ANNONS
Annons

SanDisk CompactFlash 16GB Extreme IV???

Produkter
(logga in för att koppla)
SanDIsk är det märke som råkar ut för mest förfalskningar! Så man bör nog vara lite försiktig om man inte köper korten från en "riktig" butik.

Ananrs är ju TRanscends nya 32GB kort trevligt, stöd för UDMA också!

olindskog skrev:
Lånar(eller utvidgar) tråden lite :-D

Jag fotar just nu med en Canon 40d... Frågan är då hur snabb min kameras minneshamtering är och om jag egentligen borde köpa mig ett par snabbare kort eller ej?
laan skrev:
Ja, om jag vore du så skulle jag byta till extrem 3 eller kanske till och med 4.
På en Canon 40D märker man skillnad mellan Ultra 2 och Extreme 3 -- vid extrema seriebildtagningar. Dock blir det ingen skillnad mellan Extreme 3 och Extreme 4.

För att ge konkret svar på Olas fråga: Köp Ex3 nästa gång du köper nytt minneskort. Prisskillnaden är ju minimal. Rent praktiskt kan man märka skillnad om man gör ganska långa seriebildstagningar och sparar i raw eller raw+jpg. Kör man bara i jpg är det nog svårt att fylla bufferten, även med ett Ultra2-kort.

ErlandH skrev:
På en Canon 40D märker man skillnad mellan Ultra 2 och Extreme 3 -- vid extrema seriebildtagningar. Dock blir det ingen skillnad mellan Extreme 3 och Extreme 4.

För att ge konkret svar på Olas fråga: Köp Ex3 nästa gång du köper nytt minneskort. Prisskillnaden är ju minimal. Rent praktiskt kan man märka skillnad om man gör ganska långa seriebildstagningar och sparar i raw eller raw+jpg. Kör man bara i jpg är det nog svårt att fylla bufferten, även med ett Ultra2-kort.

Jepp, har inte provat med 40d själv, men kunde nästan gissat det med tanke på att den saknar stöd för iv, men med tanke på att prisét inte är så otroligt mycket högre så skulle jag nog köpt iv ändå då det nog överlever kameran..

roinek skrev:
http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007

Här finns lite info o tester, dock inte på 40D då den är för ny.

Det är en bra test men den börjar bli något föråldrad. Lite överdrivet kanske men 40D t ex finn ju inte med och inte Nikon D300.
Inte heller de nya 8, 16 och 32GB-korten.
Intressant är dock att man tydligt kan se att
en 30D verkar kunna utnyttja ett Extreme IV. I alla fall under testförhållanden.
Intressant im denna test är att det också är tydligt att mindre kort,2GB, är något snabbare än 4GB.

Edit
F. ö. så känner jag mig väldigt nöjd med
Extreme III 4GB till 40D

keckax skrev:
Ja, Nikon D300. Dessutom inte att förglömma så ökar Läshastigheten till datorn. Inte helt oviktigt för mej, då korten börjar bli så stora.
...
Inte bara Nikon D300, utan även alla de andra semipro-kamerorna som Sony A700 och Olympus E-3 utnyttjar UDMA (med Canon 40D som enda undantaget).

olindskog skrev:
..¨.
Frågan är då hur snabb min kameras minneshamtering är och om jag egentligen borde köpa mig ett par snabbare kort eller ej?
...
När det gäller Canon 40D så lär det inte bli särskilt lönsamt att kosta på ett SanDisk Extreme IV, eftersom det förmodligen inte kommer att gå nämnvärt snabbare än med ett Extreme III.

henq skrev:
Även 16GB-versionen ska stödja UDMA. Har just beställt ett, hoppas det funkar snabbt och bra...
Kan meddela att Transcend 16GB 133x CF klarar exakt lika många RAW som Sandisk Extreme III 4GB på Olympus E-3 innan takten sjunker.

henq skrev:
Min läsare suger så jag testar bara med kameran och då blev det alltså precis samma skrivhastighet som för Extreme III.

Här påstår Transcend att kortet stödjer UDMA (cachad eftersom deras sida verkar inte funka?):
http://64.233.183.104/search?q=cache:WaJMm5VcYTAJ:www.transcendusa.com/Press/index.asp

Låter bra! Tyvärr är de flesta läsare inte speciellt bra! De har visserligen stöd för gränssnittet USB 2, men interna elektroniken verkar vara från stenåldern!

Jag har bara hittat en läsare (extern då) som andisk som klarar av att läsa 40+MB/s tyvärr med FW gränssnitt.

Ja en bättre kortläsare hade varit bra. Firewire går dock bort även om jag råkar ha det på notebooken just nu.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar