Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Samyang 14 eller Sigma 12-24

Produkter
(logga in för att koppla)

KaniJonas

Aktiv medlem
Hej,

Jag har ett Samyang 14mm som jag verkligen gillar. Det är väl distortionen jag inte gillar, och så skulle det vara trevligt att kunna zooma ibland. Saknar också möjlighet att använda filter.

Har försökt hitta någon jämförelse mellan den och Sigmas 12-24, men utan resultat. Den har visserligen inte heller filtermöjlighet. Men den verkar bättre på flera sätt (ingen distortion och zoommöjlighet). Hur är det med skärpan? Mitt Samyang känns väldigt skarpt. Är Sigma lika skarpt?

beror på vad du använder obejktiven till och vilken brännvidd du använder mest.

Samyang har den fördelen att den är ljusstark och linskorrigering är ju en baggis numera.
Själv intresserad av en sådan som jag kommer använda till naturfoton/nattfoton.

/Stefan

Jag fotar i princip bara natur.
Även om linskorrigering är lätt att göra så förlorar man ju en del av vidvinkligheten med det. Det gör det svårare att komponera bilderna också. Sätter man något för långt ut i kanten t.ex. förvinner det efter linskorrigeringen.
Såvida det inte finns något bättre sätt än det jag använder.

Men tack, tänkte inte på ljusstyrkan. Fotar en del på natten också och då är det bra med stor bländare.

Vad använder du för program? Använder du korrigering för distorsion i Photoshop så beskär den en del ja.
Men använder du linskorrigering så beskär den inget.
Använder LR efterson jag fotar RAW.
Har haft Sigma 8-16 och sigma 10-20 innan dess. Märkte att jag alltid använde den lägsta brännvidden jämt och vid längre brännvidder använde jag 17-55/2.8 pga den stora bländaröppningen.
Och fotar jag natur eller natt så sätter jag fokus enligt Hyperfokalpunkten eller via Liveview och sätta fokus exakt är inte superviktigt vid vidvinkelområdet.

Tester visar att samyang är superskarpt!

/Stefan

Tack, lutar mot att jag behåller mitt Samyang då :)

Jag använder lightroom, manuell linskorretion, har inte hittat någon profil för Samyang 14.

Observera att det finns två olika versioner av Sigma 12-24, varav en är en i princip helt ny modell.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar