Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sökes: Ägare eller fd ägare till Nikon Series E 100/2.8

Produkter
(logga in för att koppla)

J-Bq

Aktiv medlem
Jag har möjligheten att bjuda på ett begagnat Nikon series E 100/2.8 för ca 900 kr. Objektivet är i bra skick och är den första modellen (utan silverringen).

Nu efterlyser jag personer som använt detta objektiv. De omdömen jag hittat är från 2004 och tidigare så jag vill ha litet färskare åsikter.

Jag är medveten om att jag inte får någon ljusmätning eller autofokus på min D70 (jag har ett AIS objektiv som funkar kalasbra).

Mina frågor:
- Är 900 kr och upåt för mycket för objektivet?
- Håller det samma klass som recensionerna ger ännu idag?

Är tacksam för alla svar, Jonas

900 kr känns lite dyrt. tror du kan hitta det billigare på tradera lite titt som tätt.
jag köpte mitt 105/2.5 på tradera för ca 700 tror jag, och det bör vara dyrare än 100/2.8.

men jag har inte stenkoll!

900 kr är nog för mycket pengar. Jag vet inte hur recensionerna du läst lyder, men det är ju inte ett av Nikons bättre objektiv. Det har väldigt enkel antireflexbehandling vilket yttrar sig i både låg kontrast vid vanliga bilder och rätt dåliga motljusegenskaper.

105/2,5 är ett bättre köp. Både optiskt och mekaniskt bättre. Det som serie E optikens möjligen enda fördel är att den alltid är Ai-s dvs den ger möjlighet till programauto. Du ska alltså helst köpa 105/2,5 i dess ai-s-variant.
Håller med om att 900 är dyrt för en serie e optik.

Jag gav 650:- hos en fotohandlare i Sthlm för ett prima exemplar. Den funkar bra som porträttglugg.

Skulle inte ge 900 för det. Jag gav 350 spänn för mitt på tradera. Det är även det det äldre utan silverringen.

/H

Det är inget snack om saken att det är mycket objektiv för pengarna vad gäller kvaliten du får ut av det...men sålänge du inte har någon speciella anledning att ligga efter just detta objektiv skulla jag rekomendera 105/2,5 AIS framför detta E-serie.

E-serien kommer antagligen bara hålla 10 år och nikkorn 15-20år med samma slitage...men prioriterar du vikt är det en anna sak, e-gluggen är lättare helt klart.

På ett blindtest mellan de båda gluggarna använda på ditt d70-hus kommer du i 99% av fallen inte se någon skillnad så missta dig inte, skillnaden är inte stor, det som skiljer är byggkvaliten och i viss mån antireflexbenadlingen. Den (mycket marginelt) kontrastsvagare bilden kan vara både en välsignelse och en förbannelse beronde på vad du tänkt använda gluggen till...i starkt solsken har de flesta kameror mycket svårt att klara av kontrasterna och resultatet blir mycket hårdare resultat än de vi upplever med ögat.

Om du inte vet exakt vad du ska ha det till eller vad du vill ha ut av det så invänta ett läge på en nikkor 105/2,5 (företrädesvis ai-s, den har ett mycket bra motljuskydd inbyggt) istället för serie-e gluggen. Köper du e-seriegluggen för 900 får du inte igen pengarna, den brukar kosta 400-600 i bästa fall, ibland kan man hitta den för neråt 200kr (de ex som passerade mina händer gick för 300kr på hötorget).

Jag har inte fotograferat med e-seriegluggen men hanterat den (jag och en kompis köpte hus och objektiv till bra pris då han ville ha gluggen och jag huset) och bilder och utlåtande om dem finns i överflöd.
Nikkor 105/2,5 är jg nu inne på mitt tredje, det första var ett mycket skabbigt ex som var ai-filat och repigti glsen både fram och bak, presterade underbart dock trots detta och senare köpte jag två stycken AI-s varav jag bytte bort den ena. Både kostade mig tillsammans 1200kr om jag inte minns fel.
Idag vilar gluggen mer en den förtjänar men detta endast för att jag har svårt att lämna mitt 105/1.8 hemma...det är nu en glugg du bara "måste" testa någon gång om du gillar gluggar runt 100mm. Jag hade tur att få mitt för dryga tusenlappen och dessutom ur en specialtilverkad pruduktionserie som var något uppdaterad...idag kostar de runt 4000kr och tillverkas inte längre tyvärr, bred men inte särskilt mycket tyngre än 2,5an.
Ai versionen har jag ingen erfarenhet av men jag vill minnas att den ska vara optiskt identiskt med AI-s versionen.

Kollade lite på Tradera. Det ligger ett ute nu(nya varianten) som för tillfället ligger på 49 spänn.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar