Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sagor - hur genomföra?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mandalay

Aktiv medlem
Om några veckor ska jag och en vän ha en fotoutställning på ett bibliotek, i och med en del av fotokursen jag läser. Vi ska börja fotografera våra bilder nu och min tanke var att ha något som passar i biblioteket.

Min idé:
En person sitter och läser i förgrunden och bakom denna person utspelas en saga. Det jag vill få fram är att det som händer i bakgrunden verkligen är en saga. Skimmer, dimma, oskärpa möjligtvis. Ja, ni förstår. Jag kommer inte att kunna fotogragera hela bilden samtidigt och måste därför lära mig att montera bilder.

Frågor:

- Förutom moderskeppets dvd om montage, finns det någonting annat ni kan tipsa om som ni tror hjälper mig i mitt arbete?

- Vad tror ni är det bästa sättet att spegla sagorna. Dimma? Genomskinlighet? Och hur skapar jag det på bästa sätt?

- Finns det något liknande ni sett som jag skulle kunna titta på för att få inspiration?

- Finns det något liknande ni sett som jag skulle kunna titta på för att få inspiration?

Annie leibovitz Har gjort en underbar sagoserie med kändisar i olika disneysagor. Den är absolut värd att titta på och bli inspirerad av.

exempel: http://www.pdsys.org/blog_images/26636_2Dhi_2Dcinderella_with.jpg

Det är väldigt svårt att säga "hur" du ska göra då det är ett personligt bildspråk, något specifikt du behöver hjälp med kan du alltid fråga om, men en känsla i bild måste man leta sig fram. Men jag tror att kolla mycekt på bilder och bli inspirerad, då menar jag verkligen titta. Stirra länge och försök luska ut vad som gör bilden du ser magisk. Hur har fotografen/retuschören gjort för att det ska kännas magiskt osv.

En annan sida som det finns mycket fantasi på, fast det gäller mest bakgrunder är mattepainting.org som är ett forum för mattepainters. Där kan man också bli inspirerad!

Om några veckor ska jag och en vän ha en fotoutställning på ett bibliotek, i och med en del av fotokursen jag läser. Vi ska börja fotografera våra bilder nu och min tanke var att ha något som passar i biblioteket.

Min idé:
En person sitter och läser i förgrunden och bakom denna person utspelas en saga. Det jag vill få fram är att det som händer i bakgrunden verkligen är en saga. Skimmer, dimma, oskärpa möjligtvis. Ja, ni förstår. Jag kommer inte att kunna fotogragera hela bilden samtidigt och måste därför lära mig att montera bilder.

Frågor:

- Förutom moderskeppets dvd om montage, finns det någonting annat ni kan tipsa om som ni tror hjälper mig i mitt arbete?

- Vad tror ni är det bästa sättet att spegla sagorna. Dimma? Genomskinlighet? Och hur skapar jag det på bästa sätt?

Hittade precis den här på twitter: http://creativenerds.co.uk/tutorials/100-photoshop-tutorials-for-learning-photo-manipulation/

Har inte kollat igenom den själv, men såg ut som det fanns massa kul. Kanske något som kan passa dig?

Min idé:
En person sitter och läser i förgrunden och bakom denna person utspelas en saga. Det jag vill få fram är att det som händer i bakgrunden verkligen är en saga. Skimmer, dimma, oskärpa möjligtvis.

Personligen tror jag nog att ett visst mått av skimmer kan bidra till sagokänslan. Men framför allt tror jag att själva bildens innehåll med sådant som bara utspelar sig i sagor gör mest för att skapa sagokänsla. Det kan vara lite speciella, "karaktäristiska" utseenden (sminkade förstås) och klädsel. Kanske kan du också göra en del genom att välja en "typisk" sagomiljö, ett fantastiskt slott eller lite fattigare miljöer.

Edit: Det var ju synd att frågan inte fick svar förrän nu, hoppas det gick bra ändå.

ANNONS