Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

sammankoppling av kamera & dator vid studiofotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Ubbe 1

Aktiv medlem
Hur kopplar man in en eos 1D till datorn, för att vid studiofotografering kunna få bilderna direkt in på skärmen. Och vilken utrustning (kablar, kontakter, programvaror etc.) krävs i så fall för att göra denna "koppling".

Tacksam för svar.
/urban

Tack Fabian för ditt svar. Men vad skall jag ha för en kabel mellan kameran och datorn? Ngn som vet.

tycker att du skall använda Phase One - Capture One PRO istället. det är den vanliga usbkabeln som man använder för att överföra bilderna från kameran till datorn.

LIMIT skrev:
tycker att du skall använda Phase One - Capture One PRO istället. det är den vanliga usbkabeln som man använder för att överföra bilderna från kameran till datorn.

Eftersom det är USB 1 kommer det gå mycket segt, använd en FireWire-kabel istället.

Stefan

Ok. en FireWire-kabel kan ju helt klart vara en fördel gentemot usb1. Vart kan man hitta en sådan som passar min kamera då?

Förlåt...jag var nog inte riktigt tydlig i mitt förra inlägg...vad jag funderar på är om jag kan köpa en firewire kabel som är längre än den som medföljde orginal (har en önskan om att kunna röra mig lite mer "fritt" i "studion"). Kan man köpa vilken firewirekabel som helst i datorhandeln eller skall det vara ngn speciell typ, med tanke på kontakter etc?

Ubbe 1 skrev:
Kan man köpa vilken firewirekabel som helst i datorhandeln eller skall det vara ngn speciell typ, med tanke på kontakter etc?

Kommer nu inte ihåg om de använder den vanliga kontakten eller den lilla, men i båda fallen är det enkelt att hitta sådana kablar i datorhandeln.

Stefan

tror inte man kan föra över bilder via USB på 1D,

det är den lilla (4pin) Firewire i kameran.

maximal kabellängd som rekomenderas är 4,5 meter, formatet skall stödja upp till 10meter med förstärkare, men det är tydligen inte 100%-igt .

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar