ANNONS
Annons

S2 Pro -> D200 eller vänta på beg. d300

Produkter
(logga in för att koppla)

Sahlen

Aktiv medlem
Hej.

Glad amatör som fortfarande har mycket att lära och utforska är nog en passande beskrivning på mig.

Jag sitter med en gammal Fuji S2 Pro och har börjat fundera på en uppgradering. Det jag vill komma åt är en snabbare kamera med bättre/snyggare brus och som hanterar ljusmätning på non-Ai-gluggar för runt 5000-6000 kr. Då låter D200 i min mening som ett bra val. D200 är också den en gammal kamera men den är fortfarande modernare än min. Bildkvalitetsmässigt är jag nöjd med S2.

Men min fråga är om det kanske är värt att vänta på att D300 ramlar ner i pris. Vilken skillnad är störst? S2 till D200 eller D200 till D300. I vilket fall får jag det största lyftet. Om skillnaden mellan D200 och D300 är mindre än det lyft jag skulle få vid ett D200-köp kör jag nog på D200.

Jag har tittat på jämförelsebilder mellan S2:an och D200. D200 är visserligen ganska brusig på höga ISO men om man jämför det med S2:ans gräsliga färgbrus är den mycket bättre.

Hur skulle ni ha gjort?

Och ja, det ska vara en Nikon pga mina gluggar.

Jag har tyvärr ingen koll på S2 men väl på D200/D300. Skillnaden mellan D200 och D300 är i princip drygt ett steg i brus om det är bildkvalitet vi diskuterar. Dessutom genererar D300 ett tämligen "snyggt" brus. Och ca ett halvt DR steg. Läs mer på http://www.dxomark.com/index.php/en...203|0/(onglet)/0/(brand)/Nikon/(brand2)/Nikon
En annan inte helt oviktig faktor är upplösningen. D200 har 10MP medan D300 har 12MP. Ingen större skillnad i teorin men av någon anledning så upplever i alla fall jag skillnaden som tydlig på en A3 utskrift och märkbar på en A4. Kanske mer beror på olika kraftiga AA filter än på upplösningen

Sen har vi andra värden som kanske spelar in. D300 har fler finesser. LiveView, upp till 8bps etc. Om de sedan är viktiga för dig är en helt annan sak.....

Jag har tyvärr ingen koll på S2 men väl på D200/D300. Skillnaden mellan D200 och D300 är i princip drygt ett steg i brus om det är bildkvalitet vi diskuterar. Dessutom genererar D300 ett tämligen "snyggt" brus. Och ca ett halvt DR steg. Läs mer på http://www.dxomark.com/index.php/en...203|0/(onglet)/0/(brand)/Nikon/(brand2)/Nikon
En annan inte helt oviktig faktor är upplösningen. D200 har 10MP medan D300 har 12MP. Ingen större skillnad i teorin men av någon anledning så upplever i alla fall jag skillnaden som tydlig på en A3 utskrift och märkbar på en A4. Kanske mer beror på olika kraftiga AA filter än på upplösningen

Sen har vi andra värden som kanske spelar in. D300 har fler finesser. LiveView, upp till 8bps etc. Om de sedan är viktiga för dig är en helt annan sak.....

D200 -> D300 = Ett steg i brus
Finns det någon som har uppgifter på S2 -> D200 (upplevda eller faktiska)?

Liveview skulle vara trevligt, men det är väldigt långt ifrån nödvändigt. D200:ans 5 bps är långt tillräckligt jämfört med S2:ans 2bps och det löjligt lilla buffertminnet. Det är dels sekvenstagningen men framförallt snabbheten i bildregistreringen jag vill åt. Med min kamera tar det ca 4-5 sek från att ha tryck på avtryckaren till att kunna se bilden i displayen om man fotar i raw. Och det gäller en bild.

Jag skulle givetvis nämnt detta i första posten; AF-snabbhet är också det en viktig faktor till att jag vill byta.

Det lär nog dröja ett bra tag innan D300:an är nere i 5-6000 spänn. Ligger runt 10 idag begagnad.

Så det är väl mest en fråga om vad som är viktigast för dig; prislappen eller tiden... Personligen skulle jag inte ha orken att vänta, utan slå till på D200:a och plåta på i väntan på nya tillfällen till uppgradering av huset.

Jag har själv en D200:a som andra-hus till min D3 och jag är fortfarande mycket nöjd med bildkvalitén! Visst, på ISO 1600 blir det lite grustag över det hela, men det uppvägs av alla andra fördelar med kameran.

/Oscar

Det lär nog dröja ett bra tag innan D300:an är nere i 5-6000 spänn. Ligger runt 10 idag begagnad.

Sålde just min D300, flera spekulanter och den gick jättesnabbt, bara nån dag. Drygt 10k blev det och om du kollar priserna på nytt och beg är de tyvärr på väg UPP.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar