Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

scanna dia?

Produkter
(logga in för att koppla)

perbrev

Aktiv medlem
Har en fråga.
Hur bra scannar exempelvis en flatbäddscanner med hållare för dia.
Har någon exempel på bild från sådan scanner? Hur är dessa i kvallitet med exemlevis de billigaste diascanners?

MVH
Per

Jag har en Epson Perfection 2450 photo, en flatbäddsscanner som har inbyggt dialock, som klarar upp till 4"x5". För att få bilder til webben är den mer än tillräcklig, och även för att skicka in för att få bilde. De flesta av mina färgbilder är scannade i den, scannar också mycket svart/vit neg. i den, och bedömmer sedan vad jag ska kopiera!

Jag har en canon d600 (tror jag) men jag har inte skannat så mycket med den än. men det duger för webben iaf.
med högsta upplösning får man runt 1500*1150 eller nåt när man skannar dia.

Hade lite problem med programvaran på XP... kommer förmodligen att köra skannern på en annan maskin som har win 98 istället.

Fungerar helt utmärkt, jag har en Canon FB1210 och det är endast en del dia som jag inte är nöjd med bl a blixtbilder med mycket svart/mörk bakgrund då uppstår ränder sk bandning.
Flatbädd är ett bra mångsidigt alternativ då det går att scanna det mesta.

skalmac skrev:
Jag har en Epson Perfection 2450 photo, en flatbäddsscanner som har inbyggt dialock, som klarar upp till 4"x5". För att få bilder til webben är den mer än tillräcklig, och även för att skicka in för att få bilde. De flesta av mina färgbilder är scannade i den, scannar också mycket svart/vit neg. i den, och bedömmer sedan vad jag ska kopiera!

Hej.
Finns det någon möjlighet att scanna större genomsiktsorginal (dia) än 4x5 tum med 2450?
Jag testade en Agfa duoscan f40 och den hade förutom dom olika diahållarna också en stor glasad "hållare". Finns det någon sån variant på Epson scannern?

/Jacob vP

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar