Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sökes ett grymt vidvinkel objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Om du väntar på en FF är det väl ingen större idé att köpa ett EF 17-40 redan nu. Eftersom du redan har ett Sigma 17-70. Det är bättre till din nuvarande kamera. Tycker i alla fall jag.

Fast det är klart, vet du att du har en FF i din hand inom kort och råkar snubbla över en fin EF 17-40L för ett bra pris, ska du slå till förstås. Men tro inte att den gör några underverk till en 40D.

Annars kan du ju skaffa en Sigma 12-24 EX DG HSM, ett bra objektiv som passar båda formaten. Dert blir häftig vidvinkel på en FF! Sen kompletterar du med en EF 24-70L USM eller 24-105L IS USM när du har din FF.

Men som Per så klokt säger: Det är ditt eget val!

Om du väntar på en FF är det väl ingen större idé att köpa ett EF 17-40 redan nu. Eftersom du redan har ett Sigma 17-70. Det är bättre till din nuvarande kamera. Tycker i alla fall jag.

Fast det är klart, vet du att du har en FF i din hand inom kort och råkar snubbla över en fin EF 17-40L för ett bra pris, ska du slå till förstås. Men tro inte att den gör några underverk till en 40D.

Annars kan du ju skaffa en Sigma 12-24 EX DG HSM, ett bra objektiv som passar båda formaten. Dert blir häftig vidvinkel på en FF! Sen kompletterar du med en EF 24-70L USM eller 24-105L IS USM när du har din FF.

Men som Per så klokt säger: Det är ditt eget val!

Åh oxå ett vädigt givande svar som tål att tänkas på

Som den lilla amatör jag är trodde jag faktiskt att 17-40 skulle ge bättre bilder även på min 40D
Men självklart är det ingen idé om så inte är fallet

Det här lät ju hur grymt som helst det ända är väl att sigmas 12-24 inte fått så bra kritik här, känns ju som om skall man vara nere på den vinkeln skall man ha ett canon 10-22 enligt kritikerna
men är 12-24 grymt så är det ju givet

Tack så jätte mycket för dina reflektioner skall läsa på mig bättre om sigmas 12-24 och se fall det är värdigt min kamera väska =)

Ha de gott

Mvh Malin

Omdömena om Sigma 12-24 skiftar. Jag har sett positiva omdömen, men har ingen egen erfarenhet av det. Men jag tog nu och kollade på SLRGear.com och The digital picture.com, där det finns verktyg för att jämföra objektiv. Och då ser det inget vidare ut faktiskt. Kanske inte något att rekommendera när allt kommer omkring. Ledsen om jag förvirarr dig!

Hej!

Jag har nu ett Sigma 17-70/2,8-4,5 och vill nu uppgradera mig, det som jag vill ha ut mest är färger och detaljer, har kollat lite på ett 17-40 4 l några som har några tips är jag mer än tacksam för, min budget är väl maxad vid 7000

tvivlar på att du ser nån skillnad mellan det du har och 17-40 - Verkar vara bortkastade pengar.
Ska du ha vidvinkel så är nog Canon 10-22 att föredra till den mindre sensorn

JOdå jag har allt varit inne och spanat på 10-22 och är mycket sugen på den och hade köpt den lätt om det inte hade varit för att det var ett ef-s objektiv, min 40D är använd väldigt mycket och jag vet inte hur länge den klarar av mina krav och slit, så tanken är ju att uppgradera till en 5D mark ii och då kan jag inte använda det objektivet
Så det kanske är bättre att vänta speciellt om 17-40 inte är skarpare och va nöjd med det man har...

OK - såg inte detta

Omdömena om Sigma 12-24 skiftar. Jag har sett positiva omdömen, men har ingen egen erfarenhet av det. Men jag tog nu och kollade på SLRGear.com och The digital picture.com, där det finns verktyg för att jämföra objektiv. Och då ser det inget vidare ut faktiskt. Kanske inte något att rekommendera när allt kommer omkring. Ledsen om jag förvirarr dig!

Jätte snällt att du kollade upp det för mig

A jag är nog lika förvirrad nu som då men har kommit fram till är det något objektiv jag skall ha på crop kamera är det canons 10-22 eller tokinas 11-16
Så får väl se om jag hittar något beg att ha så länge tills jag skramlat ihop till FF kameran

Tack för att du tog dig tid

ANNONS