Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Samma "gamla" fråga: D90 eller D5000?

Produkter
(logga in för att koppla)

-vargen-

Medlem
Jag vet att det finns massor med trådar på alla möjliga forum, både svenska och engelska, men jag blir inte klok, jag väger fördelar och nackdelar mot varann och har gjort så praktiskt taget sen D5000 släpptes.

Fördelar/Nackdelar som jag ser det:

D90
+ Större och stabilare hus
+ Mer kvalite på huset
+ Toppdisplay
+ bra bakdisplay (känns som det kvittar eftersom att alla säger att man ska titta i sökaren, inte på skärmen)
= Af-motor inbyggt i huset (alla säger ändå att jag måste fota med stativ för att få till dom riktigt bra bilderna), jag känner bra en som håller på med foto och har gamla objektiv (han insisterar på en D300 men det är over-the-top för mig)
- Ingen timelapse vilket jag tycker verkar helt sjukt intressant
- Få färdiga motiv (flickvännen kommer inte intressera sig lika mycket om det är för svårt att ta bra kort)
- Priset, för dom 3-4000:- det skiljer (I Umeå) kan jag få ett extra lite bättre objektiv (vilket alla oxå säger är ett måste för bättre bilder)

D5000
+ Timelapse
+ Skärmen är smidigare om man ska filma små snuttar då den är vridbar (man kan ha kameran i bandet runt halsen för stabilitet, även makrofotografering måste va smidigare med den, eller?
+ Fler motivlägen (enklare att få flickvännen intresserad, samt enklare att få en bra snabb bild?)
+ Mer pengar över till utrustning
+ Billigare, så om jag blir riktigt biten och vill ha en ny kamera om 2-3 år så har jag "sparat" lite redan från köpet.
= Mindre/lättare, tar säkert med den fler ggr, se minus.
- skärmen sägs vara av sämre kvalité (återigen, folk säger att man inte ska använda den så mycket).
- mindre, den kändes snudd på för liten för mig att hålla i om jag ska ta kort en längre stund, men stativ kanske löser det?
- plastigare hus, håller sämre ???
- sämre sekvenstagning (0.5 bps, vet inte hur märkbart det är)
- Den optiska sökaren är sämre (vet inte hur mycket det rör en nybörjare)
- inget batterigrepp (borde väl komma tycker man)

Som ni ser så är det ganska dött lopp. Jag har klämt på båda, där vinner D90, på finesser vinner nog D5000, känns enklare att få en bra bild på hunden eller något annat djur som rör sig snabbt, kanske även barn i framtiden.

Visst har D5000 mindre snabbknappar, men som jag förstår har den fler sparlägen på Fn-knappen? Jag har åtminstone bestämt mig för en Nikon, förut fanns även Canon med i bilden.

Som sagt, jag är en nybörjare och kommer väl så va i några år.. En större kamera med fler finesser kommer garanterat släppas innan mitt nästa kamerainköp(en som har inbyggd GPS tex vilket jag skulle ha högt på önskelistan). Är det någon som kan bringa lite ljus på denna mörka fråga som gör mig sömnlös?

Sen hör väl nästa fråga inte riktigt hit, men finns det något läpligt 3-bent nybörjarstativ som inte är alltför blodigt dyrt, tex Velbon Sherpa 803 vs Manfrotto MY 7302YB vs Digipod 2841P.

Sen tillkommer väl väska, två minneskort, UV-filter, skrivare (behöver ändå köpa en), "dyrt" blir det :)
 
D90
[...]
+ bra bakdisplay (känns som det kvittar eftersom att alla säger att man ska titta i sökaren, inte på skärmen)
[...]
- Få färdiga motiv (flickvännen kommer inte intressera sig lika mycket om det är för svårt att ta bra kort)

Jag skulle vilja kommentera dessa bägge punkter.

Displayen används inte bara som sökare, den är oerhört duglig att betrakta den färdiga bilden också! Det gör att man redan ute i fält kan sålla bland bilderna, till exempel!

Beträffande färdiga program behövs endast ett för den oerfarne: det gröna autoläget! I det läget blir de allra flesta scener alldeles utmärkta bilder. Jag har inte riktigt förstått vitsen med att välja bland en massa typscener. "Är detta ett porträtt eller en bebis-bild?". Du kan lugna din flickvän på den punkten.

Köp en D90 om du har pengarna, annars en D5000, förutsatt att D90 passar dina händer.

Per.
 
Jag skulle mer sammanfatta det så här:
Allt är bättre med D90, förutom avsaknad av timelapse (du kan använda Camera Control Pro för att köra timelapse via dator dock). D90 är förstås dyrare också.
Skulle du vilja byta sen så lär ju D90 även ge högre begagnatpris.

Nu har jag inte kollat i D5000s sökare, men om den är mindre/sämre, underskatta inte det. Sökaren kan aldrig bli för stor.
Att D5000 hara har en ratt tycker jag är katastrofalt då jag i P,S eller A-läge direkt kan ändra ISO med den "lediga" ratten på D90 (som dessutom visas direkt i sökaren!). I manuellt läge kan jag snabbt ratta in t.ex. 1/200 och bländare om jag vill ta med bara blixtljus.
Jag ser heller ingen text "ISO", "WB" och "QUAL" bredvid knapparna på baksidan av D5000, betyder det att man måste in i menyn o gräva för att ändra detta?
D5000 har heller ingen status-LCD, den tycker jag är väldigt användbar.

Allt av det jag nämner ovan var STARKT bidragande orsak till att jag uppgraderade från D40 till D90 och D5000 är väl snarast som D40 med avsende på knappar, skärmupplösning och saknad av status-LCD.

Fler motivlägen ser jag som helt försumbart. D90 har ju massor med motivlägen?! Förmodligen långt fler än vad som behövs. Jag har aldrig använt något motivläge då jag tycker att de är helt värdelösa eftersom de inte tillåter någon som helst ändring av active d-lightning eller picture control, precis som i "grön auto". Det går inte ens att ändra exponeringskompensationen!

Har D5000 Wireless CLS förresten? Dvs trådlös styrning av Nikons blixtar. Det är en suverän finess.

Detta tycker jag är ett fint fall av "man får vad man betalar för" vilket man också kan tolka som att Nikon har placerat D5000 rätt i både pris och funktioner iofs, dvs den är billigare än D90 (första steget upp över instegsmodellerna), men är fortfarande tillräckligt begränsad för att vara "lagom mycket sämre" än D90, och framförallt så blir man snuvad på hanteringsfördelarna jag nämner, de man så gärna vill komma åt.
 
Jag har klämt på båda, där vinner D90...
Uppriktigt sagt: det är det enda som är riktigt viktigt. Om du gillar den ena kameran bättre än den andra när du håller den i handen och framför ögat -- köp den! En kamera du inte trivs med kommer du inte att ta många bra bilder med.
 
Hur stort fotointresse har du? Tror du det kommer att hålla sig/öka eller är du tveksam?

Kan vara värt att tänka på.

Båda kamerorna är bra, båda kommer ge dig suveräna bilder.

Personligen anser jag att kameror med många knappar och vred gör det snabbare att arbeta (framförallt när man lär sig mer) vilket var därför jag valde Nikon D80 när den kom ut istället för steget under.

D90 är ju som du säkert vet efterföljaren till D80 och hade jag valt min första-kamera idag hade jag garanterat vald D90n.

Skärmen är viktigare än man tror, inte för att komponera bilder i (dvs fota med) men för att inspektera bilder i. Ta en bild och se om det blir skarpt. Är skärmen tillräckligt bra så kan du se om bilden är skarp eller inte. Jag märker otrolig skillnad på min D80 och min nya D700 på skärmen och för första gången kan jag verkligen verkligen kolla bilden på skärmen och veta om den är skarp eller inte.

Tänk på att kameran först och främst ska tjäna som en stillbildskamera. Filmfunktion är häftigt och lägger du ner mycket tid kan du säkert göra grymma filmer men det finns en hel del som saknas innan det blir riktigt lätt att göra det på systemkameror. Tex ingen autofokus.

"Af-motor inbyggt i huset (alla säger ändå att jag måste fota med stativ för att få till dom riktigt bra bilderna), jag känner bra en som håller på med foto och har gamla objektiv (han insisterar på en D300 men det är over-the-top för mig)"

Börja inte med en D300, alldeles för mycket kamera för någon som börjar fota. För många funktioner, inga motivprogram (har aldrig använt dem själv av anledningen att jag avskyr att inte ha kontroll men ändå).

För det andra. AF motor i huset har ingenting att göra med stativ eller inte. AF motor = autofokus, dvs var kameran fokuserar. Jag tror du blandar ihop detta med bildstabilisering som Nikon har i en del av sina objektiv. Andra kamera tillverkare (tex sony och pentax) har det i husen.
Du behöver bara stativ för att ta skarpa bilder när ljuset blir så pass svagt att du inte kan hålla kameran stilla tillräckligt länge medans den tar bilden (mindre ljus = bilden tas under längre tid för att släppa in tillräckligt med ljus).

Hållbarheten på husen kommer du troligtvis inte märka något av, visst känns D90n betydligt gedignare men även Nikons billigare systemare är bra byggda. Du ska visserligen låta bli att slänga kameror i väggen men lite stötar ska de allt klara.

Stativ löser inga problem med för litet kamerahus, stativ hämmar ofta kreativiteten då man ofta drar sig för att sätta upp det och ta ner det sen sätta upp det igen. Utan stativ knatar man omkring och fotar på frihand och provar många fler vinklar.

D5000 släpptes lite senare men D90n vinner garanterat på finesser också.

Vad du kan göra för pengarna emellan är däremot ganska intressant, antingen objektiv som du sade innan. Eller en blixt (ännu ett sätt att slippa dryga stativ).

Gällande batterigrepp till D5000 så lär det inte komma, inte från Nikon i alla fall.

Stativ... du får vad du betalar för. Ett riktigt billigt är ofta skrangligt och skakigt. Kläm och känn på lite olika stativ och ta ett som känns relativt stabilt, Velbon har en hel del hyfsat stabila för några hundralappar.

Mvh

Rasmus
 
Tack för svaren,

skillnaden i pris för mig är 8025:- för D5000 med 18-55 VR mot 11380:- för D90 med 18-105 VR. Det är 3355:- (så slipper ni räkna) alltså hälften av ett till bättre objektiv, köper jag D90 så blir det INTE något till objektiv, möjligen 55-200 VR, det där billiga som nästan "följer med".

och jo, i en fråga där så blandade jag ihop VR och AF, sorry ^^

Skärmen på D5000 är mindre och har lägre antal pixlar men den verkar rätt skarp (förmodligen en nyare skärm helt enkelt), dessutom har D5000 varimeter vilket inte D90 verkade ha (vände på den i butik), måste ju va rätt smidigt att skärmen vänder med kameran. Jag tror även att den stödjer trådlösa utlösare (Nikon ML-L3 är väl det?).

And sökaren så är det 0.94x vs 0.78x..

D90's blixt kan strobe:a, det kan inte D5000, men det känns även det som en sak man kirrar med extern blixt, däremot hittar jag ingenstans om D5000 kan hantera trådlösa blixtar också, någon som vet?

Iaf, om det blir en Nikon D90 så måste jag ju köpa till ett batterigrepp som klarar timelapse, mig veterligen den enda som kan det är Delight-snubben i Kina (http://www.linkdelight.com/index.ph...80-replace-MB-D80/Detailed-product-flyer.html), men om man ändå måste beställa från honom kan man ju köpa batterigrepp till D5000 (http://www.linkdelight.com/index.ph...kon-D5000-Camera-/Detailed-product-flyer.html). Eller köpa en trådad Utlösare (http://www.linkdelight.com/index.ph...imer-Remote-Release-for-Nikon-D90-MC-DC2.html) alternativt köpa Nikon-programmet och kånka med en bärbar dator vartän man vill köra timelapse?
med någon av dessa springer ju priset iväg ytterligare :\

Det jag menade med fler finesser är at D5000 har fler menyer för redigering samt fler Fn-lägen för snabbinställningar, däremot ser jag nu att D90 har 10 val och bara 8 på D5000. Jag tror inte att jag skulle sakna extra knappar så mycket då jag brukar bli rätt flink på menyer när jag lärt mig dom :p Men man vet ju aldrig.
 
Alltså, alla extra knappar, rattar och lcdn som finns på D90n gör att den är SÅÅÅÅ mycket skönare och smidigare att jobba med. Enligt mig är det som natt och dag. Och skillnaden i skärmstorlek och upplösning på den är också rätt enorm.
Så jag skulle i alla fall ALDRIG köpa en D5000 före en D90, även fast priset skiljer. Dom där extra 3355kr är så värt det!

Och föresten, du har ju alla dom där motiv och porträttprogrammen på D90n också. Allt finns ju på ratten. Dock har jag aldrig själv ens vridit ratten dit, för varför skulle man köpa en systemare för att sen använda olika sorters autolägen?
 
Och föresten, du har ju alla dom där motiv och porträttprogrammen på D90n också. Allt finns ju på ratten. Dock har jag aldrig själv ens vridit ratten dit, för varför skulle man köpa en systemare för att sen använda olika sorters autolägen?

Du har mycket färre motivlägen på D90! och ang. motivlägen: Tänk dig den här situationen.. du står och filmar ett berg med träd på andra sidan en liten sjö din hund ser en ekorre och jagar den roligt från marken medan ekorren hoppar mellan träden, du har ca 5-6 sek att ställa om allt och filma en hund som rör sig 5 meter ifrån dig, som nybörjare kan du lyckas med ett motivläge, som nybörjare att börja hitta rätt inställningar på allt, troligtvis inte. Nu var det väl en extremitet, men vad jag ville komma till är att även om du vill ha möjligheter till att ställa allt som du vill kan det ibland vara smidigt med ett klick på en ratt och allt är färdiginställt.

ni verkar dock eniga om att D90 ändå vore bättre så jag får väl tänka om och räkna priskillnad med väska/minnerskort (ingår ju i D5000) och bara köra på en kitglugg ett tag framöver.
 
Har du 5-6 sekunder på dig att byta inställningar och filma hund (låter nästan som en film kamera är det du vill ha eftersom filmfunktionerna verkar viktigast för dig?) så kommer du troligtvis inte få varken hunden eller ekorren i fokus.

Som jag sade innan, ingen DSLR har autofokus vid filmning, dvs du måste vrida fokusringen på objektivet och fokusera. Är du nybörjare lär du inte få rätt på det i en sån situation ändå så alla motivpogram i världen lär inte hjälpa. Utöver det så måste jag säga att motivprogram hämmar friheten och meningen med en DSLR en hel del. Inställningar gör du lika snabbt själv efter du har tränat lite.

Jag ska inte försöka påverka dig, bara peka ut lite skillnader.

Även om du blir flink på menyer så hjälper det inte om det är brådskande, knapptryckningar och vred kan ändra flera inställningar på ett par sekunder på D90. Menyer är alltid långsammare.

Båda kamerorna är suveräna, du kommer säkerligen bli nöjd med vilken som. Gå och känn på båda igen, håll dem i handen, kolla vilka funktioner du verkligen vill ha och titta noga genom sökaren och se om du märker nån skillnad.

Förresten, prisskillnaden på de två du har räknat upp ligger lite i objektivet också. 18-105vr är något dyrare (och troligtvis roligare flr en nybörjare) än vad 18-50 objektivet är.
Men visst, köper du den billigare med 18-50 så kan du lägga 2000 på ett 50-200.... det är inte lätt sånt här.
 
Iaf, om det blir en Nikon D90 så måste jag ju köpa till ett batterigrepp som klarar timelapse, mig veterligen den enda som kan det är Delight-snubben i Kina (http://www.linkdelight.com/index.ph...80-replace-MB-D80/Detailed-product-flyer.html), men om man ändå måste beställa från honom kan man ju köpa batterigrepp till D5000 (http://www.linkdelight.com/index.ph...kon-D5000-Camera-/Detailed-product-flyer.html). Eller köpa en trådad Utlösare (http://www.linkdelight.com/index.ph...imer-Remote-Release-for-Nikon-D90-MC-DC2.html) alternativt köpa Nikon-programmet och kånka med en bärbar dator vartän man vill köra timelapse?
med någon av dessa springer ju priset iväg ytterligare :\

Det jag menade med fler finesser är at D5000 har fler menyer för redigering samt fler Fn-lägen för snabbinställningar, däremot ser jag nu att D90 har 10 val och bara 8 på D5000. Jag tror inte att jag skulle sakna extra knappar så mycket då jag brukar bli rätt flink på menyer när jag lärt mig dom :p Men man vet ju aldrig.

Hm, det där batterigreppet var ju rätt finurligt!
Nu blev jag sugen, undrar vad som menas med shutter lag. Fördröjningen mellan varje bild kanske, men då blir ju exposal length redundant iom att man anger antal bilder. Eller så kan exposal length användas i bulb-läge.
• Shutter Lag, max 99h59m59s
• Exposal Length, max 99h59m59s
• Shooting Circulation, max 99 times

"D5000 har fler menyer för redigering", är en sån sak som jag tycker hamnar i kategorin "kan ju vara kul att ha, men använd det aldrig som en avgörande faktor för köp eftersom du aldrig anävnder det ändå".
 
D5000

Då ska jag slå ett slag för D5000.Jag valde också mellan D90 och D5000 och lutade länge åt D90 men vad som i slutändan avgjorde valet för mig var främst priset. I Geneve, där jag köpt den, var prisskillnaden dock större, lite över 4000 kr då dom hade en kampanj på D5000 och då kändes det svårt att motivera en D90.

I alla tester jag läst har D5000 fått utmärkta betyg (liksom D90).Visst är det vissa skillnader mellan dom men det är ju inte så konstigt när det skiljer 4000 i pris. När det gäller slutresultatet, dvs den färdiga bilden så skiljer det förmodligen ingenting.

Som nybörjare tycker jag D5000 är otroligt pedagogisk. Man ser grafiskt vad som händer i displayen när man ändrar inställningar och är det någon inställning man undrar över kan man trycka på ? knappen så får man en kort och bra förklaring vad den innebär. Suveränt att slippa bläddra i manualen.

I den takt nya modeller kommer ut så är jag säker på att jag kommer vilja byta hus inom 3-4 år och jag är lika övertygad om att D5000 mer än väl kommer att täcka mina behov fram till dess. Mycket kamera för pengarna helt enkelt och enligt mig ett utmärkt val som gör det lätt för nybörjaren att komma igång och förstå hur kamerans olika inställningar fungerar utan att kompromissa på slutresultatet.
 
Jag tänker lite som Jens, jag kommer ändå köpa en bättre kamera inom ett par år om det är så att intresset fortsätter växa. Förresten blir det säkerligen 4000:- skillnad här i Sveigen oxå eftersom det ingår ett minneskort och en väska om du köper en D5000


For iväg igår och skulle klämma på dom igen, men nu har MediaMarkt inga D5000 inne längre :\ Får väl gå till Expert och bli påhoppad istället :)

Den här ?-knappen, finns inte den på D90?


Martin2000: förlåt :D (men visst verkar dom häftiga), de olika objektiven var väl mest för att olika butiker har objektiv/kamera inne.. en D5000 med 18-105 går inte att få i den här stan för tillfället.
 
Jag gjorde samma val förra veckan.

Blev glasklart D90-kit med väska, minneskort, fast 50mm/1,8 objektiv + 18-55 (med VR). Allt för 9500 kr. Köpte till ett polfilter och ett uv-filter (bor vid kusten så det är användbart). Köpte från DustinHome (har lite rabatt där men inte så mycket, tror ord priset på kitet med väska, minnet och objektiven var 9900kr)

Totalsumma för mig: under 10000 kr..

Fanns inte ett D5000 paket som jag kunde hitta som kunde matcha det.

Dessutom finns ju AF-motor i huset vilket är guld värt! Just nu sitter ett 70-200/2,8 på och då är det en välsignelse med af-motorn..

För mig var valet ganska enkelt.
 
Tack för alla svar, till slut föll det så här, Jag gick och klämde på en D5000 på OnOff och höll på att tappa kameranan pga att den är så liten (har lite långa naglar, borde klippas men det är ju sommar^^) så i den sekunden bestämde jag mig för en D90, åkte runt på 5 affärer och fick samma svar, slut, MediaMarkt hde den till 11980:- men vägrade sänka priset trots att en del hade den billgare (dock slut).. mitt sista chans var den tredje Expert-butiken i stan, och se till min förvåning att dom hade den till samma rea-pris som dom hade v.20 i sitt anoonsblad, D90+18-105 10799:-, han var dessutom inte bangen på att göra ett paket med lite andra saker på köpet (dom hade dock slut på både en lämplig/billig väska och 4 gb Extreme III-kort, vilket jag önskade), mitt paket blev:
D90+18-105
ML-L3 (fjärr)
2gb Extreme III
Kata DC-443 (stor och stabil väska)
Hama 63 (stativ)
Totalt 10200:- helt överkomligt enligt mig :D

Får fara förbi Cyberphoto på måndag och köpa ett UV-filter och ett 4 gb's minneskort, fast nu blev det ju så billigt att jag kanske borde slå till på ett objektiv till ändå :D antingen ett Sigma EX 50/2,8 DG Macro eller Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro.. om inte MediaMarkt kommer med något lämpligt.

Och sen blir det till att beställa det där batterigreppet från Kina, råkar inte va någon som beställt av dom?

Tack för all hjälp och alla svar, sitter och läser instruktionsboken nu och fattar ingenting :D
 
Har själv en D90 och fick precis hem den här fjärren från fotofyndet. Den har timelapse funktion om du vill ha det.
http://fotofyndet.se/product_info.php?cPath=53_67&products_id=5282
Även till ett helt ok pris.

/Fredrik


åhå, tackar, fast den jag länkade kostar bara 385:- med frakt, nu funderar jag dock på batterigreppet istället eftersom jag ändå fick med en fjärrutlösare, batterigreppet med lcd går på 665:-.

Någon som vet om alla batterigrepp går att montera på ett stativ eller om man måste maila och fråga dom? känns som motogt att ha time-lapse på något man måste hålla i handen :D
 
Jag läste igenom detta jättesnabbt... så förlåt om jag har missat nått viktigt. (skyller på att de är sent isåfall)

Gott att du väljer nikon, grattis ;P

Men min fråga var, har du haft nån kamera tidigare?
(inte system alltså utan kompakt)

Du har ingen aning om vilka typer av kort du kommer att vilja ta? Jag tänker mig att 18-105 är väldigt användbart (allround objektiv) räknas väl som en av de större normal zoomarna...

D80 kör jag, den är jag nöjd med.

Där är de ett 18-200 objektiv, var perfekt börja på objektiv... (köpte de efter några månader istället för dåvarnade 18-135)

Precis som tidigare frågas, tror du att ditt fotointresse kan utvecklas?

Jag har en känsla för att D90 kan vara roligare för dig om du vill "fota och greja" ställa in och prova.

Medan D5000 kan vara mera för snabba kort, inte mixtra lika mycket. (även om den säkerligen har en heldel att trixa med också, den är ju trots allt över D60, som väll ska vara instegskameran i nikons systemkamera träsk)


Man kan ju hoppas att de har en såndär till "hylsa" till batterigreppet för att kunna få på kameran på ett stativ.. men fråga skadar ju inte... =J

(såg att du hade bestämt dig nu... haha)

Ut och testa... nu har du värsta chansen att lära dig. =)
 
Jag läste igenom detta jättesnabbt... så förlåt om jag har missat nått viktigt. (skyller på att de är sent isåfall)

Lite väl snabbt, första inlägget på andra sidan är mitt kameraköp vilket duredan sett :) blev småimpuls då jag fick ett så grymt pris! Men jo, fruktansvärt mycket nybörjare,sitter å bläddrar igenom instruktionsboken fortfarande å fattar noll :D

PS
väldigt synd att man inte kan ändra originalmeddelandet eller topicen, kan tänka mig att det här kan hjälpa många andra.
DS

PS2
Gaaah, stavfel deluxe!
DS2
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.