Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sateliter, spionage och lite att gå på.

Produkter
(logga in för att koppla)
Första gången jag gör ett inlägg här så det kanske hamnar snett, men här är länkar till intressanta sidor i ämnet: www.digitalglobe.com

http://metria.se/Vara-erbjudanden/K...ntor/Flyg--och-satellitbilder/Satellitbilder/

Mycket högupplösta satellitbilder (30cm - 1m) används flitigt inom samhällsplaneringen, miljöanalyser, katastrofhantering och mycket annat.

Tro om man kommer övergå till drönare för, ex samhällsplanering när en kommun ska göra en ny stadspark.
Jag har verkligen ingen aning om vad man får betala för en ny fräsh bild över staden. Men det känns som en dyr historia.
Någon som kan säga vad det skulle kosta "mellan tummen och pekfingret" att beställa en ny bild av mitt kvarter, förutsatt att jag får göra det. Kul att höra och gämföra med en vanlig fotograf :).

Sen om det är en katastrof situation är det inte snabbare och lättare för div insatsstyrkor att få en överblick, säg en skogsbrand. Eller hur lång tid tar det i bästa / värsta fall för en satellit ämnad för fotografering att passera?
Självklart vet jag att man använder satelliter för att upptäcka och övervaka stora bränder. Men jag pratar första attacken första på plats för att snabbt få översikt.

Ja, där svek mig minnet. Poängen var dock att det är ganska få satelliter i geostationär bana. Det är bara de som måste vara geostationära som man skickar upp så högt. Det kostar mycket mindre att lägga en satellit i låg omloppsbana. Dessutom så är det lättare att skrota satelliter i låg bana genom att skicka ner dem i atmosfären.

Som jag förstod det så var det mestadels bara kommunikations satelliter som låg i geostationär bana.

Senast ändrad:
Att fotografera av ett mindre begränsat område är gjort på några minuter.
Kostnaden är låg. Amerikanarna har en väska med ett radiostyrt flygplan och får plats i en vanlig bil. Den skickar bilder i realtid och följer en förprogrammerad bana.
I princip är det väldigt enkelt att haka på kameror som ger en 3D bild i datorn efter lite bildprocessning.

Att fotografera av ett mindre begränsat område är gjort på några minuter.
Kostnaden är låg. Amerikanarna har en väska med ett radiostyrt flygplan och får plats i en vanlig bil. Den skickar bilder i realtid och följer en förprogrammerad bana.
I princip är det väldigt enkelt att haka på kameror som ger en 3D bild i datorn efter lite bildprocessning.

Alltså billigt med lilla flyget? Det är förståeligt.

Jag ska förtydliga mina funderingar.

Om jag vill ha satellit bild på min skog den ligger på plats X, hur länge tar det innan satelliten passerar över och ta bild.

Sen undrade jag vad behövs, måste satelliten på något sätt ändra bana.
För att få min bild behövs det någon i "kontrollrummet" som sitter och jobbar. Eller är det bara att klicka in koordinaterna och sen sköter det sig själv.

snowbear skrev:
Sen finns det inte heller någon film att prata om i en satellit då den av praktiska skäl måste vara digital.

Inte nuförtiden, men fram till 1980-talet var det inte ovanligt med satelliter som fällde oframkallad film i landningskapslar.

Den amerikanska rymdskyttelns lastrum dimensionerades f.ö. just för att rymma den typen av satelliter, KH-9.

En kartriktig bild kan ligga på ca 26 Usd / km2. En inte lika exakt bild kan ligga kring 17 Usd. Minsta yta man kan beställa är 25 km2. Detta gäller prise för arkivdata. En nytagning blir dyrare. Vad gäller möjlighet att snabbt få fram en bild så kan det låta sig göras från en dag till en annan. Men vädret ska ju vara hyfsat och det blir inte billigt. Men har man.inte så extrema krav bör det inte bli så dyrt (kanske inte för en privatperson. Satelliterna kan viklas att titta både åt sidor och framå och bakåt. DigitalGlobe har åtminstone 3 satelliter som kan ge 50cm upplösning. Det bidrar också till snabb registrering av bilder. Grotta ner er på Hemsidorna jag länkade till. Där finns oerhört mycket att läsa och titta på.

En kartriktig bild kan ligga på ca 26 Usd / km2. En inte lika exakt bild kan ligga kring 17 Usd. Minsta yta man kan beställa är 25 km2. Detta gäller prise för arkivdata. En nytagning blir dyrare. Vad gäller möjlighet att snabbt få fram en bild så kan det låta sig göras från en dag till en annan. Men vädret ska ju vara hyfsat och det blir inte billigt. Men har man.inte så extrema krav bör det inte bli så dyrt (kanske inte för en privatperson. Satelliterna kan viklas att titta både åt sidor och framå och bakåt. DigitalGlobe har åtminstone 3 satelliter som kan ge 50cm upplösning. Det bidrar också till snabb registrering av bilder. Grotta ner er på Hemsidorna jag länkade till. Där finns oerhört mycket att läsa och titta på.

Oj det var billigt! Fräsigt värre.

Jag ska kolla sida, men just nu sitter jag med telefonen!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar