Annons

sb-900??

Produkter
(logga in för att koppla)

SlN

Medlem
Jag älskar att fotografera ute på bilar när det börjar skymma eller om det är mörkt.
Bilarna är ibland i rörelse.
Jag har en nikon d60 och funderar på att införskaffa mig en blixt, sb-900.
Kan denna klara att fota bra i den miljö jag vill?
Finns det någon som kan visa ett bra bildexempel på vad denna blixt klarar med min typ av kamera?
 
Här hittar du iaf lite bilder där blixten varit med: http://www.fotosidan.se/reviews/viewphotos.htm?ID=17320

Sen om det är bara blixten eller flera får du kolla lite nogrannare på. SB-900 är ju i alla fall Nikons flaggskepp när det gäller blixtar. Spontant känns det som den är större än din kamera, så kanske blir lite obalans, men kommer säkert fungera ypperligt.

http://strobist.blogspot.com/ - massa info om hur man kan använda sina blixtar.

Lycka till!
 
ja det är svårt att välja =)

Vad är skillanden på 900 och 600 egentligen?
Hört att det inte ska vara så stor skillnad
 
SB-900 är för det första lika stor eller större än kameran, medan SB-600 är avsevärt nättare.
Därtill har SB-900 ett lite trevligare gränssnitt för inställningar och så och den är kraftigare och den har även större zoomomfång och ger därför bättre räckvidd med teleobjektiv. SB-900 kan även agera Commander och styra andra blixtar, tex SB-600 eller fler SB-900:eek:r..
Sen har den väl en del specialfunktioner som stroboskop och sånt åxå, men det spelar väl inte så stor roll för "vanligt" fotografernade.
 
SB900 klarar att producera mer ljus än SB600 sedan finns som sägs även lite skillnad vad gäller tekniska finesser. Tricket är att balansera blixtljus, befintligt ljus för att få den effekt man förväntar sig. Joe McNally (http://portfolio.joemcnally.com/) är duktig på det, han använder ofta en eller flera SB800/SB900. Köp gärna hans bok Hot Shoe Diaries, det är inte direkt någon läro- eller instruktionsbok men den lämnar fantastiskt många tekniska tips tillsammans med bildexempel. Strobist nämnd ovan är också en bra sida. Ogenomtänkt blixt på standardinställningar och rakt på ger avsett hur dyr den är kanske inte de roligaste bilderna, sår lär gärna lite teknik så blir det roligare.

Här finns också bra tips http://neilvn.com/tangents/flash-photography-techniques/
 
Prisutveckling

Vet någon vad som händer med prisutvecklingen på SB900. i skrivande stund säljs blixten för ca 3500 kr vilket känns som lägsta notering. Har Nikon nya blixtar på gång så att priset fortsätter att falla eller är det bara tillfälliga prissänkningar?
 
Det mesta brukar ju gå ner i pris efter ett tag. Nu har SB-900 varit ute på marknaden ett tag, så det är ju inte konstigt att den sjunkit lite i pris. Man kan ju dock notera att även SB-600 sjunkit lite i pris, vilket kan tyda på att något hänt med valutakurser osv.
 
Bouncer?

Till slut blev det en SB-900 från Webbhallen och det var en mycket positiv upplevelse. I kartongen fanns (förutom blixten) en liten ställning, färgfilter med hållare, en väska och en bouncer. Jag förstår tanken med bouncern men när jag kollar runt på nätet så ser jag ganska många som säljer lösa bouncers till SB-900. Finns det olika bouncers (som är olika bra?) eller är det bara ersättningsprylar om man slarvar bort orginaltillbehören?
 
Jag skulle köpa SB700:an som släpps snart. Kommer passa dig perfekt!

Åh nej! Jag som precis hade tänkt köpa en SB600...suck... Någon som har en aning om när SB700 kommer? SB900 är för mycket för mig. Ska man vänta eller vad säger ni?
Ljussättning är en konst och jag behöver öva mera, behöver iof en bra blixt men jag behöver inte det största och bästa ;-)
 
SB-700 kostar (iaf initialt) nästan en tusenlapp mer än SB-600.
I stort är det väl lite flashigare gränssnitt man får. Man får väl med några färgfilter och så tillsammans med SB-700 åxå... SB-600 är lite kraftigare.
SB-600 är absolut ingen dålig blixt.
 
Tusen tack. Hmmm... jag håller mig nog till SB600. Undrar om man ska vänta lite om priserna går ned iom SB700:n kommer. Jag är iof lite ivrig... Vill ha... :)
 
fördelen med sb700:an som jag ser det är att den är mindre till din kamera. Den kan kontrollera 2 st grupper via CLS samt den har smidigare kontroller. Kommer ligga på ca 3000 kr när den släpps. Spendera tiden tills den släpps med att läsa all den tekniska biten om blixtar och dess användande så du har lite att stå på när du väl får 700:an.

Lycka till.
 
Lånar tråden lite.

Nån som vet om man kan använda dess färgfilter (de som följer med SB-700) på en SB-800? Har två st SB-800 och tänkte först beställa en SB-900, men kanske nöjer mig med en SB-700. MEn vad jag förstått är SB-800 kraftigare än SB-700?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.