ANNONS
Annons

Samma färger som ZoomBrowser EX visar på min Raw, hur?

Produkter
(logga in för att koppla)

Snödroppen

Aktiv medlem
När jag kollar på mina Raw bilder i ZoomBrowser EX så visas färgerna väldigt rena och fina precis som jag vill ha dem.
Problemet är att jag inte kan få färgerna i närheten så bra när jag sedan ska fixa Raw bilderna i Photoshop.
Någon som upplevt detsamma eller har någots tips på hur jag ska mäta för att få fram samma färger?

Jag har upplevt precis samma sak och har bland annat haft otroligt stora problem med min bild "Besökare" som finns i mitt galleri. Hur jag än ryckte och drog i reglagen i Photoshop så fick jag inte färgerna rätt. Det blev mer rosaliknande än orange. Likadant med bilder med mycket blått i, då har jag svårt att få samma "klipp" i färgerna som om jag tar en jpeg-bild med samma motiv.

Lösningen är enkel - använda Digital Photo Professional, Canons egen programvara som följde med kameran. Om du konverterar din RAW-fil där så får du exakt samma utseende på färger etc som om du hade fotat jpeg, men har ändå möjlighet till exponeringsändring och att få bilden som 16-bitars TIFF.

Det som tyvärr funkar mindre bra i DPP är finjustering av vitbalansen. Krångligt tycker jag.

Har nu provat enl ditt tips Martin men jag tycker inte att färgerna blir samma i ZoomBrowser EX och Digital Photo Professional. Ansiktstonen blir mer rosa i Digital Photo Professional.

Ska prova lite till men kom gärna med fler förslag?

Har nu provat enl ditt tips Martin men jag tycker inte att färgerna blir samma i ZoomBrowser EX och Digital Photo Professional. Ansiktstonen blir mer rosa i Digital Photo Professional.

Jag vet inte vad Zoombrowser är för program, men om det är vad namnet antyder är det just en Browser, en "visare". Då är det möjligt att den endast visar JPG-bilden som finns i råformatet. Då får du olika utseende.

Bara en gissning.

Det stämmer säkert att den visar jpg-bilden. Min fråga är hur jag gör för att ställa in min raw bilds färger på bästa sätt så att färgerna blir lika fina som de jag ser i Zoombrowser.
Jag har vridit på alla rattar men får inte färgerna i närheten.
Kan man ta något färgprov eller liknande?

Jag vet inte vad Zoombrowser är för program, men om det är vad namnet antyder är det just en Browser, en "visare". Då är det möjligt att den endast visar JPG-bilden som finns i råformatet. Då får du olika utseende.

Bara en gissning.

Det stämmer säkert att den visar jpg-bilden. Min fråga är hur jag gör för att ställa in min raw bilds färger på bästa sätt så att färgerna blir lika fina som de jag ser i Zoombrowser.
Jag har vridit på alla rattar men får inte färgerna i närheten.
Kan man ta något färgprov eller liknande?

Har inget givet recept för det. Prova att öka färgmättnad, kontrast och skärpa. Det är dessa saker som kameran själv lägger på i Jpeg läget. En annan sak som är viktig är att båda varianterna visas med samma färgprofil ( t.ex. sRgb, eller Adobe rgb), annars blir det svårt att jämföra.

Har du provat att ändra de olika "Picture styles" i DPP? De gör väldigt stor skillnad för färgåtergivningen.

Du kan göra rawkonvertering direkt i Zoombrowser. Markera bilden och sedan väljer du Tools (högst upp) Där finner du Processing Raw images.
Prova om det ger dig "rätt" färger

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar