Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Samsung ??

Produkter
(logga in för att koppla)

mayro

Aktiv medlem
Har Samsung lagt ner systemkameror ? Sist jag läste nått om / runt Samsung så var det att dom skulle komma med nått i K20D skal.. Inte K7 skal.. Sedan har jag intet sett alls i frågan.. Eller så slarvläser jag.. Vilket är fullt möjligt...

Frågar i en ny tråd då jag inte såg någon lämplig att "kapa" med denna fråga.

Mvh
Tobbe.

Samsung koncentrerar sig på sitt NX-projekt. Samsung NX är en spegellös kompakt systemkamera med en nyutvecklad bajonettfattning och APS-C sensor på 14.6Mp. Samsung har visat upp detta koncept på några mässor och senaste ryktet säger att det kommer officiellt att presenteras strax före jul, men försäljningen börjar först i januari nästa år.

NX är Samsungs svar på bland annat Olympus Pen och Panasonic GH-1.
Huruvida Samsung kommer att återvända till K-fattningen med en ny systemkamera i GX-serien är i dagsläget okänt.

Det finns redan en Samsung-systemare i K20D hus - nämligen Samsung GX-20.
Jag anser att det är högst osannolikt att Samsung återanvänder samma design med en lätt uppdaterad modell. Och särskilt inte nu när de satsar så hårt på sitt NX system inom APS-C. Det ryktas om att NX-systemet blir vädertätat och Samsung har tidigare sagt att det kommer att ha professionell bildkvalitet. NX och en eventuell kommande ny GX med samma sensor skulle verkligen konkurrera med varandra och en så liten spelare, inom systemkameror, som Samsung har knappast råd med den interna konkurrensen.

Det var detta jag läst tidigare rykte att Samsung "skulle hålla på med" ett K20D hus som sin nya Samsung "k7" model .. Vilket hade varit intresant om detta blivit "sanning"..

Större hus.. Bättre grepp ( enligt min åsikt ) . Samt detta att Samsung "verkar" ha bättre iso (och bildkvalitet ? ) redan i sin GX20 än Pentax lyckades med i K20D... Därmed hade en ""Samsung Gx7"" model i K20D hus varit klart en intresant kamera .. Så aningen har i alla fall jag hållt lite ögonen på om den skulle dyka upp..

Synd så inte blev fallet...

Därmed absolut inget elakt menat mot Pentax K7 nu.!!! Absolut inte... Utan enbart detta att en sådan kamera i större hus hade varit en intresant kamera att kolla in...

Det är ingen direkt skillnad mellan GX-20 och K20D på höga ISO-tal.
Om du menar ett visst testresultat på imaging resource som ger högre betyg åt GX-20 så handlar det om att K20D:n de testade var ett tidigt produktionsexemplar och GX-20:n var senare tillverkad. Samsung hade initialt problem i tillverkningen med sin sensor, med viss varierande prestanda från exemplar till exemplar - vilket flera användarkommentarer visar från tidiga köpare.

Så Imaging Resources värden visar mer att Samsung fick ordning på produktionen av sensorn till slut (eller skärpte till kvalitetskontrollen). Båda kamerorna använder samma hårdvara för bildhanteringen och samma inställningar av brusreduceringen för RAW som inte går att koppla ur.

Vill man ha större grepp på K-7 så kan man köpa ett extragrepp till den.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar