Oet6
Medlem
Hej!
Skulle behöva lite hjälp i denna djungel av scanners...
Jag har en massa negativ (inte dia), 800 isofilm från konserter som jag har tagit genom åren och nu är det dags att köpa någon form av scanner och digitalisera allting innan möjligheten försvinner eller det blir för dyrt.
Nikon har ju tydligen slutat sälja sina Coolscans så det ser inte bra ut för marknaden.
Av det som finns idag, vad rekommenderar ni?
Jag vill inte lägga 15-20.000 kr men jag vill få ner allting med BRA kvalitet.
Har som sagt 1000-tals konsertnegativ som jag vill digitalisera.
Vet inte om det spelar nån roll men jag har en Mac så det får inte fungera uteslutande till PC.
Kan man göra om filerna till RAW så man har lite mer att arbeta med sen i efterbehandligen eller blir det automatiskt jpg?
Otroligt tacksam för svar och hjälp!
Mvh
Fredrik
Skulle behöva lite hjälp i denna djungel av scanners...
Jag har en massa negativ (inte dia), 800 isofilm från konserter som jag har tagit genom åren och nu är det dags att köpa någon form av scanner och digitalisera allting innan möjligheten försvinner eller det blir för dyrt.
Nikon har ju tydligen slutat sälja sina Coolscans så det ser inte bra ut för marknaden.
Av det som finns idag, vad rekommenderar ni?
Jag vill inte lägga 15-20.000 kr men jag vill få ner allting med BRA kvalitet.
Har som sagt 1000-tals konsertnegativ som jag vill digitalisera.
Vet inte om det spelar nån roll men jag har en Mac så det får inte fungera uteslutande till PC.
Kan man göra om filerna till RAW så man har lite mer att arbeta med sen i efterbehandligen eller blir det automatiskt jpg?
Otroligt tacksam för svar och hjälp!
Mvh
Fredrik