Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Saknad vara från tysk webshop

Produkter
(logga in för att koppla)
Och i mitt fall blev Pixxass-paketet försenat i ett dygn bara för att transportföretaget inte iddes kontakta mig när de stötte på min portkodsskyddade entré. Så "enkla" saker kan lätt orsaka ytterligare högljudd tandagnisslan... ;-)
 
GLS väcker otrevligt minne

Jag vill börja med att säga att jag handlat MÅNGA gånger från Tyskland och betalt i förskott, även en gång efter den händelse jag ska beskriva, och att det alltid gått bra. Å andra sidan är jag numera noggrannare med att kolla upp företaget och deras transportör innan jag betalar.

Förra sommaren beställde jag en videokamera från ett företag som hette Pro-Tronics/World-Tronics och som listades i prislistan på Pricerunner. Jag förskottsbetalde, väntade ca en vecka och sen kom en leveransbekräftelse. Istället för DHL som det stod på deras sida angavs GLS som transportör. Ingen videokamera kom, och det blev sedan en lång och tråkig brevväxling där säljaren hävdade att GLS måste ha slarvat bort paketet och att de inväntade ersättning från GLS innan jag kunde få pengarna tillbaka. Jag var till slut rasande eftersom jag menade att företaget borde ersätta mig utan hänsyn till att ersättning från GLS dröjde och hotade att stämma dem. Detta skickade jag skriftligt på papper för säkerhets skull. Till slut kom då ett något mer ödmjukt mail om att de för närvarande hade betalningssvårigheter. Det slutade med att företaget gick i konkurs under vintern och jag såg aldrig vare sig varan eller pengarna igen. Hur det gick med ersättning från GLS fick jag aldrig veta.

För att förtydliga så fanns också ett fraktnummer och GLS hörde också av sig till mig på telefon efter att jag propsat på. Paketet hade registrerats hos dem på inlämningsstället. Det var enligt min mening helt uppenbart att paketet skickats men stulits på vägen. Enligt Schenker hade det i mitt fall inte nått Sverige.

Jag hade dubbel otur, först GLS och sedan det oseriösa säljarföretaget med dålig ekonomi som gick i konkurs. Jag skrev detta långa inlägg för att hjälpa till att varna andra. Kolla inte bara upp säljföretaget, kolla vilken transportör de använder också. Det är INTE roligt att bli av med en stor hög pengar och samtidigt bli utan den kamera etc som man beställt och räknat med att använda.
 
PS.. Peter

som skrev frågan. Jag hoppas du får din kamera! Det finns ju fortfarande möjligheter som andra har påpekat, att den är på väg till dig. Men ligg på om den inte kommer imorgon, och gå inte och vänta i flera veckor som jag gjorde. Har den kommit bort kommer ingen att göra något åt saken förrän du pressar på.
 
Det som är lite tråkigt är leveransvillkoren som företagen använder sig av. Eftersom köparen (vid förskottsbetalning) redan äger varan så borde man utnyttja detta i sina leveransavtal. Men nej, istället använder man fritt vårt lager (ExWorks) som är det absolut minst skyddade leveransvillkoret. Det innebär att risken för godset övergår till köparen när betalning erhållits. Men eftersom man ber företaget skicka varan så är detta en tjänst som företaget köper (och betalar) av transportbolaget. Därför är godset i transportföretagets ögon säljarens egendom tills den är avlämnad. Ett bättre leveransvillkor hade varit t.ex. DDP (Delivery Duty Paid) inom EU. Det innebär att det man betalar är priset för varan, inkl allt, hem till dörren. Men grundförutsättningen är ju fortfarandse att det kommer fram till dörren. Men med ett sådant leveransavtal så kan man kräva det säljande företaget på ersättning.

Pust.. Ja, jag vet.. yrkesskada ;)
 
Tack för svaren!

Jesper, du gör det bara sämre och sämre med dina utlägg faktiskt. Att påpeka att man ska använda andra transport vilkor må vara rätt men det är ju inget som hjälper mig i det här fallet, grr.

Inte meningen att verka sur men just nu är mina känslor lite ur balans.

MVH
/Peter
 
stylefish skrev:
Inte meningen att verka sur men just nu är mina känslor lite ur balans.

Vi förstår ATT du är frustrerad, däremot inte VARFÖR.

Din försändelse går via flera firmor i två länder, och beräknas vara framme den 30 eller 31 augusti. Din reaktion på detta är att skriva ett inlägg 09.30 den 30 augusti där du svär och misstänker att du är bestulen. Tycker du verkligen att det är rimligt?
 
stylefish skrev:
Tack för svaren!

Jesper, du gör det bara sämre och sämre med dina utlägg faktiskt. Att påpeka att man ska använda andra transport vilkor må vara rätt men det är ju inget som hjälper mig i det här fallet, grr.

Inte meningen att verka sur men just nu är mina känslor lite ur balans.

MVH
/Peter

Flåt... Jag är tyst nu..Men som sagt, anta inte det värsta, förutsätt det bästa.
 
Jag är övertygad om att Jesper inte hade för avsikt att göra din väntan svårare, men med tanke på de datum som tidigare givits tycker jag nog att du ska vänta tills på måndag innan det är dags att ropa varg.

Min erfarenhet av transporttider är dessutom väldigt skiftande. Man kan kanske automatiskt tycka att en leverans från Tyskland bör gå på närmast en pisskvart, men det är väldigt olika. Man undrar lätt vad som pågår då leveranser från ex. Asien i vissa fall kan gå klart snabbare.

Så Peter, i den mån det är möjligt, försök stilla ilskan och besvikelsen. Det kommer att kännas så väldigt mycket bättre när den lilla godingen väl dyker. Jag tror inte att du blir/blivit lurad.
 
Har bara skummat igenom tråden men jag har råkat ut för liknande händelse.

Beställde varor (ej foto) från Holland av min leverantör,
Varorna skickas till mig.

Inget kommer dock fram.
Börjar söka efter paketet.
Problem med vem som distrubierar paketet i Sverige.
Söker paketet med inlämnarens kollinummer utan resultat.
Efter många om och men får jag fram att det är Posten i Sverige som har paketet någonstans men det verkar som om dom byter identitet på försändelsen i Sverige, = svårare att spåra.

Efter idogt arbete och hjälp från alla inblandade lyckas vi till slut efter 3 veckor hitta paketet som ligger på mitt lokala postkontor (förlåt, ICA) och väntar på att hämtas ut.

Visar sig att den som körde ut paketet till mig gjorde det när jag inte var på plats, normalt så lämnas en avi med meddelande att godset finns att hämta på xxx efter kl. 16.
Denna gång så fick jag ingen avi och visste alltså inte att dom sökt mig.

Åker ner till Posten (förlåt, ICA) och dom söker igenom alla hyllor och finner mitt paket.

Skickade ett klagomål till Posten, fick svar där dom beklagagade det som hänt att det var lokalt problem och att dom vidarebefodrat ärendet till lokala posten, och därefter har inget hänt.

Den enda som jag är missnöjd med är den som körde ut mitt paket och inte lämnade en avi om att dom sökt mig.
 
Kameran dök upp under kvällen igår!

Men det lustiga var att när jag återigen ringde Schenker nere i Helsingborg igår under dagen så visste man fortfarande inte vart paketet höll hus och man hade fortfarande inte fått något lokalt kollinummer på försändelsen. Man trodde att paketet var kvar i Tyskland, därav mitt hysteri gällande det där mailet där det stod att den skulle gått över till Sverige den 29:e på natten.

Sen när jag själv försökte med att ringa Schenker en sista gång igår eftermiddag så verkade det självklart att den redan fanns hos mig i Gävle. Såfort jag hade lagt fram GLS paketnummer så frågade hon i telefonen utifall jag inte hade fått försändelsenumret för paketet. Nej svarade jag? Har det kommit fram till Sverige? Ja, det finns hos Schenker i Gävle.

Jag blev skapligt förvånad över den snabba leveransen genom Sverige men antagligen så hade man kanske bara missat något tidigare under dagen.

Så nu står jag på jobbet och jag har kameran liggande ute på lagret. Den är underbart fin och riktigt gedigen att hålla i med vertikalgreppet!

En liten besvikelse är dock att kameran visade sig vara kinaimporterad. Vilken innebär att det står minst sagt kryptiska tecken på garantisedlarna. Detta måste väl innebära att jag har garanti = noll här i Sverige?

Det tråkiga är att det här var inget som jag blev upplyst om när jag shoppade camen på Essential Systems sida utan det var något jag såg först när jag packade upp det.

Men men, nu har jag ju iallafall fått grejjerna och det känns jätteskönt!

En sak har jag dock lärt mig. Att inte förskottsbetala eftersom jag fortfarande hävdar att dom inte verkar ha någon vidare koll på paketen som transporteras mellan Tyskland - Sverige.

Ber om ursäkt också till dig Jesper över min något aggresiva attack på ditt inlägg. Det var kanske lite väl hårt av mig.

Ska försöka lära mig att inte vara hispgöran hädanefter. Men tro mig den som skrev det, du skulle förmodligen också vara lite orolig om du låg ute med ett ex antal lappar i förväg och ingen visste vart ditt paket befann sig.
 
Senast ändrad:
stylefish skrev:

Ber om ursäkt också till dig Jesper över min något aggresiva attack på ditt inlägg. Det var kanske lite väl hårt av mig.

Ingen fara, jag tog inte åt mig, jag har varit medlem så länge att det mesta bara rinner av :)

stylefish skrev:
Kameran dök upp under kvällen igår!

Ska försöka lära mig att inte vara hispgöran hädanefter. Men tro mig den som skrev det, du skulle förmodligen också vara lite orolig om du låg ute med ett ex antal lappar i förväg och ingen visste vart ditt paket befann sig.

Jo, visst är det så...Men det var ju skönt att det löste sig till det bästa, det brukar det göra.

"När man sorterat bort det omöjliga, så återstår bara det möjliga - men även det osannolika."
 
Erfarenhet av Essential Systems

Jag beställde ett objektiv (Sigma 170-500) och ett filter (Hoya HMC UV) från Essential Systems. Beställning gick iväg 2006-10-01, pengarna drogs från mitt konto 2006-10-02. Tre dagar senare noterade Essential Systems att pengarna kommit fram och paketet nådde Tyska gränsen några timmar senare. Och igår, 2006-10-10 fanns paketet att hämta på en bensinstation i närheten av mitt hem.

Ingenting som går att klaga på alltså. Eller... jag har gnällande som hobby, så några detaljer kan jag ju dra fram:

Man kunde packat paketet lite annorlunda och därmed skyddat innehållet aningen bättre. Ingenting var trasigt på något sätt, men det hade kostat så lite att ha centrerat objektivklumpen i mitten av lådan och inte i kanten.

Och så filtret. Jag hade beställt Hoya HMC UV Filter 86mm men jag fick ett Hoya UV Filter 86mm. Vilket inte är så konstigt eftersom Hoya inte tillverkar någon annan variant av så stora UV-filter. Jag betalade också i linje med vad ett standard-filter kostar. Jag ska i kväll skiva ett mail till dem och fråga varför de skriver ut en annan vara på siten än vad som existerar.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.