Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sökes ett grymt vidvinkel objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag har nu ett Sigma 17-70/2,8-4,5 och vill nu uppgradera mig, det som jag vill ha ut mest är färger och detaljer, har kollat lite på ett 17-40 4 l några som har några tips är jag mer än tacksam för, min budget är väl maxad vid 7000

För 7000:- är nog 17-40 det bästa valet. Om du har en crop-kamera kan EF-S 10-22 vara ett alternativ också. Inte samma byggkvalitet och vädertätning men vidare och antagligen jämförbar skärpa och färgåtergivning.

Enligt dina noteringar har du en 40D. På den skulle jag inte kalla 17-40 vidvinkelzoom. Behöver du inte kortare brännvidd än så?

Per.

Om det är en 40D du har, så är EF 17-40 inte så mycket bättre än Sigma 17-70 förutom att det är vädertätat och har USM-motor. Optiskt ganska likvärdiga misstänker jag. Sigma är nog t o m lite skarpare!

17-40 är en suverän vidvinkelzoom på en FF-kamera, men på en cropkamera som 40D blir det en normalzoom och då finns det bättre alternativ. T ex Canon EF-S 17-55. Eller det du redan har.

Och är det vidvinkel du är ute efter till en 40D så är det EF-S 10-22 (bäst), Sigma 10-20 (prisvärdast) eller Tamron 10-24 (billigast) som gäller!

svar

JOdå jag har allt varit inne och spanat på 10-22 och är mycket sugen på den och hade köpt den lätt om det inte hade varit för att det var ett ef-s objektiv, min 40D är använd väldigt mycket och jag vet inte hur länge den klarar av mina krav och slit, så tanken är ju att uppgradera till en 5D mark ii och då kan jag inte använda det objektivet
Så det kanske är bättre att vänta speciellt om 17-40 inte är skarpare och va nöjd med det man har...

Har själv en 40D ...

... och är inte Dina krav på vidvinkel större än 17, kan jag rekommendera Canon normalzoom 15-85 (ger 24mm brännvidd motsv 35mm). Är en mycket bra lins, som i mycket är en L utom vädertätningen. Å andra sidan är inte vare sig 40D eller 5D mkII det heller. Testa den, Du kommer bli förvånad ... även på andra brännvidder ...

Själv skulle jag valt Sigma 8-16 till crop, ypperligt på alla sätt och vis. Har inte mitt kvar eftersom jag numer föredrar 5DMkII över 7D. Till 5DMkII finns däremot en alldeles nyutkommen version av Sigma 12-24. Är den lika bra som 8-16 är på crop så blir det mitt nästa köp skulle jag tro. Trevligt nog verkar Sigma ha lagt av med sin filt-finish dessutom.

... och är inte Dina krav på vidvinkel större än 17, kan jag rekommendera Canon normalzoom 15-85 (ger 24mm brännvidd motsv 35mm). Är en mycket bra lins, som i mycket är en L utom vädertätningen. Å andra sidan är inte vare sig 40D eller 5D mkII det heller. Testa den, Du kommer bli förvånad ... även på andra brännvidder ...

Låter mycket intressant skall absolut kolla upp den

TACK så jätte mycket

Mvh Malin

Själv skulle jag valt Sigma 8-16 till crop, ypperligt på alla sätt och vis. Har inte mitt kvar eftersom jag numer föredrar 5DMkII över 7D. Till 5DMkII finns däremot en alldeles nyutkommen version av Sigma 12-24. Är den lika bra som 8-16 är på crop så blir det mitt nästa köp skulle jag tro. Trevligt nog verkar Sigma ha lagt av med sin filt-finish dessutom.

Låter intressant, skall allt ta och kolla på denna

Tack så jätte mycket

men dessvärre vet vi inte när nya Sigman 12-24 dyker upp, inte säkert det blir i år. Men säkert väl värd att vänta på.

Varför inte köpa en vidvinkelzoom att ha nu, medan du väntar på din FF-kamera? Vidvinkelzoomar går lätt att sälja. Att köpa FFoptik för 40D-användning är slöseri med optisk yta och en onödig begränsning av bildvinkeln.

I min värld, alltså.

Per.

Jag har själv gjort den resan som du att första hade jag ef-s objektiv och så vill jag ha fullformat i någon framtid. Tyvärr hade jag lagt pengar på ny optik. Mycket av optiken vad tamron och sigma. Inget fel i det men det tråkiga i det vad att det svårare få bra betalt för dessa när man skulle sälja
av dem. Speciellt om du köpt från 10 till 300 mm i fel typ av optik så förlorar några tusen lappar på varje objektiv.

Så när jag köpte nya objektiv började jag med beg 17-40, kompletterade sedan med ett demo ex av 24-70 sedan köpte en demox av 70-200/2.8 IS när den nya modellen kom. Det vad inte optimalt på min 50D men något år senare när köpte min 5D så föll alla bitarna på plats. Jag vet att det inte är någon vidvinkel idag men tror du blir nöjdare i längden.

Alternativet är att gå på serie med fasta objektiv. Så gjorde en kompis. Det blev en 17 TS-E som vidvinkel. Inte heller optimalt på 40D men på hans 5D idag tror jag det bra mycket bättre alternativ än mitt 17-40,

Tokina 11-16/2,8 är otroligt bra för crop!
Skarpt ut till kanterna och ljuskänsligt.

För FF är Nikon 14-24/2,8 Kungen.

Jo jag har tänkt i de banorna med men det känns ändå som man förlorar en del kosing på de

QUOTE=perstromgren;1685881]Varför inte köpa en vidvinkelzoom att ha nu, medan du väntar på din FF-kamera? Vidvinkelzoomar går lätt att sälja. Att köpa FFoptik för 40D-användning är slöseri med optisk yta och en onödig begränsning av bildvinkeln.

I min värld, alltså.

Per.[/QUOTE]

Till Johan

Man kan aldrig veta vad man vill ha för svar när man ställer frågan men det här är svaret på min fråga =)

Tack så jätte mycket för underbara reflektioner och ett svar som fick mig att känna mig helt tillfreds!

Mvh Malin

ANNONS