Annons

söker objektiv till minolta 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

SJesus

Avslutat medlemskap
Jag är en nybörjare inom fotografering.
Jag sysslar med reptiler och tar gärna närbilder på dessa skönheter.
Nu till mitt "problem".Jag har giftiga ormar och vill gärna ta närbilder på dessa också.Men jag vill ha ett objektiv som jag kan ta närbilder med utan att behöva riskera livhanken varje gång genom att gå så nära så jag riskerar att bli biten.
Jag skulle gärna vilja ha tips på objektiv. Priset är ett annat problem. Vill inte spendera mer än 2000-2500 på objektiv.
Hoppas nån kan hjälpa mig.

Eftersom det inte är ren makro som är aktuellt utan närbilsfotografering så skulle jag titta på ett telelins med fuskmakro eller med mellanringar som tillbehör.

Din budget gör det dock lite svårt. Jag kan komma på två alternativ:

- Sigma 70-300/4-5.6 macro: En lite ljussvagare allround telezoom som är populär. Finns nya för ca 3000, beg skall max kosta 1500kr
- Minolta 20-210/4 med mellanringar. Finns inte att köpa nya, men på Ebay går de på ca 1500kr och mellanringar bör man kunna få för under 800kr. Denna glugg är betydligt bättre än ovanstående Sigma, men lite mera sällsynt.

Tele är bra för då kommer man lite längre bort från motivet. Mellanringarna är bra för att minska närgränsen, om förstoringsgraden inte räcker till.

Ett Sigma 150mm 2.8 Macro låter som det skulle passa utmärkt, längre brännvidd = längre arbetsavstånd vid närbilder/macro, Sigmat ligger väl lite i fel prisklass iofs (tror det kostar 6-7k).

Minolta 70-210 f/4 med mellanring funkar bra (jag har testat) och är en lite billigare lösning, men ger inte riktigt samma bildkvalité heller. 70-210 f/4 är annars ett mycket bra objektiv som du borde kolla efter ändå.

har fått erbjudande om att köpa ett "Sigma Zoom APO 75-300 1:4-5.6" och undrar om detta kan vara nått för mig. Har sökt efter info om det på nätet men ej hittat nått. Är det ett AF-objektiv eller ej ?

Nu kommer jag säkert göra bort mig totalt.
Men hur använder man mellanringar osv ...är totalt nybörjare som börjat intressera mig mer och mer för fotografering men har ingen i min närhet som jag kan ställa "dumma" frågor till.

SJesus skrev:
har fått erbjudande om att köpa ett "Sigma Zoom APO 75-300 1:4-5.6" och undrar om detta kan vara nått för mig. Har sökt efter info om det på nätet men ej hittat nått. Är det ett AF-objektiv eller ej ?

Nu kommer jag säkert göra bort mig totalt.
Men hur använder man mellanringar osv ...är totalt nybörjare som börjat intressera mig mer och mer för fotografering men har ingen i min närhet som jag kan ställa "dumma" frågor till.

"Sigma Zoom APO 75-300 1:4-5.6" Fungerar bra som första objektiv om det är tele man vill ha. Ja, det är ett AF- objektiv. Om just det exemplaret är bra eller inte kan jag inte svara på. Det finns tydligen flera olika upplagor och de senare är betydligt bättre än de gamla. Jag har ett gamalt som fungerade bra för mig så länge jag körde med analogt. Nu med Dslr så är det uppenbart oskarpt vid 300mm läget.

Mellanringar stoppar man in mellan huset och objektivet. Effekten är att närgränsen blir kortare och man kan få större förstoringar. Straffet är att man inte längre kan fokusera på långa avstånd, så mellanringar är inger man har monterat varje dag.
Men för att få bättre förstoringsgrad så är mellanringar ett billigt sätt. Alternativet är ett riktigt makro objektiv, men de kostar från 3' och uppåt.

Skulle rekommendera Minolta 75-300/4,5-5,6 vers.1! Ett bra teleobjektiv i samma klass som 70-210/4 men betydligt billigare, har testat det ganska ingående i skiftande miljöer på min 5D och det är riktigt skarpt! OBS! Det ska inte förväxlas med dom nya 75-300 som inte är så skarpa.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar