Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Saknar vikbar skärm

Produkter
(logga in för att koppla)

andrho

Medlem
Många systemkameror från Canon-Nikon-Olympus-Sony osv har numera vikbara LCD-skärmar. Jag saknar verkligen detta på Pentax K-5. Ok att man kan använda vinkelsökare vid makrofotografering men en vikbar skärm vore kalas. Några rykten om att det kommer på nästa modell - när den nu kommer?

/Anders
 
Kan bli knepigt att implementera med väderskydd av den grad som finns i K-5.
 
Antagligen hänger Pentax på trenden.
Om det kommer kan det möjligen bli en vridbar variant.
Har funderat lite på vik/vridbart, nackdelen är att kameran
blir tjockare, fördelen är ju uppenbar, men nog lite överdriven.
Dagens skärmar syns bra i tex 45 graders vinkel,
och när du vinklar skärmen mot himlen får du mycket
ljus på skärmen.
 
Många systemkameror från Canon-Nikon-Olympus-Sony osv har numera vikbara LCD-skärmar. Jag saknar verkligen detta på Pentax K-5. Ok att man kan använda vinkelsökare vid makrofotografering men en vikbar skärm vore kalas. Några rykten om att det kommer på nästa modell - när den nu kommer?

/Anders

Om du inte har några principiella invändningar mot prylar som det står Sony på så kan det här vara en variant.
http://www.sony.se/product/dsa-other-accessories/clm-v55
Inte gratis, men så får du en ännu mer flexibel och dessutom större skärm på köpet. Suveränt för närbildsfoto. Jag har provkört en sådan både på Panasonic GH-2 och Nikon D3s och det fungerade utmärkt.

Så här såg den ut på en GH-2:
 

Bilagor

  • GH2-med-display-400.jpg
    GH2-med-display-400.jpg
    81.9 KB · Visningar: 449
Om du inte har några principiella invändningar mot prylar som det står Sony på så kan det här vara en variant.
http://www.sony.se/product/dsa-other-accessories/clm-v55
Inte gratis, men så får du en ännu mer flexibel och dessutom större skärm på köpet. Suveränt för närbildsfoto. Jag har provkört en sådan både på Panasonic GH-2 och Nikon D3s och det fungerade utmärkt.

Så här såg den ut på en GH-2:

Ännu mer användbart är en trådlös skärm ihop med
en trådlös utlösare, funkar för skygga djur oxå,
men finns det?
 
Ännu mer användbart är en trådlös skärm ihop med
en trådlös utlösare, funkar för skygga djur oxå,
men finns det?

Jag testade nyligen Samsung SH100 (som har inbyggt wifi) där du får den funktionen ihop med en smartphone och en för ändamålet avsedd app. Nu var det vissa tekniska brister så här i första versionen, men själva idén är ju riktigt intressant. Jag misstänker att vi kommer att se mer av sådana lösningar framöver, förhoppningsvis även i systemkameror.
 
Har absolut ingenting emot Sony; den grejen verkar högintressant. Inte gratis, som sagt, men värd att åtminstone titta närmare på. Tack för tipset.
 
Har absolut ingenting emot Sony; den grejen verkar högintressant. Inte gratis, som sagt, men värd att åtminstone titta närmare på. Tack för tipset.

Den har en del bonusfunktioner som peak som gör det enklare att fokusera manuellt - tänkt för video, men praktiskt även vid makrofoto.

Det tråkiga är att den blir lite halvdyr i och med att vi som inte kör Sony-kamera måste köpa till batteri och laddare dessutom. Sony utgår ju från att man har det eftersom den använder samma batterier som deras kameror ...

Men i jämförelse med de Marshall-skärmar som varit bransch-standard så är CLM-V55 rätt billig :)

Här har du lite alternativ:

http://www.scandinavianphoto.se/product/list.aspx?sid=10817583
 
Många systemkameror från Canon-Nikon-Olympus-Sony osv har numera vikbara LCD-skärmar. Jag saknar verkligen detta på Pentax K-5. Ok att man kan använda vinkelsökare vid makrofotografering men en vikbar skärm vore kalas. Några rykten om att det kommer på nästa modell - när den nu kommer?

/Anders

Var glad att du slipper se de köpbara utbudet minskas av de ökande antalet modeller som är utrustade med otyget....
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.