Annons

Samyang 85/1,4 Aspherical IF

Produkter
(logga in för att koppla)

Borga1

Medlem
Hej!

Jag har en Nikon D80 och läste intressanta artiklar om detta objektiv: Samyang 85/1,4 Aspherical IF.

Är ni några därute som använder det? Med tanke på att varken ljussmätning eller automatisk fokus finns: är det svåranvänt? Drar man sig för att använda det?
Jag fotar ofta barn och ibland måste man vara lite snabb...kommer detta objektiv funka då?

Mkt tacksam för era synpunkter!

/Jennie

Hej!

Jag har en Nikon D80 och läste intressanta artiklar om detta objektiv: Samyang 85/1,4 Aspherical IF.

Är ni några därute som använder det? Med tanke på att varken ljussmätning eller automatisk fokus finns: är det svåranvänt? Drar man sig för att använda det?
Jag fotar ofta barn och ibland måste man vara lite snabb...kommer detta objektiv funka då?

/Jennie

För några hundra till får du en Nikkor 85/1,8, med AF och allt, den skulle jag satsa på.

Använder du f 1,4 ofta vid barnfoto?
Vill du fokusera manuellt när du plåtar barn??
Om svaret är JA på dessa frågor så köp Samyang.

Mvh.

/Janne Höglund

Du kommer sannolikt att ha svåra problem att fokusera rätt med en D80 och det objektivet. Det är svårt redan på fullformatkamera med utbytt mattskiva. Ett 85/1,8 AF är som sagt ett bättre val i det fallet.

För några hundra till får du en Nikkor 85/1,8, med AF och allt, den skulle jag satsa på.

Använder du f 1,4 ofta vid barnfoto?
Vill du fokusera manuellt när du plåtar barn??
Om svaret är JA på dessa frågor så köp Samyang.

Mvh.

/Janne Höglund

Hej!
Tack för respons!

Svaret är nej, jag klarar mig med 1,8 och jag är ytterst tveksam att jag vill fokusera manuellt- gissar på att man inte hinner med då....

Du kommer sannolikt att ha svåra problem att fokusera rätt med en D80 och det objektivet. Det är svårt redan på fullformatkamera med utbytt mattskiva. Ett 85/1,8 AF är som sagt ett bättre val i det fallet.

Tack för hjälpen! Jag fortsätter leta efter en Nikon 85mm istället som var min grundplan.

Ni har övertygat mig!

Är det barnfoto á la Porträtt du fotar så kör på en 85´a

Är det barn som leker, kör på en 28-75/2,8 typ Tamron, Sigma eller Nikkor

Hej!

/Jennie
Jag har testat på Canon, och jag avråder.

Tamron 28-75mm/2,8 är ett bra objektiv till rimliga pengar! Då kan du fota på kalas när dom är små och sedan ta snygga porträttbilder när dom blir lite äldre... ungarna alltså.

Tack!

Tack för snabb respons och givande tips!

Jag beslöt mig för att köpa Tamron 28-75 och jag är så sjukt NÖJD =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar