Advertisement

Annons

Sandisk Ultra II (CF), Stabilt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Davz00r

Aktiv medlem
Gick in i en lokal fotoaffär idag och skulle köpa ett Sandisk Ultra II. Han i affären tyckte inte jag skulle göra det och menade på att det skulle vara "instabilt" och med det menade han att om jag tex åker på en utlandsresa så finns det risk att mina bilder blir raderade pga magnetröntken på flygplatser. Han försökte får mig att köpa kort av den dyrare varianten men jag satsade endå på ett Ultra II (2 gigabite, cf). Någon annan som hört att saker som dessa sker? Alltså raderingen av bilder vid "kontakt" med magnetröntken på flygplattser? Och vad säger ni om ultra II? ett bra kort eller?

Mvh David

Bilagor

• e_10666182.jpg
    e_10666182.jpg
    24.4 KB · Visningar: 433
hej

det e superbra, har 9st, varit o rest i thailand, europa flera ggr med dessa o både 350D, %d och EOS 1D mk2.

Skitsnack från säljaren. Det e mycket kort för pengarna.

Roine

Du gjorde helt rätt att köpa Sandisk Ultra II-kortet. Jag har flera stycken och har aldrig varit med om att de ska ha raderats i en flygplatsröntgen. Inte heller har något av dem kraschat för mig...ta i trä.
Har både Ultra II- och Extreme III-kort från Sandisk...kanonkort!

//Glenn

Bra! :)
Hoppades på svar som dessa. Han i affären var helt övertygad om att mina bilder skulle försvinna så fort jag gått igenom en flygplansspärr "och vem vill väl det?, köp ett kort av oss istället dom funkar mycket bättre". :D

Jag har ett 1Gb II ultra och tycker att det går grymt sakta att överföra 10 mpx bilder från kameran, nästa jag köper blir helt klart III.

patrik80 skrev:
Jag har ett 1Gb II ultra och tycker att det går grymt sakta att överföra 10 mpx bilder från kameran, nästa jag köper blir helt klart III.
Tankar du direkt från kameran eller använder du kortläsare? När jag kör över bilder via kortläsaren tycker jag det går med helt ok hastighet. Visst hade det kunnat gå snabbare, men det kan det ju alltid med data och media, eller? Jag tankar nog exempelvis 100 bilder (på ca 6-8Mb vardera) på under 2 min.

Ska väl tillägga att det gäller för både II och III-korten. Upplever ingen markant skillnad i hastighet på dem, men jag har inte mätt såååå noggrannt ;-)

mvh Glenn

patrik80 skrev:

Kör du med USB 2.0 kortläsare i en USB 2.0 kontakt? Det är grym skillnad mot 1.0 varianten..

jag har även III kort, och ser ingen större skillnad på min 1D mk2, har ej nån uppfattning i 5D, där kör jag II:an o det känns helt ok med tiden att spara där.

Roine

jag har som jag skrev provat lite i mk2, har även ett ri data 150 4GB SD kort och kan inte se nån större vinst i praktisk användning, redan ultra II är mycket snabb.
Jag har ställt ner så jag inte kan ta 8,5 bilder i sekunden, utan gått ner till drygt hälften med CF funktion o det spar undan rätt bra med råfiler då. Då ser jag mer att just 2GB bara tar 185 bilder som ett större problem om man börjar vräka serier ju.

Roine

Jag kör direkt från kameran till USB 2.0, men jag har som sagt inte mkt att jämföra med, det är ju min första kamera.

Men nu när man upptäckt hur smidigt det är med RAW så kommer jag snart köpa ett 4/8 Gb kort eftersom det tar mkt mer plats och då kommer det nog bli ett sandisk III eftersom de inte e så mkt dyrare.

Davz00r skrev:
Han i affären tyckte inte jag skulle göra det och menade på att det skulle vara "instabilt" och med det menade han att om jag tex åker på en utlandsresa så finns det risk att mina bilder blir raderade pga magnetröntken på flygplatser.

Det var nog den lamaste förklaring jag hört på länge.. Magnetröntgen på flygplatsen? HAHAHA LOL. Underbart, då minskar ju vårdköerna. De som väntar på en magnetröntgenundersökning kan bara bege sig till närmsta flygplats.

patrik80 skrev:
Jag kör direkt från kameran till USB 2.0...
Om du upplever urtankningstiden som ett problem borde du nog köpa dig en snabb extern kortläsare så att du börjar utnyttja snabbheten i Ultra II-korten innan du köper häftigare kort. Eftersom det är överföringen mellan kamera och dator snarare än mellan minneskort och kamera som är flaskhals så vinner du inget vid urtankningen på ett snabbare kort.

Själv har jag 2+4 GB minneskort och har aldrig upplevt urtankningstiden från kameran som ett problem. Jag brukar sätta på en kopp te, titta lite i tidningen eller surfa runt på Fotosidan under tiden och vips så är överföringen klar.

Senast ändrad:
Hehe ja lite kaffe eller liknande fungerar ju :)

Dock så upplever jag bilbehandlingen i kameran ganska slö också, speciellt då man ska byta till thumbnail view (vad det nu heter på svenska).
Men det vet jag inte om det finns möjlighet att få snabbare med ett snabbare kort.

Det blir snabb överföring ifall man har en kortläsare "inbyggd" i datorn. Då är det bara plugga in kortet och allt överförs snabbt. Så var det iaf på mitt gamla Ultra II (sd kort).

Det beror på dator. Ett pcmcia kort i en bärbar är oftast klart långsammare än en usb2 läsare.

Davz00r skrev:
Det blir snabb överföring ifall man har en kortläsare "inbyggd" i datorn. Då är det bara plugga in kortet och allt överförs snabbt. Så var det iaf på mitt gamla Ultra II (sd kort).

Tjena David!

Ultra II är mycket stabilt kort vilket fungerar bra även i "proffs kameror".
Jag brukar själv rekommendera dem när jag säljer kameror. Att det blir general strul när man går genom magnetröntgen låter mycket skumt, borde inte det gälla för alla kort då? Jag har aldrig haft något problem med det och jag har aldrig stöt på någon som har råkat utför det..
Jag får ta och fråga min kollega vad han bygger sinhypotes på..

Daniel
FotoVideo Stockholm

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar