ANNONS
Annons

sökord för bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

AKA

Aktiv medlem
Sitter o ger mina bilder sökord (i filnamnet) för att lättare kunna hitta bland dem. Problemet är att sökorden blir fler o fler, nu har jag ca 20 st. Jag strävar inte efter att hitta specifika bilder utan bara bilder med samma tema t.ex. natur.

Så, vilka sökord använder ni?

Mina bilder ligger i mappar som är döpta med datom o plats då bilden togs.

Skaffa ett katalogprogram!

Det finns många trådar om katalogprogram, så gör en sökning och du kommer att bli mycket lyckligare!

Litar inte på program att hantera bilderna. Kommer att döpa filerna till vissa grundsökord samt kort beskrivning av bilden t.ex. djur igelkott hos farmor.jpg

På detta sätt är det enkelt att i win söka efter bilder med samma sökord.

Frågan är alltså vilka grundsökord ni brukar använda. Beror förståss på vilken typ av bilder man tar men ni har säkert massa förslag.

Åh, varför göra livet besvärligt när det finns rent ut sagt skitbra program med både bättre översikt och snabbare sökning än en sökning i XP. Det går inte jämföra!

Strukturera upp dina filer i kataloger. Gärna efter år/månad/dag, så har du en bra grundstruktur. Sedan använder du ett katalogprogram för att sortera bilderna.

Om du låter bilderna behålla sitt unika orginalnamn (nummer) så går det jättesnabbt att göra backup och leta fram en speciellt bild ur "arkivet" om det skulle behövas för ett senare tillfälle.

Bespara dig tiden att döpa om varenda bild och skaffa ett katalogprogram. Sök i forumet och du får massa tips om vad som passar dig bäst.

Mvh /Peter

AKA skrev:
Litar inte på program att hantera bilderna. Kommer att döpa filerna till vissa grundsökord samt kort beskrivning av bilden t.ex. djur igelkott hos farmor.jpg

Jag råder dig att "googla runt" lite om IPTC, det är en meta-data standard i likhet med Exif, skillnaden är att i IPTC så sparar man inte kamera och foto-data, utan nyckelord, beskrivningar, kategoriseringar, namn på platser och personer, adresser, copyright osv.. Denna data bakas in i bilden precis som Exif och följer således alltid med bilden. IPTC är också den standard som nyhetmedia världen runt använder. Många kompetenta katalogprogram använder IPTC istället för en databas.

Du kan också köra "snikmodellen", att döpa en vanlig textfil till samma namn som bildfilen, där du kan skriva i stort sett vad du vill. Då kan du använda ditt operativsystems normala sökfunktioner på dessa textfiler. Nackdelen är att dessa textfiler alltid måste följa med bilden, annars faller alltihop, och givetvis att du vid sökträff inte kan klicka på sökresultaten för att se bilderna och manuellt måste leta reda på bilden med samma namn som textfilen. Vissa katalogprogram använder i grunden denna metod, med skillnaden att texten ligger i en databas istället för i vanliga textfiler, denna databas är också sällan kompatibel med andra katalogprogram, således riskerar man att låsa in sig till just detta program och kanske få problem i framtiden.

Laddade hem Picasa2 o tycker att det ser enkelt o bra ut. Man får en bra översikt av bilderna men jag hittar inget om IPTC i det programmet. Behöver ingen närmare förklaring på bilderna utan jag tycker det räcker med datum o plats/evenemang som mappnamn plus att jag ger filerna grundläggande sökord som t.ex. bröllop, djur, fjällresa m.m.

Det är lätt att hitta en bild när man har några tusen bilder och det inte gått mer än några år sedan man tog bilden.

Men jag lovar att om åtta år kommer jag inte att komma ihåg när jag tog den där bilden med björklöv som spricker ut mot en knallblå himmel som jag behöver.

Det är då jag använder mitt katalogprogram, söker på björk och löv och vår och får upp 20 bilder som jag lätt söker igenom och hittar rätt bild plus en bild som är bättre och som jag glömt.

Det spelar inte så stor roll vilket katalogprogram man använder, bara det följer IPTC standard och kan skriva ner taggarna i bildfilen. Då går det ju att byta program när man vill.

Själv använder jag iView Media Pro.
http://iview-multimedia.com/

När det gäller vilka nyckelord du ska använda så beror det helt på vilka motiv du tar och hur du vill kunna hitta dem. Själv har jag gjort om mitt system flera gånger. Och det går ganska lätt i ett katalogprogram.

Finns IPTC i photoshop? Alltså i "filinformation", eller är det något annat "format"?

Ja, det är iptc-taggarna du ser i photoshop.

Men det är lite strul med IPTC och Photoshop. Adobe verkar inte följa standard helt. Men det kanske någon annan vet mer om. Jag vet bara att jag stött på lite problem någon gång, men kommer inte ihåg exakt vad det var.

Har nu laddat ner Iview media pro 3 som ser ut att va ett coolt program. Försöker få bilderna att visas i mappar men lyckas inte. Som det är nu ser alla bilder ut att ligga i samma mapp, tips?
Kan det ha att göra med hur jag importerade bilderna till programmet? Drog hela fotomappen (med undermappar) till programmets arbetsyta.

Senast ändrad:
Finns det inte en liten trekant vid mappsymbolen under "Catalog Folders" i Organize-vyn som fäller ut underliggande mappar?

Du kan också skapa interna mappar som bara finns i iView i Catalog Sets.

Det finns en mycket trevlig och lättläst manual att ladda ner.

Stina.D skrev:
Men det är lite strul med IPTC och Photoshop. Adobe verkar inte följa standard helt.
Såvitt jag har kunnat utröna när jag forskat i det där så verkar det som om Adobe numera (>=CS2) struntar i IPTC. De lagrar istället viss IPTC-information enbart i XMP-blocket Iptc4XmpCore. Det gör att man behöver ha ett XMP-medvetet program för att få fram viss information.

Taggar du en bild i photoshop så ser du taggarna även i picasa och tvärtom.
använd ctrl+k om du ska lägga in keywords i picasa.

AKA skrev:
Har nu laddat ner Iview media pro 3 som ser ut att va ett coolt program.

Jag kör också med IV3. Det är riktigt grymt! Speciellt nu när det har kommit version 3. Helt underbart att katalogisera bilderna i det programmet. snabbt, snyggt, överskådligt, anpassningsbart, flexibelt...

Har du inte redan gjort det, så kan jag understryka Stina´s tips om att ladda ner manualen. Den är kanonbra för att snabbt komma igång.

Kostar lite mer än andra program, men det är värt det om man är noga med hur man vill sortera sina bilder. Speciellt om man har många bilder och kräver hög kapacitet och prestanda.

Mvh /Peter

Laddat ner hjälpfilerna men tycker inte dom va till så stor hjälp då det gäller att "IPCT:a" bilderna. Vad jag förstått så markerar man en el. flera bilder o klickar på info. Där kan man se media info, EXIF samt:

annotations
people
keywords
categories
scenes
subject
codes
description

Är det ovan 8 rubriker som kallas för IPTC o bakas in i bildfilen o då kan läsas av andra program som använder denna "tag"-standard?

AKA skrev:
Är det ovan 8 rubriker som kallas för IPTC o bakas in i bildfilen o då kan läsas av andra program som använder denna "tag"-standard?

Nej de är betydligt fler:

~$ iptc -l
Tag Name
----- --------------------
1:000 ModelVersion
1:005 Destination
1:020 FileFormat
1:022 FileVersion
1:030 ServiceID
1:040 EnvelopeNum
1:050 ProductID
1:060 EnvelopePriority
1:070 DateSent
1:080 TimeSent
1:090 CharacterSet
1:100 UNO
1:120 ARMID
1:122 ARMVersion
2:000 RecordVersion
2:003 ObjectType
2:004 ObjectAttribute
2:005 ObjectName
2:007 EditStatus
2:008 EditorialUpdate
2:010 Urgency
2:012 SubjectRef
2:015 Category
2:020 SupplCategory
2:022 FixtureID
2:025 Keywords
2:026 ContentLocCode
2:027 ContentLocName
2:030 ReleaseDate
2:035 ReleaseTime
2:037 ExpirationDate
2:038 ExpirationTime
2:040 SpecialInstructions
2:042 ActionAdvised
2:045 RefService
2:047 RefDate
2:050 RefNumber
2:055 DateCreated
2:060 TimeCreated
2:062 DigitalCreationDate
2:063 DigitalCreationTime
2:065 OriginatingProgram
2:070 ProgramVersion
2:075 ObjectCycle
2:080 Byline
2:085 BylineTitle
2:090 City
2:092 Sublocation
2:095 State
2:100 CountryCode
2:101 CountryName
2:103 OrigTransRef
2:105 Headline
2:110 Credit
2:115 Source
2:116 CopyrightNotice
2:118 Contact
2:120 Caption
2:122 WriterEditor
2:125 RasterizedCaption
2:130 ImageType
2:131 ImageOrientation
2:135 LanguageID
2:150 AudioType
2:151 AudioSamplingRate
2:152 AudioSamplingRes
2:153 AudioDuration
2:154 AudioOutcue
2:200 PreviewFileFormat
2:201 PreviewFileFormatVer
2:202 PreviewData
7:010 SizeMode
7:020 MaxSubfileSize
7:090 ObjectSizeAnnounced
7:095 MaxObjectSize
8:010 Subfile
9:010 ConfirmedDataSize

Jag misstänker dock att även mitt program saknar lite från standarden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar