Annons

Sb-600

Produkter
(logga in för att koppla)

Brainjane

Aktiv medlem
Jag har köpt blixten SB-600 och jag undrar om den funkar trådlöst tilllsamans med nikon d40x? Jag har tittat på videor, läst instruktionsboken och tittar runt på internet. Det verkar som om det inte går men är det någon som vet om det går?

SB-600 stöder Nikons "Crative Lightning System" (CLS). De Nikonkameror jag har testat och haft stöder också det, så det skulle förvåna mig om inte D40 gör det. Är det verkligen så?

du behöver ha en D70/80/90/200/300/700 för att kunna styra den trådlöst tillsammans med kamerans inbyggda blixt.

ang just SB-600

jag vill införskaffa ett stycke SB-600. Jag använder Nikon D-90. Rykten gör gällande att man kan trådlöst utlösa blixten om man till exempel vill ljusstätta från annat håll än direkt från kameran. Stämmer detta? Är det infrarött ljus som denna synkning använder sig av? Är det lätt att tillämpa?

Är det någon av er här i forumet som provat? Funkar det tillfredställande även utomhus i dagsljus?

Tacksam för svar

/Daniel

jag vill införskaffa ett stycke SB-600. Jag använder Nikon D-90. Rykten gör gällande att man kan trådlöst utlösa blixten om man till exempel vill ljusstätta från annat håll än direkt från kameran. Stämmer detta? Är det infrarött ljus som denna synkning använder sig av? Är det lätt att tillämpa?

Är det någon av er här i forumet som provat? Funkar det tillfredställande även utomhus i dagsljus?

Tacksam för svar

/Daniel

Du kan utlösa blixten trådlöst (via IR-ljus). Du sätter den inbyggda blixten i D90 som commander (under meny e- Gaffling/Blixt), du väljer kanal och grupp på SB600, men kan styra + och - via kameran. Fungerar väldigt smidigt och lätt. OBS! Blixten har en sensor som bör riktas mot kameran. Den inbyggda blixten ger även om den sätts som inaktiv en liten ljusblixt. Om det stör behöver du IR-panelen det nämns om tidigare.

Kolla mer på:
http://imaging.nikon.com/products/imaging/technology/speedlight/index.htm

/Mikael

Du kan utlösa blixten trådlöst (via IR-ljus).
För att klargöra: det är alltså inte fråga om någon speciell IR-sändare utan det är det vanliga ljuset från den inbyggda blixten som styr. Däremot är det bara IR-komponenten av blixtljuset som behövs, och det är därför man kan filtrera bort det synliga ljuset.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar