Annons

Saker man kan använda hemma till poträtt,studio,modell

Produkter
(logga in för att koppla)

illikainen

Medlem
Hejsan jag är en kille på 16,5år och gillar att ta bilder på min flickvän, poträtt osv.. men jag har ett problem. det är bakrunden. Finns det något billigt och bra som man kan använda som en bakrund så man får en liten "fotostudio"
Mvh Andreas Illikainen
 
Kort skärpdjup om det är trångt.

En överbelyst pappskiva, så blir den vit. Placera den söta damen 1-2 meter från bakgrunden..

Vitsippsbackar med en vacker kvinna i är aldrig fel.


En del använder 500 W bygglampor några stycken. Det är inte att rekomendera att ha mycket kläder på sig eftersom det kommer fram mycket svettpärlor.


Har man t ex tillgång till blixtar som kan agera slavblixtar, t ex Sigma EF-500 DG Super, vilka finns till din kamera kan du med två sådana gör storverk. Kan du låna ihopp dem har du goda möjligheter. Sedan ett eller två paraplyer att studsa ljuset i, förslagsvis vita. Kan även gå att studsa ljuset i en vit skiva, som t ex frigolitskivor som ostar några tior styck.
Denna bild plus några till intill i galleriet är tagna med hjälp av en Canon EOS 300D, samt två Sigma EF-DG super på stativ med paraply och en likadan blixt på kameran som styrblixt. Går att köpa bra blixtpaket för ungefär samma summa som blixtarna går på.

Andra tips är att använda det naturliga ljuset från köksfönstret och ha en enfärgad bakgrund av lämpligt papper i lämpligt format och reflektera ljuset från fönstret med en frigolitskiva, eller kylskåpsdörren. Detta ljus är alltid trevligt och billigt.

Jag ser fram emot att få se dina bilder framöver.
 
hejsan

Tackar så mycket =) nu har jag lite o testa.. lägger väl upp någon bild sen så får ni se hur det blev=) tackar så mycket.. har du gjort nå liknande eller?
 
Hejsan

okej:D tackar för tippset :D nu måste man bara hitte ett rum med sådant=).. men om man inte har några externa blixtar förutom den som sitter i kameran.. vad kan man göra då??
 
Jobba med fönsterljus (befintligt ljus) och en reflexskärm som du bygger av en skiva frigolit och aluminuimfolie.

Eller så jobbar du utomhus. Vänta på skitvädret.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.