Haraldus skrev:
Vad som är en bra bild eller bra grafik har skiftat under hela den tid man kunnat trycka bilder.
Att det alltid experimenterats med bilder - och med annat - är enbart positivt. Det driver i stort utvecklingen framåt. Men det innebär för mig inte att varje experimentell bild är bra. Precis som alla andra bilder kan även de vara misslyckade eller...
Du skriver att man inte med tvärsäkerhet kan avgöra om en bild är bra eller dålig. (Hoppas jag citerade rätt nu...) Jag håller till fullo med och är beredd att t.o.m. säga att den upplevelse en bild ger fullt ut beror på de erfarenheter, värderingar och referensramar bildbetraktaren har. En bild ÄR inte bra eller dålig. Den UPPLEVS bra eller dålig. Och vi uppfattar olika bilder på olika sätt...
Härav följer att den iskyla jag upplever inför dina bilder självklart även beror på mig - den uppstår i mitt möte med dina bilder, när jag försöker tolka dem, förstå dem. Men den är inte enbart en produkt från min sida, eftersom det - tack och lov - finns gott om bilder som berör mig. Och den är heller inte enbart en egenskap hos dina bilder, eftersom det uppenbarligen finns människor som gillar dem. Notera att jag skrev att jag
upplever dem som iskalla - inte att de
är iskalla - för mig en viktig skillnad.
Som fotograf blir man ofrånkomligen en del av den bild man tar - man kan aldrig betrakta den lika objektivt som andra betraktare. Syftet med bilden, den valda kompositionen, vad man velat betona i bilden och t.o.m. faktorer i miljön runt om fotograferingstillfället ligger automatiskt inbakade i den egna bilden. Därför tror jag - nej, vet jag - att dina bilder säger dig mer än mig. När jag skriver att jag saknar kontext till bilderna betyder det att jag upplever dem ryckta ur någon form av sammanhang - att de inte själva förmår att berätta vad de visar och att de kommentarer du skrivit inte heller är speciellt upplysande. De är i min mening pellemetare.
Det som jag emellertid finner anmärkningsvärt är din reaktion över de omdömen du fått på bilderna i albumet. Du har fått fyra kommentarer och den längsta är din egen! Du dryftar saken i detta debattforum i två långa inlägg. Jag får uppfattningen att du är djupt kränkt och sårad över att dina bilder inte tolkats så som du hade velat. Är det så?
Jag har inte haft för avsikt att kränka. Jag har gjort en bedömning av det jag sett och jag skulle troligtvis ge bilderna samma bedömning idag om jag såg dem, eftersom de inte fungerar för mig. Men jag är öppensinnad och jag ser fram emot att se fler bilder från dig.
Därmed är denna debatt slut från min sida. Om du undrar över något är du välkommen att kontakta mig via mail.