Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

S-typ (bowens) fäste

Produkter
(logga in för att koppla)

brunolundh

Aktiv medlem
Jag hade tänk jag skulle bygga en hållare för s-typ (bowens) tillbehör att använda till min sb-900 blixt.

Det finns ju vissa på marknaden, men jag tycker det är omotiverat dyra.

Är det någon som har en susning om om man kan få tag i "honan" delen av bowens? Alltså den delen som tillbehöret fästes i?

/Bruno
www.shutterspeed.se

Jag tittade på mina Bowens blixtar (Esprit 500 & Prolite 100). "Honan"-delen tillhör själva blixten, men verkar vara ganska enkelt demonterbar. Man kan nog demontera den från en trasig blixt. Spärren för att lossa tillbehöret går dock en bit in i blixtens hus, så man måste hitta på någon fiffig lösning för den. Jag kan inte säga säkert om det här är genomförbart.
En idé vore väl att du försöker annonsera efter en trasig Bowens blixt, här på fotosidan.
Lycka till.

vad söker man på då? det finns ett fåtal leverantörer av liknande produkter.

Förstår inte varför det inte finns en större marknad för en sån product. Det verkar ju blivit "inne" att köra småblixtar tillsammans med tex softbox.

kaffebrus har en som jag är ute efter, men på tok för dyr tycker jag.
http://www.kaffebrus.com/adapter-bowens-till-kamerablixt-1030.html

Vad säger ni är det en dålig lösning?
funkar det dåligt eller varför finns inte det fler alternativ.

/Bruno
www.shutterspeed.se

En såndär som du länkat till har jag tänkt be mina skolkamrater fixa åt mig (Går på en yrkesskola och det finns CNC-utbildning här så tänkte be dem fixa det åt mig hehe..)

Men frågan är om det är aluminium eller stål som gäller?
Titan hade ju inte vart dumt :D

Sen så är ju frågan hur jag vill ha den där ringen för fäste av t.ex softbox.. för det första så har jag ingen softbox så en sån skulle man haft. Sen för de andra så skulle man haft ett fäste för paraply på samma adapter på nåt vis. Då bör man ju också veta hur stort hål det ska vara för paraplykroppen så att säga.

edit: inte exakt det fästet som kaffebrus säljer.

Jag kontaktade tillverkarna av fästet i Kina och skulle få göra en provorder. Jag skulle få den för $12 styck. De hade en massa schyssta andra grejer. Bl a en okto softbox på 120 cm för 200kr. Detta var alltså inköptspris. Dock vid en sån liten order så va man tvungen att ha flygfrakt och den gick på lika mycket som själv ordern och jag ville inte lägga ut det just nu, även om det skulle gått ihop sig. Tänkte även testa deras 300ws studio blixt kit med 3 blixtar två 90cm softboxar och en 40cm beautydish för 2800kr. (allt ex. tull och avgift givetvis ) Enligt dem själva motsvarande kvalitet som Visico.

Om vi är några stycken så får vi ju ihop så det går att skicka med båt och då blir frakten betydligt billigare. Så om några är intresserade så kan ni hojta till så kan vi kolla på det. Jag har ganska bra kontakt med säljaren nu.
/Bruno

Okej, men nu handlar väl denna tråd om att göra en egen adapter för blixt :) annars kan man ju köpa vilken som helst på nätet.

jo det gjorde den väl men eftersom jag startade den och sedan övergav tanken på att bygga då jag tyckte det var en sämre idé, passade jag på att skriva det i denna tråden.

/Bruno

Okej, men jag tycker iaf att idén är kul att fixa något eget precis som man vill ha det :) gratis också.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar