Annons

Samtycke avbildad person?

Produkter
(logga in för att koppla)

RickE.nu

Aktiv medlem
Hejsan!

När man har tagit foton som man skulle vilja sälja via någon bildbyrå och när dessa foton är på en avbildad person/er
så måste man ha ett skriftligt avtal mellan fotografen och den berörda personen.

Jag har tidigare skickat / besökt dem med bilder och ett papper de fyller i och godkänner att denna bild/bilder får användas.

Nu lever vi ju på 2000-talet och de flesta har ju e-post och Internet, så jag har gjort så att de berörda får ett mail med bilden/erna samt lite infotext om vad jag tänkt använda bilden till, därefter klickar de på en länk som jag bifogar där fyller de i likadant som det vore ett vanligt papper, allt sparas i en databas som jag enkelt kan logga in och hämta uppgifter i fall det skulle vara några problem i framtiden.
Givetvis får de berörda som skrivit på det digitala dokumentet en kopia efter de skrivit på
detta via sin egen e-post.
Om dom inte godkänner att jag vill använda bilden, så respekterar jag naturligtvis detta.

Adressen till mitt enkla men för mig värdefullt verktyg är: http://www.ricke.nu/avbildad/default.asp

Kvittot som den avbildade personen får ser du här nedan:

Min fråga är bara om detta håller rättsligt eller inte? man kan ju till och med deklarera på Internet nu för tiden, så detta måste ju hålla rättsligt eller??

Tacksam för svar!

/Ricke

Bilagor

• kvitto_asa.jpg
    kvitto_asa.jpg
    32.8 KB · Visningar: 352
Det bör hålla juridiskt, om du i din databas också lagrar ip-nummer och exakt datum och klockslag personen ifråga fyllde i formuläret. Det är just det som är bevisningen, att du kan visa att från en viss specifik dator (ip-nummer) fylldes vissa specifika uppgifter i (namn och godkännande osv) ett visst klockslag (datum och tidpunkt). Har du inte ip-nummer och tidpunkt så kan du ju i princip ha fyllt i uppgifterna själv.

Nu såg jag att du redan hade datum, så det är bara ip-nummer du behöver. Men det behöver inte stå på kvittot dock, huvudsaken är att du kan ta fram det vid behov så att det kan jämföras med internetleverantörens loggfiler.

Vet inte hur länge dom sparar sina ip loggar heller, det kan påverka saken, men då dom flesta kör med DHCP så vet jag inte om det håller, och jag tror inte det håller rättsligt såvida du inte kör med ett utfärdat certifikat samt säker anslutning då vem som helst med lite extra kunskaper kan spoofa en IP-adress.

Vid deklaration via nätet så bygger ju det på en certifikat lösning samt engångskoder som bara finns i ett exemplar på deklarationen. Alternativt eID kort, men jag vet inte hur många det är som har giltiga eID förutom oss som jobbar på rsv. För övrigt har jag inte orkat sätta mig in i deklarationen via nätet då det ligger klart utanför mina arbetsuppgifter.

Damocles skrev:
Vet inte hur länge dom sparar sina ip loggar heller, det kan påverka saken, men då dom flesta kör med DHCP så vet jag inte om det håller, och jag tror inte det håller rättsligt såvida du inte kör med ett utfärdat certifikat samt säker anslutning då vem som helst med lite extra kunskaper kan spoofa en IP-adress.

Vid deklaration via nätet så bygger ju det på en certifikat lösning samt engångskoder som bara finns i ett exemplar på deklarationen. Alternativt eID kort, men jag vet inte hur många det är som har giltiga eID förutom oss som jobbar på rsv. För övrigt har jag inte orkat sätta mig in i deklarationen via nätet då det ligger klart utanför mina arbetsuppgifter.

DHCP eller inte, internetleverantören har loggar på vem som fick vilket ip-nummer vid vilken tidpunkt. Alltså vilken bostadsadress ett specifikt ip-nummer/datum/tid hör till. Det är dock väldigt svårt att få ut sådana uppgifter, tror inte de lämnar ut det om det inte är polisen som frågar angående en brottsutredning.

Ip-adressen till ditt nätverkskort kan du enkelt spoofa, men du får alltid en annan ip-adress ut mot internet och det är den som fastnar i en eventuell databas.

Fast vid närmare eftertanke så stämmer det nog att det inte håller juridiskt, en ip-adress kan gå till ett internet-café eller en skola eller en arbetsplats och då kan det vara liiiiite svårt att bevisa vem som satt vid datorn den aktuella tidpunkten. För att vara på den säkra sidan så är det nog bäst att förlita sig på vanliga brevutskick, då har du i alla fall en namnteckning som alltid är juridiskt bindande.

Det finns stöd i lagen för elektronisk signering av avtal. De trädde ikraft i vid årsskiftet och jag har för migh att även fastighetsaffärer nukan göras elektroniskt från och med i morgon. För att detta ska fungera juridiskt krävs ett eletroniskt id-kort, som gör att den som signerar kan identifieras. Att en viss dator har använts är inte tillräckligt.

Bankerna har tagit fram ett gemensam standard för elektroniska id-kort. Sedan gäller det att den som gör affärer loggar vilket id-kort som användes och vilken transaktion som gjordes, för att kunna säkerställa framtida fodran, etc.

http://bankid.cypoint.se/om_bankid.html.jsp

Ricke.nu skrev:
Hejsan!

...

Min fråga är bara om detta håller rättsligt eller inte? man kan ju till och med deklarera på Internet nu för tiden, så detta måste ju hålla rättsligt eller??

Tacksam för svar!

/Ricke

Har mycket svårt att detta skulle hålla rättsligt.
Du skall kunna bevisa att den berörde godkänt, och det enda beviset finns i din databas. Som du kan manipulera hur mycket du vill.

Elektroniskt (krypto-) signerat dokument eller signatur på papper är det enda som duger om du vill kunna vara 100% säker.

Fax skall visst kunna vara juridiskt bindadnde med numera tror jag.

Ip-adressen till ditt nätverkskort kan du enkelt spoofa, men du får alltid en annan ip-adress ut mot internet och det är den som fastnar i en eventuell databas.
Beror på om dom kör NAT(Network Adress Translation) eller inte, chello kör ju inte NAT och kör med dynamisk tilldelande helt externa ip-adresser, så för många är den ipadress som nätet ser, samma som dom själva ser hemma. Dock så är chellos system iaf uppbyggt med ett internt nät för själva modemet, som bara används inom chello, och det är det "fria" 10 nätet(har för mig att hela klass A var fritt där). Samt ett 192 nät internt mot lägenheten, dock så portas alla externa adresser vidare direkt till burkarna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar