Annons

Söker snabbaste kompaktkameran

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Norén

Aktiv medlem
Jag planerar att köpa en digital kompaktkamera och har egentligen bara två krav: kameran ska vara snabb och någorlunda jackficksvänlig.

Med snabb menar jag att den, likt forna tiders analoga kameror, tar en bild när jag trycker ned avtryckaren och inte två sekunder senare.

Med någorlunda jackficksvänlig menar jag att jag att allt för stora långzoomare och uppåt inte är intressanta och att jag heller inte jagar den allra minsta kameran.

Priset är mindre intressant.

Finns det någon kamera som uppfyller dessa krav?

Anders

Min Fuji f30 är snabb så det räcker. Kolla in Ricohs kameror med "snap-focus". Lär vara snabba...

Bortsett från ett par udda Ricoh-modeller finns det alltså inga digitalkameror som är lika snabba som en analog kamera?

Digitalkamera som man trycker av i dag och som tar en bild i morgon har jag redan i mobiltelefonen.

Utvecklingen går inte alltid framåt.

Anders

Nya Nikon COOLPIX S600 är toksnabb på avtryck, vidvinkel på 28mm gör inte saken sämre.

Det där med att analoga kompaktkameror var så jättesnabba är en myt. När jag sålde analoga kompakterför 5-7 år sedan med massor av zoom, nog var de också lite sega.

Hälsningar

Adam

Tyckaren skrev:
Det där med att analoga kompaktkameror var så jättesnabba är en myt. När jag sålde analoga kompakterför 5-7 år sedan med massor av zoom, nog var de också lite sega.

Myt eller inte så kan jag givetvis inte göra annat än jämföra med de få analoga kameror jag har personlig erfarenhet av och de har varit sådana att man kunnat ta ögonblicksbilder av rörliga objekt med dem, något som inte har gått med de vanliga digitala konsumentkameror jag har använt. Eftersom jag brukar ta reda på den uppmätta totala fördröjningen mellan avtryck och bild för de kameror jag har använt så vet jag att 0,4-0,5 sekunder är frustrerande lång tid och tror att jag måste ned under 0,1 sekunder.

Har förekomsten av zoom något med segheten i avtrycket att göra? Jag har ingen erfarenhet av kameror med "massor av zoom", mest av en idiotsäker helautomatisk kamera som inte hade zoom alls.

Anders

Anders Norén skrev:
Bortsett från ett par udda Ricoh-modeller finns det alltså inga digitalkameror som är lika snabba som en analog kamera?

Digitalkamera som man trycker av i dag och som tar en bild i morgon har jag redan i mobiltelefonen.

Utvecklingen går inte alltid framåt.

Anders

I stort sett alla nya digitalkompakter är snabba, mindre än 0.1 s fördröjning. Sedan tar autofokusen en viss tid men så har det ju alltid varit. Vill man ha snabbare autofokus får man använda en DSLR.

Tog några bilder med min mormors analoga Olympus µ-2 för ett tag sen. Den var riktigt seg jämfört med en modern digital Canon Ixus...

Johannes-S skrev:
I stort sett alla nya digitalkompakter är snabba, mindre än 0.1 s fördröjning. Sedan tar autofokusen en viss tid men så har det ju alltid varit. Vill man ha snabbare autofokus får man använda en DSLR.

Tog några bilder med min mormors analoga Olympus µ-2 för ett tag sen. Den var riktigt seg jämfört med en modern digital Canon Ixus...

Och min gamla Chinon Belami springer i cirklar runt en Canon Ixus.

Anders

Kan det vara så att den gode Anders jämför med en gammal anolg med fix fokus...?

Finns det några digitala med fix fokus?

...fast bildkvalitén lär ju inte bli lysande när man kan jämföra med moderna kamerors resultat...

/ Magnus

Anders Norén skrev:
Jag planerar att köpa en digital kompaktkamera och har egentligen bara två krav: kameran ska vara snabb och någorlunda jackficksvänlig.

Med snabb menar jag att den, likt forna tiders analoga kameror, tar en bild när jag trycker ned avtryckaren och inte två sekunder senare.

Med någorlunda jackficksvänlig menar jag att jag att allt för stora långzoomare och uppåt inte är intressanta och att jag heller inte jagar den allra minsta kameran.

Priset är mindre intressant.

Finns det någon kamera som uppfyller dessa krav?

Anders

Det som tar längst tid för en kompaktkamera är fokuseringen som Magnus sa. Det finns varianter med fix focus typ EXILIM EX-S20/EX-M20.

Utdrag ur en lista med "Features":

------------------------------------------------

High-speed start-up has the camera ready to shoot about 0.9 seconds after power on (when built-in flash is turned off).

A release time lag of only 0.01 seconds (monitor screen and flash off) means that an image starts to be recorded virtually as soon as you press the shutter release button.

The camera is ready to shoot again only about one second after you record an image (when built-in flash is turned off).

-------------------------------------------------

Vet inte om den säljs längre, men det borde finnas liknande.

Kanske är något för dig? (Man får nog inte ha för höga krav på kvalite dock)

Senast ändrad:
Tidningen Foto brukar ofta testa digitala kompaktkameror. "Avtryckstiden" brukar ligga mellan 0,4 -1,5 sekunder, med undantag av ett par Ricohmodeller som hade drygt 0,2 s. Jag antar att autofokustiden är inräknad.

Olle

Olle skrev:
Tidningen Foto brukar ofta testa digitala kompaktkameror. "Avtryckstiden" brukar ligga mellan 0,4 -1,5 sekunder, med undantag av ett par Ricohmodeller som hade drygt 0,2 s. Jag antar att autofokustiden är inräknad.

Olle

Ricohmodellerna är sannolikt de med valbar "snapfocus", vilket väl är detsamma som fixfokus.

Fujifilms F30 och F31fd fotar på 0,3 s (autofokus) enligt www.dpreview.com men går inte att få tag på i handeln längre. Nuvarande varianten F50 lär vara långsammare (i digitalkameravärlden är det som vanligt ett steg framåt och två steg tillbaka).

Jag börjar misstänka att moderna kameror tänker för mycket för sitt eget bästa. På den analoga tiden var förmodligen autofokussystemen korkade men snabba. I dag är de smarta men kan så mycket att när kameran väl analyserat färdigt och ställt in allting perfekt, då är ögonblicket förbi. Gemensamt för de snabbaste kamerorna på marknaden (ovannämnda Ricoh- och Fujifilm-modeller) är nämligen att de snabbaste tiderna fås om man stänger av delar av fokusautomatiken, något som enligt DPReview inte påverkar bildkvaliteten vid avstånd över 1 m - men vill man gå så nära finns ju makroläget.

Anders

Sigma DP1 ska väl vara bra på alla punkter?

Dock dyr... ca 7-8 stora pengar tror jag den går på.

Kan det vara så att den gode Anders jämför med en gammal anolg med fix fokus...?

Finns det några digitala med fix fokus?

...fast bildkvalitén lär ju inte bli lysande när man kan jämföra med moderna kamerors resultat...

/ Magnus

Nix fixfokus. Hittade för övrig specifikationerna för min gamla helautomatiska, idiotsäkra kompakt:

Brännvidd: 35 mm
Autofokus: aktiv infraröd
Bländare: f/3,9 till f/16,1.
Slutare: mekanisk, 1/125 till 1/60

Jag tror att exponeringsautomatiken kör med någon slags bländarautomatik (dvs. väljer bländare efter slutartiden).

Något där som ger någon ledtråd till varför den kameran tydligen var ett fartvidunder? Jag använde för övrigt aldrig något annat än iso 100-film, även om automatiken också tog iso 400.

Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar