Annons

Scandinavian photo - Lager på 5 kvm?

Produkter
(logga in för att koppla)
Enicar skrev:
Kom igen nu Jesper. Du vet också att Dustin inte alltid kan leverera allt som dom har i sin prislista på 24 timmar.

Canon och Nikon etc. har inte hela tiden grejjor för leverans.

Och Dustin är väl inte heller ett alternativ i den efterfrågade perfekta världen för dom är ju dyrare än vissa andra på många saker.

Men dom är bra på att levererar det dom har

Nej, absolut inte allt de har i sin prislista. Det antydde jag inte heller. Däremot levererar de allt som de har i lager samma dag, om beställningen är lagd före 14:00. Jämförelsevis då mot i detta fallet SF, som tydligen inte ens kan packa lagervaror på orderdag, eller dagen efter i vissa fall. Det tyder på dålig internlogistik (igen, så är hög arbetsbelastning bara ett uttryck för dålig internlogistik). Men jag vet av erfarenhet att även SF kan leverera (och gör så på flertalet ordrar) på utsatt tid.

Håller med de flesta här, man bör i rimlighetens namn inte förvänta sig att bara för att man själv är ute i sista minuten, att andra kan serva ens behov. Det är ju dålig inköpslogistik :)
 
Jeppe skrev:
Håller med de flesta här, man bör i rimlighetens namn inte förvänta sig att bara för att man själv är ute i sista minuten, att andra kan serva ens behov. Det är ju dålig inköpslogistik :)

En däckfirma i Umeå har följande skylt ovanför kassadisken:

"Om det nu är så bråttom, varför kom du inte i går?"
 
Uj..jag väntade på mitt objektiv från Dustin i 1 månad innan jag fick nog..skulle då behövt vänta ytterligare en månad på att få det. Beställde det istället från komplett och hade det i näven 3 dagar senare. Resterande varor på ordern från Dustin dök upp först en dag senare. Beställde minneskort på Megastore och hade de 2 dagar senare, fast det var fel minneskort vilket jag påpekade samma dag. 2 dagar efter damp rätt minneskort ner i brevlådan. Finns ingen postorderfirma som inte kan göra fel eller inte uppfyller 100% av kundernas förväntningar. Ta det som är positivt hos den du handlar och värdera det högst och inte låta ev brister ta överhand.
 
Generellt sett så har Scandinavian Photo kanske sveriges bästa lagerhållning på fotoprodukter. Att de inte hade just dina varor är beklagligt. Vad gäller leveransen så håller jag med dig helt o fullt. Det skall inte behöva ta så lång tid att packa ordrar men har i lager. Jag tycker inte att man som kund behöver förklara varför man vill ha sina grejer snabbast möjligt. Det skall förutsättas av leverantören att kunden vill ha vara omgående så länge inget annat antytts. I ditt fall tycker jag det var särskilt tråkigt eftersom du rimligtvis borde kunnat fått dina prylar innan helgen. Nu får du vänta minst två dagar till, vilket jag anser var onödigt.
 
Martin-B skrev:
Tack för att du visar en sådan mognad för en 55-åring. Ska du vara spydig och otrevlig kan du lika gärna hålla det för sig själv.

Jag vet inte om du är förtidspensionerad, men andra människor har inte all tid i världen att sitta och vänta på ett paket på posten. Ska man, t ex ha produkten till ett visst evenemang, en utlandsresa eller konsert etc så är det en fördel om den levereras innan man åker och inte 4 dagar senare. Som andra nämnt tidigare finns det gott om företag som hanterar detta strålande, varför gör inte scandinavian photo detsamma?


Snälla Martin, om du som har så bråttom med att få kameran levererad myo pronto och lever av att fotografera dvs: är en artonårig yrkesfotograf?
så borde du veta att man ska vara ute i god tid med sina beställningar.
För du har väl inte bara en kamera ??

En mycket rimlig anledning till liten lagerhållning kan du skylla på de som handlar utomlands, dvs: otroligt billigt och snabbt ?

Varför gör inte du detsamma, så slipper du sitta vid postlådan och vänta.

Från en som var 55 för länge sedan, men aldrig
behöver sitta vid postlådan.
/Thomas..
 
pingo2002 skrev:
Uj..jag väntade på mitt objektiv från Dustin i 1 månad innan jag fick nog..skulle då behövt vänta ytterligare en månad på att få det.

Men...då var det ingen lagervara...eller hur. Nu diskuterade vi leveranser av varor i lager. Är det inte på lager så är det ju en faktor till som triggas och den är oftast av okänd faktor (i detta fallet leveranstid från distributören).
 
Tycker diskussionen har gjort sitt. Åsikterna är ganska delade, vissa har onekligen högre krav & förväntningar på leveranstider än andra, inget fel med det. Däremot tycker jag det inte är okej att ta upp stridsyxan och börja svinga för att man inte har samma åsikter om hur lång tid man bör få vänta på en leverans. Att uppmana människor att planera sitt liv bättre löser ingenting. Vi alla är olika, vissa räknar med/planerar att varan ska komma efter 2 dagar, eller 4. Andra 7 eller 14. Det spelar ingen roll vilket, men överstiger leveranstiden ens egna förväntningar blir man alltid besviken. Jag ber själv om ursäkt om någon tagit illa upp av något som jag skrivit, om så är fallet var det inte min mening.

Hur som helst, för att återkoppla till första inlägget, det var inte att en enstaka produkt inte fanns i lager, utan mängden produkter som var slut som jag reagerade på. För att klargöra: Jag är verkligen ingen yrkesfotograf, endast en student som gillar att fotografera på fritiden.
 
Tycker diskutionen är lite intressant då jag själv jobbar med att ta emot och skicka ordrar. Finns ganska många saker som kan "gå fel" och andra saker som kan förhindra.
Om inte varan finns i lager säger det ju självt att det kommer ta längre än 1 - 2 dagar, de måste ju beställa hem varan för att kunna skicka den till kunden.
Om många varor är slut i deras lager kan det vara en mängd olika faktorer som det kan bero på som nödvändigtvis inte ligger på deras bord. Kanske deras grossist i sin tur har slut på sina lager på vissa produkter.
Detta är inte en HELT okänd fakor inom exempelvis datorkompenentvärlden där det senaste grafikkortet alltid finns med på allas listor men sällan finns tillgängligt ibörjan. Bara som exempel.
Är det dessutom flera olika saker som är slut som kommer från olika grossister kan ju en av dem tappa bollen som förhindrar hela ordern för dig.
De som jag jobbar med Posten och där har jag lite inside info. Posten har nämligen lagt om alla sina rutter och skiftat samtliga sina chafförer i hela Mölndals kommun, igen ... De senaste veckorna så har Posten bommat upphämtningar hoss mig mellan 1 - 3 dagar och ofta har de kallat in privatchafförer som hämtar in sändgninarna till centralen.

Givetvis kan felet mycket väl ligga hoss Scandinavian, sitter inte och försvarar dem, säger bara att det finns en mängd olika faktorer som en försening kan bero på som inte alls de kan egentligen påverka.
Letat runt lite på deras sida och fann det lite smålustigt iofs att de berättar postens garanterade leverans tid, men kunde inte hitta deras egen.
Tvekar också EXTREMT mycket på att Dustin skulle vara "det perfekta företaget", finns nog en hel del "fel" som kunder råkat utför, men som bara inte ventilerat det inom era kretsar. Eller?

Nåväl...
Bästa är ju alltid en direktkontakt/telefon istället för ett "argt mail" iofs, be om kollinummret och finns det inget så fråga bara om varför.
Har de inte fått iväg ordern är det ju bara att avbeställa på plats och beställa hoss bästa konkurent.
Har köpt min utrustning själv av Scandinavian med över disk, så leveransproblem för min del har det aldrig varit. ;)
 
om dom har laget på 5kvm vet jag inget om men ett fungerande "logistik" system och inventeringssystem kan dom inte ha. Beställde en väska till min nya Pentax K100D som dom skulle ha 1 i lager utav. Bra tänkte jag och beställde den igår kväll. Nu på förmiddagen när jag kollade så står det att den är restnoterade men antalet dom har i lager står kvar..

Så förbannad som jag är så drog jag iväg ett mail och bad idioterna avbeställa ordern då det förmodligen tar dom en 2-3mån att ens beställa hem något. Chansen att jag beställer ifrån scandinavian photo igen är ju ganska minimal..Får sitta här och vänta på att Webhallen får hem väskan istället om en 2 veckor.
 
DrPepper skrev:
om dom har laget på 5kvm vet jag inget om men ett fungerande "logistik" system och inventeringssystem kan dom inte ha. Beställde en väska till min nya Pentax K100D som dom skulle ha 1 i lager utav. Bra tänkte jag och beställde den igår kväll. Nu på förmiddagen när jag kollade så står det att den är restnoterade men antalet dom har i lager står kvar..

Så förbannad som jag är så drog jag iväg ett mail och bad idioterna avbeställa ordern då det förmodligen tar dom en 2-3mån att ens beställa hem något. Chansen att jag beställer ifrån scandinavian photo igen är ju ganska minimal..Får sitta här och vänta på att Webhallen får hem väskan istället om en 2 veckor.

Hoppas du har mat hemma för nu måste du ju sitta där och vänta :)
Mycket möjligt att Sc. Photos lagersystem kan förbättras men inte är det konstigt att det kan bli fel ibland. Särskilt inte om det bara finns 1 i lager. Datorer/dataprogram ihop med människor är inte alltid en självklar succé.
 
Jag är förvånad..Scandinavian photo läser nog aldrig mail dom får. Dock så dök min väska upp idag 1 vecka senare. något lyckaded puckona där bort göra rätt :D
 
Är extremt besviken på min väska. Den ska rymma 2 kamror och 5 objektiv? inte en chans..Den rymmer 1 kamera och 2 objektiv.'

det vill säga den motsvarar en PrettyBoy 3000
 
Måste också klaga lite, kanske helt obefogat,
men beställde i onsdags i hopp om att få i fredags. I fredags hade de gett posten förhandsinformation vid 14, men ingen info efter det. OM det är så att det inte uppdateras bara för att det är helg nu och plötsligt finns här på måndag är det bra, men har de inte kunnat skicka det igår, så är det skam som andra säger.
 
ODDNAME skrev:
Måste också klaga lite, kanske helt obefogat,
men beställde i onsdags i hopp om att få i fredags. I fredags hade de gett posten förhandsinformation vid 14, men ingen info efter det. OM det är så att det inte uppdateras bara för att det är helg nu och plötsligt finns här på måndag är det bra, men har de inte kunnat skicka det igår, så är det skam som andra säger.
Du har nog väskan på måndag.
Men som några (inkl. mig) konstaterat så suger deras logistik i jämförelse med en del andra postorderföretag.

Dock så verkar det vara en del som ser det "konstnärliga" i att inte allt är perfekt, och det är möjligt att det är hos den skaran som Scandinavian Photo raggar kunder.
Inom fotogenren är ju som bekant den skaran ganska stor. *duckar*
 
Inte för att det spelar roll, dock ingen väska :p
Men håller med, ta dustin som exempel, deras interna logistik slår de flestas, har beställt 17.45-17.55 många gånger, och det har ändå kommit iväg samma dag =)
 
ODDNAME skrev:
Inte för att det spelar roll, dock ingen väska :p
Men håller med, ta dustin som exempel, deras interna logistik slår de flestas, har beställt 17.45-17.55 många gånger, och det har ändå kommit iväg samma dag =)
Hehe... Läste nog på inlägget ovan ditt och blandade ihop.
 
DrPepper skrev:
Är extremt besviken på min väska. Den ska rymma 2 kamror och 5 objektiv? inte en chans..Den rymmer 1 kamera och 2 objektiv.'

det vill säga den motsvarar en PrettyBoy 3000
Ja hur mycket väskan rymmer får nog tas med en nypa salt för alla som är försiktiga om sin utrustning. Dock går det att stuva smart så att den första besvikelsen lindras något. men står det typ 2 kamerahus och 5 objektiv så är nog den riktiga siffran, typ 1 kamerahus och 3-4 objektiv. Eller 2 hus och 2 objektiv. Men visst sjutton går det att pressa ner mer men då bör man nog inte ha några större förväntningar på prylarnas andrahandvärde. Den väska/ryggsäck som varit mest rymlig för mig var Lowepros Minitrecker. Den rymmer förvånansvärt mycket. Tyvärr är skumgummifacker en aning klena för de riktigt tunga grejerna, de ger med sig lite lättare än på de väskor som är gjorda för ordentliga grejer. Lowepros Naturtreckker har betydligt kraftigare stoppning.
 
DrPepper skrev:
Är extremt besviken på min väska. Den ska rymma 2 kamror och 5 objektiv? inte en chans..Den rymmer 1 kamera och 2 objektiv.'

det vill säga den motsvarar en PrettyBoy 3000

paul innergård skrev:
Ja hur mycket väskan rymmer får nog tas med en nypa salt...

Sedan skiljer det mycket i storlek på huset mellan olika systemkameror, mer än 2x skillnad mellan stora och små.
Och hur stora objektiv? 14-55 kitobjektiv eller de där stora megafonliknande som pressfotograferana använder?
Skit i vad beskrivningen säger om antal hus och objektiv. Ta reda på invändiga måtten och mät din egen utrustning, det är det enda relevanta.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.