Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

S5000 brus

Produkter
(logga in för att koppla)

skogsbaronen

Aktiv medlem
Min s5000 brusar väldigt mycket. Man ser pixlarna markant om man kör på 100% bildstorlek i datorn. Inte alltid men för det mesta. I macro så brukar det inte bli något brus alls, men i fulltele så blir det en hel del. Ibland så är det väldigt mycket även i vidvinkel. Min dmc lc-33 brusade aldrig så här mycket.
Beror allt detta s5000-brus på att lägsta iso är 200, att jag kör på interpolerat 6mp-läge eller att den komprimerar jpeg för hårt?
Brusar det mer i tele än i vidvinkel?
Har det med bländaröppningen att göra? Macrobilderna kör jag alltid på f2.8 och dom blir inte brusiga.
Idag när jag var ute med båten så var det mycket soligt och ljust, och bilderna blev mycket brusiga.
Detta brus är mycket störande då man inte kan beskära mycket alls innan bruset syns.
Blir det bättre om jag sparar som RAW?

Tackar på förhand.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar