Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

SB-600 som slav till Nikon D60

Produkter
(logga in för att koppla)

Linbacker

Medlem
Köpte en SB-600 till min D60. Det skall ju gå att använda den som slav till kamerans popup blixt. Men jag läser mig fördärvad i bruksanvisningen om hur jag skall ställa in den som slav men hittar (eller snarare förstår) inte. Någon som har erfarenhet och vet hur man ställer in den?

Det är nog tyvärr inte svårare än att det helt enkelt inte går att fjärrstyra andra blixtar med den inbyggda blixten i D60. Du behöver en SB-800, SU-800 eller ett kamerahus med en inbyggd blixt som har C-läge (D70/D80/D90 och uppåt vad jag vet).

Hur man i övrigt ställer in SB-600 vet jag inte då jag är ägare till storebror som skiljer sig en del med avseende på menyer etc.

Senast ändrad:
Ja, jag har letat och tittat på nätet och nog upptäckt samma sak till slut. Det tråkiga är att jag som amatör har frågat flera fotobutiker och sagt att jag har en D60 och vill ha en slavblixt till den och alla rekomenderade SB-600 så jag känner mig lite blåst och skall nog lämna tillbaka den. Sen får jag fundera på hur jag skall göra. Går kanske att köpa en kabel och köra så tills jag uppgraderar till en annan kamera.Surt sa räven....

Ja, jag har letat och tittat på nätet och nog upptäckt samma sak till slut. Det tråkiga är att jag som amatör har frågat flera fotobutiker och sagt att jag har en D60 och vill ha en slavblixt till den och alla rekomenderade SB-600 så jag känner mig lite blåst och skall nog lämna tillbaka den. Sen får jag fundera på hur jag skall göra. Går kanske att köpa en kabel och köra så tills jag uppgraderar till en annan kamera.Surt sa räven....

Du kan köpa en fotocell och montera under blixten. Den reagerar på ljuset från din popup-blixt och fungerar som en slavblixt.

http://www.cyberphoto.se/?info.php?article=6967

Tack för tipset Anders
Jag köpte en sådan och har testat. Blixten fyrar av då jag använder min popup blixt. Fråga är om den synkar OK. Har du erfarenhet av en sådan Anders? Men det verkar så efter mina amatörmässiga försök. Tror att jag missar TTL möjligheten men jag får kanske lära mig att sköta blixten manuellt.

Tack för tipset Anders
Jag köpte en sådan och har testat. Blixten fyrar av då jag använder min popup blixt. Fråga är om den synkar OK. Har du erfarenhet av en sådan Anders? Men det verkar så efter mina amatörmässiga försök. Tror att jag missar TTL möjligheten men jag får kanske lära mig att sköta blixten manuellt.

Nej, den synkar inte alls med huset vid denna "setup". SB-600:an har inte heller någon egen ljussensor så den fyrar av med den styrka som du ställt in manuellt på den.

Ja, du får lära dig ställa in den manuellt och kommer på köpet lära dig massor om blixtfoto i största allmänhet (ledtal-bländare-iso-avstånd odyl skojjigt :)

Annars kan du byta ut D60:an mot en D80 som är mkt prisvärda nu både nya och beggade.

mvh / Matti

Det tråkiga är att jag som amatör har frågat flera fotobutiker och sagt att jag har en D60 och vill ha en slavblixt till den och alla rekomenderade SB-600

Ta med dig blixten och huset till affären som sagt det åt dig, leta upp rätt säljare och se till att ha käkat huggorm till frukost innan.
Fan, frågar man sånt ska dom veta vad dom svarar och inte svammla en massa skit bara för att få sälja!!

Tack för tipset Anders

Du måste ställa in blixten helt manuellt. TTL fungerar inte alls i detta läge. Du kan ju ändra styrken på bilxten och så manullt. Men det är ju lite jobbigare än om den hade skött automatiskt...

Det är konstigt att du fått den informationen, att 600:an går att synka på det sättet du tänker dig. Det krävs en SB800:a för att utföra det du vill. Byt blixt, och köp upp dig på en 800:a istället. Det är lättare. Den går ju att styra trådlöst. Jag sitter själv i samma sits, men i mitt fall snålade jag för flera år sedan och köpte en 600:a men det hade varit skönt att börja med en 800:a så hade jag haft mer valmöjligheter. Plåtar dock med en D300:a.
Har du fått felaktig information borde det inte vara omöjligt att byta.

Det är konstigt att du fått den informationen, att 600:an går att synka på det sättet du tänker dig. Det krävs en SB800:a för att utföra det du vill. Byt blixt, och köp upp dig på en 800:a istället. Det är lättare. Den går ju att styra trådlöst. Jag sitter själv i samma sits, men i mitt fall snålade jag för flera år sedan och köpte en 600:a men det hade varit skönt att börja med en 800:a så hade jag haft mer valmöjligheter. Plåtar dock med en D300:a.
Nu har nog kofoten fastnat runt blixtskon...

En SB-600 går att fjärrstyra, dock inte med en D60.
Däremot är det fullt möjligt att styra den med din D300. Läs manualen och du skall finna, men kom ihåg att du måste se till att både kameran och blixten är inställd på samma kanal och grupp som du tänkt dig. Är de inte det så blir det inget.

SB-800 kan både fjärrstyra andra blixtar och bli fjärrstyrd, till skillnad från SB-600 som endast kan fjärrstyras. SB-800 har även lite "omoderna" blixtlägen som SB-600 saknar men de känns ju inte särdeles centrala om man har en modern D-SLR.

Det hjälper inte att byta SB-600:an till en SB-800 eftersom det är huset D60 som inte har "commander-läge" på inbyggda blixten. Köper han däremot en SB-800:a (eller SB-900) och behåller SB-600:an kan ju den första agera master om den är monterad på D60:an och styra SB-600:an trådlöst.

mvh / Matti

Martin....du hann före med 1 minut med infon :)

// Matti

PS! Henrik...gå till butiken och säg dem ett sanningens ord om deras kunskapsnivå om prylarna de säljer (klåpare)....sen ber du dem ge ett bra inbytespris på din D60 mot en D90...voila, då kan du fjärrstyra SB-600:an trådlöst DS!

Senast ändrad:
Ja det var så jag uppfattade att han ville göra, kunna ha blixten på kameran. Men jag ser nu att han vill använda kamerans blixt som slav. Bra att ni är uppmärksamma.

Tack för alla tankar och idéer. Jag var nere på Japanphoto där jag köpte blixten och förklarade precis som det var, att jag blivit felinformerad. Både hos dom och hos andra fotobutiker. Jag har varit väldigt tydlig med vad jag ville och att jag hade en D60. Men dom sa att sb-600 fungerar som slav men att sb-800 även fungerar som master. Antingen har jag tolkat fel eller så säger dom fel men jag frågade om min popup på D60 fyrar av sb-600 som slav och det gör den enligt "experterna".

Japanphoto slirar lite på infon och kommer fram till att D60 inte fungerar tillsammans med SB-600 MEN eftersom jag öppnat förpackningen och "använt" blixten får jag inte öppet köp utan ett tillgodokvitto, vilket jag inte blev helt nöjd med. Därför testade jag att köpa Hamas blixtsko och den verkar fungera även om det krävs mer manuella inställningar (tillfälle kanske att lära sig ordentligt)

Jag sitter i ett konstigt läge eftersom jag egentligen vill ha blixten och jag kommer med stor sannorlikhet att byta kamera i framtiden och då fungerar ju blixten så som jag vill. Lång kommentar men ändå...

Jag har varit väldigt tydlig med vad jag ville och att jag hade en D60. Men dom sa att sb-600 fungerar som slav men att sb-800 även fungerar som master.

Där har de rätt, SB-600:an klarar "att bli styrd" men inte "att styra andra blixtar" (förutsatt att du har ett hus med inbyggd blixt som klarar att styra externa blixtar trådlöst).

Antingen har jag tolkat fel eller så säger dom fel men jag frågade om min popup på D60 fyrar av sb-600 som slav och det gör den enligt "experterna".

Där har de fel. D60:an har inget commander-läge på inbyggda blixten. Du måste upp på gamla D70/D70s eller nyare D80 eller nyaste D90 för att få detta.

Öppet köp är inget butikerna är tvingade att ge, ens med helt nya varor (man måste begära detta i förhand, om det ej anges förtryckt på kvittot, så att det skrivs dit manuellt). Jag tycker de var ganska justa ändå som gav fulla värdet tillbaka även om det var som ett tillgodokvitto :)

mvh / Matti

Senast ändrad:
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto