Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Söker största möjliga dörrkikaren!

Produkter
(logga in för att koppla)

Flaggskepp

Aktiv medlem
Tänkte precis som andra testa att göra en egen fisheye-lins ;)

Men av det jag sett hittills är det ganska litet fält som används, finns det inte större kikare så man använder mer av sensorn?

Vore kul att testa.. nån kanske rent utav vet om det finns dörrkikare med erkänt bra optik då de flesta dörrkikare ser ut att vara nersmetade med vaselin när man tittar igenom.. hehe :)

Jag är förvisso öppen för förslag och kan tänka mig alla möjliga lösningar, bara dom är billiga ;)

Mvh

tycker att kajs idé är bra och undrar nu samma sak. Har nämligen också funderat på att bygga ett sånt fisheye. Finns det någon som har hittat ett stort titthål för dörren?

För att lyfta tråden så har jag köpt en kikare på Silvan nyss, samt ett 55mm objektivlock på expert. Nu ska det alltså experimenteras, dessvärre är kikaren inte större än standard, vilket är lite tråkigt.

Men vi får se hur det går, ska slänga upp en bild när (OM) jag lyckas ;)

Testbilder

Bifogar två testbilder, skärpan är tacksam att förbättra i photoshop men ändå bedrövlig, suck.. :)

Här kommer den oskärpta bilden

Bilagor

• selfportunsharpened.jpg
    selfportunsharpened.jpg
    52.9 KB · Visningar: 800
Ja vad ska man kalla den? Standard för trädörrar, skall sitta i hål på 14,5mm.

Har ingen bättre beskrivning..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar