa.

Produkter
(logga in för att koppla)

rikitikitavi

Aktiv medlem
Har lite funderingar. Har hållt på länge med att scanna film och jobbat hos olika fotografer där jag scannat massor.
Hemma har jag givetvis inte samma fina utrustning men en Epson perfection photo stylus 4870 som har fått fina rescensioner. Jag scannar ofta in med Epsons egen programvara eller med Vuescan som jag nyligen hämtade hem.
Jag scannar ofta in väldigt rått och nästan inga justeringar för att inte förlora information.
Mitt problem som jag mer eller mindre levt med utan att göra något åt det direkt är att jag har svårt att skärpa bilderna så mycket som jag skulle vilja i PS utan att få en oönskad "kornig" effekt på bilderna som man får när man skärpt för mycket. Så jag slutar ofta efter en oskarp mask på lagom nivå och har fått leva med att det inte blir riktigt så skarpt som jag skulle vilja ha.
Har ni haft liknande erfarenheter? har ni någon lösning på problemet?
/Martin.
 
Det finns fn tre artiklar här på fotosidan som handlar om skärpning och är skrivna av Stefan Ohlsson. De rekommenderas, särskilt den artikeln där justeringslager och olika blandningslägen avhandlas. Den metoden kan, tror jag, vara till god hjälp för dej.
 
Det finns fn tre artiklar här på fotosidan som handlar om skärpning och är skrivna av Stefan Ohlsson. De rekommenderas, särskilt den artikeln där justeringslager och olika blandningslägen avhandlas. Den metoden kan, tror jag, vara till god hjälp för dej.

oki får kika på den. Hoppas den berör det problem som jag har. Har ju som sagt inga problem alls att skärpa digitala bilder utan bara efter de jag scannat in hemmavid.
 
Russinen

Grattis, du har fått kornskärpa med en hemmascanner!
Nu är det bara att byta till mellanformat om du vill få mindre korn.
 
Jag är inget vidare proffs på scanning, men jag har också skannat med en flatbedskanner och får korn på exakt samma sätt som dig.
Någon superlösning har jag inte direkt, men jag tycker det blir rätt skapligt om man använder oskarp mask som vanligt, men sätter rätt högt tröskelvärde och lite större radier än man annars är van vid och sen lite lägre styrka. (Tröskelvärde, den nedersta av skalorna i oskarp mask i photoshop cs3-5 så att detaljer inte skärps så mycket)

Ett annat trick är att googla på skärpning med lagermask, i princip att man kopierar in bilden i lagermasken som man sen kört hitta "kanter" på (och lite mer fix med lagermasken). Då skärps enbart konturerna och inte de släta ytorna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.