snowbear
Aktiv medlem
Första gången jag gör ett inlägg här så det kanske hamnar snett, men här är länkar till intressanta sidor i ämnet: www.digitalglobe.com
http://metria.se/Vara-erbjudanden/K...ntor/Flyg--och-satellitbilder/Satellitbilder/
Mycket högupplösta satellitbilder (30cm - 1m) används flitigt inom samhällsplaneringen, miljöanalyser, katastrofhantering och mycket annat.
Tro om man kommer övergå till drönare för, ex samhällsplanering när en kommun ska göra en ny stadspark.
Jag har verkligen ingen aning om vad man får betala för en ny fräsh bild över staden. Men det känns som en dyr historia.
Någon som kan säga vad det skulle kosta "mellan tummen och pekfingret" att beställa en ny bild av mitt kvarter, förutsatt att jag får göra det. Kul att höra och gämföra med en vanlig fotograf .
Sen om det är en katastrof situation är det inte snabbare och lättare för div insatsstyrkor att få en överblick, säg en skogsbrand. Eller hur lång tid tar det i bästa / värsta fall för en satellit ämnad för fotografering att passera?
Självklart vet jag att man använder satelliter för att upptäcka och övervaka stora bränder. Men jag pratar första attacken första på plats för att snabbt få översikt.
Ja, där svek mig minnet. Poängen var dock att det är ganska få satelliter i geostationär bana. Det är bara de som måste vara geostationära som man skickar upp så högt. Det kostar mycket mindre att lägga en satellit i låg omloppsbana. Dessutom så är det lättare att skrota satelliter i låg bana genom att skicka ner dem i atmosfären.
Som jag förstod det så var det mestadels bara kommunikations satelliter som låg i geostationär bana.
Senast ändrad: