Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Söker "stativfäste" (hål för skruven)

Produkter
(logga in för att koppla)

iknor

Aktiv medlem
Jag är på jakt efter två stycken utav de där små hålen som sitter på undersidan av kameran. Ni vet, där man skruvar fast stativet.

Jag håller på att bygga en dolly som rullar på två metallrör som ligger parallellt med varandra. Ändarna på rören vill jag fästa i en "kloss" med hål genom (för rören). På undersidan av varje kloss vill jag ha ett.. ja, vad kallar man det, stativfäste-skruvs-hål... så att jag kan skruva fast varje kloss i ett stativ.

Först och främst undrar jag om det finns något namn på det så att jag vet vad jag kan googla på. Har försökt med alla möjliga sökningar, men jag har inte kommit någonstans.
Det bästa hade varit om någon kunde länka till en webbutik eller tipsa om en affär där man kan köpa de där små prylarna som jag är på jakt efter.

Det är en bra fråga! Gängan är en vanlig 1/4", alltså en tumgänga. Den är väldigt lik M6, men de passar inte alls!

Hur tänkte du göra klossarna, i vilket material? En variant är ju att du skaffar en 1/4" gängtapp och gängar ett hål i varje kloss, annars kan du skaffa 1/4" muttrar som du svetsar fast om det är stål det gäller.

1/4" unc

Tag en träbit (aluprofil, Plexi), borra hålen för rören.
Borra ett hål för en 1/4" UNC mutter , som du epoxilimmar fast.
Det kommer att kosta dig flera kronor :)

Titta igenom de fyra sidorna här:
http://www.berlebach.de/?bereich=produkte&kategorie=67&sprache=english

Det kan möjligen finnas något som passar.

Eller köp ett par begagnade kompaktkameror på Tradera och slakta.

Hittade tyvärr inget där, och att köpa två kameror för att sno deras skruvhål känns som en lite för omständig och dyr procedur.

Det är en bra fråga! Gängan är en vanlig 1/4", alltså en tumgänga. Den är väldigt lik M6, men de passar inte alls!
Hur tänkte du göra klossarna, i vilket material? En variant är ju att du skaffar en 1/4" gängtapp och gängar ett hål i varje kloss, annars kan du skaffa 1/4" muttrar som du svetsar fast om det är stål det gäller.

Klossarna kommer bestå av 1,5 cm tjock plast. Jag har varit i kontakt med en som arbetar med plast och han hade någon riktigt hård plast. Eventuellt ska jag ta dubbla bitar och limma ihop så att tjockleken blir 3 cm.
Muttrar har jag provat, men de jag köpte (som såg ut att vara i rätt storlek) funkade inte. Har ett svagt minne av att de hette M6. Det gick bara att skruva ner dem ett halvt varv. Jag gissar att diametern var rätt, men skruvningen var fel.
Ska hålla utkik efter 1/4"-muttrar.

Om klossarna är i hård plast kan du borra och gänga direkt i dem. Lämpligt borr är 5 mm. Borr gängtapp och gängtappshållare hittar du i en järnhandel för ungefär en hundring.
Hälsningar Björn

Om klossarna är i hård plast kan du borra och gänga direkt i dem. Lämpligt borr är 5 mm. Borr gängtapp och gängtappshållare hittar du i en järnhandel för ungefär en hundring.
Hälsningar Björn

Har du lust att utveckla lite för en som har noll koll på vad han letar efter? :)
Vilka storlekar letar jag efter? Är det 1/4" på både gängtapp och gängtappshållare?

Gängan är UNC 1/4" som du gör med gängtappen i klossen när du har borrat. Hållaren till gängtappen är universal och har ett visst spann. Handlaren har koll på det.
Björn

Gängan är UNC 1/4" som du gör med gängtappen i klossen när du har borrat. Hållaren till gängtappen är universal och har ett visst spann. Handlaren har koll på det.
Björn

Total grekiska för mig, men ska se om jag blir klokare i butiken med lite hjälp från personalen.
Tack så mycket! :)

Japp, kunde du skruva ned dem 1,5 varv var det garanterat M6! Du är inte den förste som gör det ;-)

Som sagt, borra och gänga direkt i plasten, det blir enklast på alla sätt.

http://ironbill.se/product_info.php.../1308?osCsid=c334b658cb51222dd91ae6a4fd8f4567

Hoppas länken fungerar.

Detta är gängtappen du ska ha. 20 som står efter 1/4 betyder att det finns 20 gängor/tum. C i UNC står för coarse vilket betyder grov.
Detta är en mellantapp, finns även bottentapp, som är lite spetsigare och lättare att få början med. Ska du gänga i aluminium ska du använda t-röd som smörjmedel så att tappen inte skär fast och riskerar att gå av. När du gängar kan du vrida lite tillbaka för varje varv du snurrar så bryts spånorna av, inte nödvändigt i plast.

Ett svängjärn eller gängtappshållare hittar du på biltema, jula eller kanske clas ohlson.

Biltema har väl sortiment med tums bultar och muttrar men då får du mycket onödigt med.
En förfrågan på en usa bils klubb eller skrot kan resultera i enstaka muttrar.

Total grekiska för mig, men ska se om jag blir klokare i butiken med lite hjälp från personalen.
Tack så mycket! :)

UNC 1/4 duger bra, men rätt gänga är W 1/4. De två gängorna skiljer sej åt obetydligt vad gäller toppvinkeln på gängan.
Om du vill kan du kontakta mej via FS mailfunktion så kanske jag har en lösning på ditt problem.

UNC 1/4 duger bra, men rätt gänga är W 1/4. De två gängorna skiljer sej åt obetydligt vad gäller toppvinkeln på gängan.
Om du vill kan du kontakta mej via FS mailfunktion så kanske jag har en lösning på ditt problem.

Nu vill jag bråka lite :)
Har för mig att Whitworth-gänga sedan 1949 är ersatt med UNC standarden.

Så 1/4" UNC är det nog i det flesta kameraprylar nuförtiden. Rätta mig om jag har fel.
Då Whitworth-gänga har 55 grader gängprofil, går det sämre att skruva i en UNC skruv i Whitworth, än tvärs om. Stigningen är dock den samma för de båda i de flesta dimentioner.

Nu vill jag bråka lite :)
Har för mig att Whitworth-gänga sedan 1949 är ersatt med UNC standarden.

Så 1/4" UNC är det nog i det flesta kameraprylar nuförtiden. Rätta mig om jag har fel.
Då Whitworth-gänga har 55 grader gängprofil, går det sämre att skruva i en UNC skruv i Whitworth, än tvärs om. Stigningen är dock den samma för de båda i de flesta dimentioner.

Jo, det stämmer nog att UNC har ersatt W i standarden men W lever kvar i en del sammanhang, bland annat rörgängor men troligen också i stativgängorna. Och bara för att det kom ny standard slängde man inte dyra gängverktyg och lagren av skruv användes så länge de fanns.
Jag har ett gängstigningsmått med stigningar och toppvinkel anpassade för W och det faller in utan minsta glapp i en stativgänga på ett av mina stativ. Jag ska ha UNC-skruv liggande någonstans men hittar det inte nu, vore intressant att se om det syns lite glapp i gängdalarna mellan stigningsmåttet och en UNC-skruvgänga beroende på olika toppvinklar.

I de vanligaste dimensionerna (i varje fall upp till 2") kan skruvar och muttrar ur de olika systemen användas lite blandat om det inte är alltför stora krav på hållfasthet. Ett viktigt undantag är dock ½" där UNC har 13 gängor/tum och W 12 gängor/tum.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar