Advertisement

Annons

Samsung objektiv börjar prissättas...

Produkter
(logga in för att koppla)
Haha, jag förstår ändå inte hur 50-200:an kan säljas under halva priset när den heter Samsung! Tar Pentax överpris för den?
 
Jo, det är sant. De har stora resurser, de har nog möjlighet att satsa hårdare än Pentax.
Kul för Pentax i alla fall, som får tillverka för två märken!

Skönt för mig också, då kanske jag inte behöver stessa med att köpa det bara för att det är billigt nu. Det kommer nog inte vara dyrt framöver heller, så jag kan ha den stackars kit-18-55:an så länge och istället lägga pengar på nödvändigheter som minneskort, kameraväska, tripod, kanske en blixt och en OmniBounce om inte den inbyggda visar sig så bra, och så ska man ju ha UV-filter för att skydda. I framtiden kan det bli ett makroobjektiv också.
Foto är verkligen en materialsport!
 
Den inbyggd blixten fungerar för porträtt på nära håll, men behöver man mer så är helt klart en extern blixt att föredra. Soligors DG420 Z, som säljs av Cyberphoto, är det hitills billigaste alternativet som verkar funka bra. Själv kör jag med en Sigma blixt och är väl så där nöjd med den, tycker den tar lång tid på sig att ladda upp ibland, men när den är igång så blir det bra exponeringar.

Hälsar
R
 
Okej, jag blev lite störd av att objektivet skymmer så man får ett litet skuggområde längst ner på bilden, men det kanske man inte märker av så mycket i praktiken. Sedan kommer den ju väldigt rakt på också och det gör att jag blir lite rädd för att det ger för hårt ljus, fast det går att ställa ner.
Jag kommer nog inte köpa någon blixt i "inledningsfasen", men nörd som man är kollar man på saker ändå!
Jag har läst om Soligor-blixten och Sigmas EF-500 DG Super. DG420 verkar riktigt prisvärd, men den saknar High Speed Sync. Är det något man behöver egentligen?

I övrigt verkar det vara rätt dåligt med P-TTL-blixtar. Kollar man på Prisjakt är det här det enda man får fram: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s3800234#rparams=k=s3800239
Pentax-bilxtarna ser inte så prisvärda ut heller.

Du ska ha ett stort tack Raphael, du är till bra hjälp!

Hälsningar,
John P
 
John skrev: "störd av att objektivet skymmer"
Antar att du har en K eller D kamera och objektivet DA16-45, objektivet är lite längre än DA18-55 och har större bildvinkel, den inbyggda blixten går nog inte tillräckligt högt för den.
Samsung AF 35/2,0 D-Xenogon har kommit ut vilket kanske betyder att Pentax DA35 dröjer...
 
Just nu har jag en Panasonic DMC-FX01 ;)

Jag ska få en K10D och det blir nog med 18-55. 16-45 hade varit trevligt, men det är helt enkelt för dyrt.

Tack för informationen! Det är i alla fall bra att veta att jag inte får några sådana problem med det billigare objektivet.
 
J.Paul skrev:
... Jag ska få en K10D och det blir nog med 18-55. 16-45 hade varit trevligt, men det är helt enkelt för dyrt. ...
Jag rekomenderar iallafall DA16-45 pga bättre skärpa, vad gäller blixten så kan man hålla sig på brännvidder över kanske 20mm så slipper man vigneteringen. När det gäller priset tror jag att DA16-45 kommer att finnas begagnad för kanske 2000 - 2500kr runt Mars-April när nya DA16-50 kommer. DA18-55 är så billig i kit med kameran att det nog är dumt att köpa begagnat.
 
Tack, det är ett bra råd. När de DA*-objektiven kommer blir det nog många som byter upp sig, och då kan jag passa på att köpa begagnat!
Någon som har några tips var man kan köpa begagnade Pentax-grejer förutom här, då?
 
High Speed Sync... har jag aldrig använt, men för den som har behov av att synca snabbare än 1/180 så kan det vara en intressant funktion - notera dock att blixtens styrka halveras med high speed sync, vilket begränsar nyttan med det.

Pentax blixtar är ej dyrare än de andra originalmärkenas blixtar, men "piraterna" är ju billigare förstås. Dock kan problem uppstå med pirater. Exempelvis så fungerar ej den trådlösa blixtstyrningen med K10D och Sigmas blixt. Detta därför att Sigma ej har licensierat Pentax P-TTL lösning, utan de har försökt komma på hur det fungerar och tydligen har de kommit på lite fel.

Hälsar
R
 
Roland Mabo skrev:
Det är samma objektiv som FA 35 f/2 AL, men det påverkar ej lanseringen av DA 35 - som blir ett helt annat objektiv. Hälsar R
Ja jag vet, men jag menar att det är konstigt om Samsung lanserar gamla objektivet strax innan DA35 kommer ut. Så mitt tips blir i sommar eller i höst för DA35 (har själv redan FA35).
 
Mina föräldrar har blivit mer positiva till att köpa ett 16-45 i kit. Jag ser bara glad ut och nickar instämmande ;)
Nå, vad det än blir så blir jag nöjd. Och jag blir inte mindre nöjd med ett 16-45, om man säger så!

Jag klarar mig säkert utan High Speed Sync i sådana fall. Soligor-blixten verkar fin.

Blocket hade lite dåligt med Pentax, men Annonsguiden ger en bra överblick.
 
J.Paul skrev:
Tack, det är ett bra råd. När de DA*-objektiven kommer blir det nog många som byter upp sig, och då kan jag passa på att köpa begagnat!
Någon som har några tips var man kan köpa begagnade Pentax-grejer förutom här, då?

Ja å så finns det ju lite mindre kända handlare.

http://www.l-foto.se/

Har ju en del begagnade Pentax-grejer samt icke-Pentax-optik med K-fattning
t ex CHINON 50/1,9 (A)/(B+)/(B) 475:-/450:-/425:-
som ju en del här på forumet har lovordat
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.