ANNONS
Annons

Sandisk Rescue Pro och Canon CRW

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola_H

Aktiv medlem
Jag har klantat mig och behöver återskapa några crw-filer från ett Sandisk Ultra II 256. Min version av Rescue pro klarar jpg-bilderna och hittar även crw-filerna, men de senare blir benämnda som jpg och går ej att öppna (annat än som en ca 160 pixel jpg).

Någon som vet råd?

photorescue är suveränt, men en fråga bara.
om bilderna bara har fått fel suffix... kan man inte bara döpa om dom till .crw om det bara är suffixet som strular?

Nej, det hjälper inte att bara byta filändelsen till crw, då klarar inget av mina program att överhuvudtaget hitta någon bildinformation. När filen har suffixet jpg hittar de flesta program en 160x jpg, som antagligen är någon typ av inbäddap thumbnail.

Låter skumt - jag gjorde samma manöver förut men lyckades öppna dem om jag bytte suffixet och sedan öppnade filerna direkt från DPP (File Viewern fungerade säkert också).

I princip så verkar de här räddningsprogrammen helt enkelt bara plocka ut filinformationen - byta extensionen skall räcka bra (och gjorde det för mig). Om det nu inte är skillnad på programmen för PC och Mac (jag kör Mac), men det känns osannolikt eftersom filsystemet (FAT) som används kommer från DOS...

Jag gjorde min recovery med "max uthållighet" om det nu kan spela någon roll (det fanns någon inställning).

Om man behåller jpg-ändelsen på filerna så markeras de i fileviewern som raw, men har bara ett stort frågetecken på sig och om man försöker öppna dem så får man ett felmeddelande.

Jag kör också mac, men har inte DPP.

Jag gjorde följande:

1. Extrahera ut filerna
2. Byt namn på alla filerna så de heter ".cr2" (du har nog en annan extension som ".raw"?)
3. Öppna dem...

Jag kör OS X 10.3.4 på den maskinen (men OS skall inte spela någon roll). Har du senaste versionen av Canons verktyg?

Filerna är från en 10D, och har normalt ändelsen .crw, men det hjälper inte att göra som du föreslår, tyvärr. Jag fick just också tag på DPP, men har för mig att den inte kan hantera de äldre raw-formaten från Canon (typ CRW från 10D).

Möjligen får jag prova ett bättre (nyare) recoveryverktyg, kanske är det där skon klämmer. Mitt är från ett inköp av Sandisk UltraII och jag har hört att de som kommer med Extreme är bättre. Eller så skall jag försöka med verktyget för 250:- som föreslogs ovan.

jag rekommenderar photorescue.. den hittar filer oavsett vad som hänt, så länge det inte blivit något fysiskt fel på disken förstås.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar