Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Scanna Dia.

Produkter
(logga in för att koppla)

campokatt

Aktiv medlem
Hej.
Har hela barndomen på dia. Skulle vilja göra ett försök att scanna in dessa bilder, rör sig om ganska många.
Har en flatbäddsscanner i tankarna, vill kunna scanna vanliga bilder oxå. Hp scanjet G4050 eller Canon canoscan 8800F har jag kikat lite på. Båda kan läsa in positiv/negativ, dia o vanliga kort. Hp 16 dia i taget Canon 4 Stycken. Båda kostar ca 1800:-. Båda med programvara som "fixar till" bilderna.

Erfarenheter av diascanning eller av dessa scannrar? Andra förslag? Alla tipps välkomna-
/M
 
campokatt skrev:

Erfarenheter av diascanning Alla tipps välkomna-
/M
Mina försök att skanna dia med min HP Scanjet 4890 har kommit på skam. Anledningen är att bildhållarna och diaramen gör att filmen kommer en bit upp från glaset och någon fokusjustering finns inte. Däremot fungerar denna skanner om man lägger en glasplåt med emulsionen ned mot glaset och likaså om man plockar ur diapositivet ur ramen och lägger det direkt på glaset med en glasskiva över som håller ned det.
I mitt fall blev lösningen en Nikon Coolscan V till mina dior. Även om det är Nikons "instegsskanner" så ger den ett enastående resultat.
Du kan även prova att söka på ordet "skanner" här på forumet så får du fram en massa trådar om skannar.
//Bosse
 
Hej

Har själv en Epson 4990 Flatbedd och Nikon film scanner. Mycket viktigt att när du tittar på en film scanner att den har damborttagning ICE eller liknande teknik.

// Fredrik
 
Annars kan man kanske använda en damsugare ;-)
Förlåt Fredrik, jag kunde inte låta bli.
Tommy
 
Nån som har bilder som är skannade med en flatbäddsskanner typ dom jag skrev ovan?
Käns inte hållbart att sitta med ett o ett o pilla. Sen vill jag kunna använda skannern till annat oxå så en diaskanner går bort tror jag.
 
Jag har en Canoscan 8800F. Köpte den för att ha något att skanna mellanformat med vilken den fungerar bra till. Jag använder den även till att scanna färgneg/dia då den dels ger bättre färger än min Sprintscan 35+ (gammal filmskanner), dels att den har dammborttagning och dels att den har möjlighet att skanna 12 negativ åt gången. Dock så ger filmskannern ett märkbart skarpare resultat.

Ska se om jag kan fixa något exempel när jag kommer hem.
 
Jag skannade alla mina diabilder och negativ med en Epson 2400, som tar 4 dia eller remsor med 6 negativ åt gången. Tog lång tid, säg 75 min för ett magasin dia. Då fixade jag i Photoshop (skärpa, nivåer m.m) medan nästa skanning pågick. Resultatet går väl inte att jämföra med en diaskanner, men för mig var det viktigaste att få bilderna tillgängliga för att visa via datorn på platt-tv. Några av bilderna i mina album är resultat av dessa skanningar, så du kan kolla där för att få en uppfattning om kvalitet.
 
Precis som du tänker jag Per. Har inga planer på att få bilderna bättre än dom redan är. Och vill inte behöva projektor o duk för o kolla på dom...
Har inte heller för avsikt att sitta o plocka ur bilderna ur ramarna.. Har du skannat bilderna som dom är??
 
Ja, de satt i ramarna. Jag såg till att få med lite av ramen runt om som jag sedan skar bort i PS. Min skanner har ingen bra dammborttagning, så jag blåste med en bälg så gott det gick.

Ca 6000 dior var det, så gissa om jag var glad när det var klart.
 
He he, kan tro det... Får hoppas på en regnig semester ;).
Kikar lite på dina bilder men kan inte se vilka som är skannade.... Letar vidare.....
 
Till er som skannar dia ooch negativ i hållare med flatbäddskanner.
Har er skanner skärpeinställning? I annat fall:
Hur högt från glaset kan ni komma utan att skannerns fokus försvinner. Får ni exakt samma skärpa om ni lägger filmen direkt på glaset?
//Bosse
 
Mattias: jag har lagt några av dem i ett nytt album som heter Skannat.

Bo: Jag har bara provat att ha dem i ramar, dessa hade ju lite olika tjocklek, men jag märkte ingen större skillnad på skärpan. Vad jag vet har inte min skanner någon skärpeinställning. Möjligtvis gör mjukvaran något när man väljer att skanna dia.
 
Tak, det var snällt. Mistänkte att det var dom som var tagen med eos5...
Hur som så tycker jag bilderna är jätte bra, får nog bli Hp'n jag skrev oven. Klarat 16 bilder i en laddning..... Det ska ju vara smidigt oxå.
 
Jag sitter också med tusentals dia från barndomen.
Flatbäddsscanner är för mig otänkbart pga tidsåtgången med bildredigering och allt därtill.
Jag har valt en udda lösning: Jag ropade in en Nikon Macrobälg PB-5 med tillhörande diahållare PS-5. Den tar både ramade och oramade dia. Vid negativ film får man ta till bildbehandlingsprogram.
De stora fördelarna är att det är snabbt och att man slipper sitta vid datorn. Dessutom har jag en fin macrobälg till foto

//Martin

http://www.kikarforum.se
 
campokatt skrev:
Tak, det var snällt. Mistänkte att det var dom som var tagen med eos5...
Hur som så tycker jag bilderna är jätte bra, får nog bli Hp'n jag skrev oven. Klarat 16 bilder i en laddning..... Det ska ju vara smidigt oxå.

Mors!

Tittar in sent i diskussionen.
Jag har en Epson 4990 som jag är mycket nöjd med.
Den tar 8 ramade dior eller 4st 6-bilder remsor. Tar även upp till 6x9cm mellanformat eller 8x10 tum storformat.
Länk till exempelbild

/Hasse
 
Om man ska scanna volymer så är Epson V700 ett intressant alternativ där du scannar 12 dia eller upp till 24 neg på en laddning.

Har scannat alla möjliga filmformat med min Epson 4990 och jag har gjort följande:

110 lagt direkt på
120 Finns hållare
126 vissa bilder funkar i 135 film hållaren
127 trixa lite med 120 hållare
70 mm film Lägg direkt på
Stereo Dia Bara att lägga direkt på
Dia Egna hållarre
Glas negativ lägga direkt på

För att jag scannar ibland lite andra format än 135 så det är väl därför jag har kvar min Epson 4990.

Tänk på att ICE (dam bort tagning med infrarött ljus) eller liknande teknik inte fungerar på Svartvit film eller Kodachrome på dom flesta scanners på marknaden idag.

// Fredrik
 
Har lånat en Nikon Coolscan 5000ED.

Vad har ni för inställningar för att scanna dia för att titta på dator/tv, alltså vad är det optimala för bästa kvalitet för detta ändamål?
OutputSize, resolution etc.. har mängder med dia ocg vill inte sitta med varje bild och göra inställningar.

Detta för att spara tid och plats intalar jag mig, är det sedan några diabilder jag vill skriva ut/jobba med, så tänkte jag att scanna om dom i bästa kvalitet.
 
Jag skannade med min skanners bästa upplösning, 2400 dpi, till TIFF. Varje fil blev ca 20 Mb och är sparade på hårddisk. Sedan har jag gjort JPEG av dem och lagt på dvd, men vad jag minns ändrade jag inte upplösningen. Jag valde detta eftersom jag inte vill skanna om ifall jag vill jobba med en bild. Funkar bra, men resultatet på skärm beror förstås på vilket program man använder för att visa med, de skalar om olika bra.
 
Malla skrev:
OutputSize, resolution etc..
Ung 2000 dpi är ok och spara i JPG tycker jag räcker. Sen är det ju inte upplösningen som är det svåra vid skanning utan få rätt nivåer och vitbalans för varje enskild bild. Om man i skanningsögonblicket får dessa parametrar inställda så är mycket vunnet vid efterbehandlingen av bilden i t ex PS.
Det program som tar hand om mycket av detta är Vuescan. Detta program har lyft mina båda skannrar till att ge optimalt resultat för varje enskild bild så att de inte kräver efterbehandling.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.