ANNONS
Annons

Söker "manuell" digitalkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Peter_L

Ny medlem
Har fotograferat i över 30 år med en systemkamera med helt manuella inställningar och tycker det fungerar bra för mig. Jag väljer slutartid och sen ställer jag resten själv manuellt mot den inbyggda ljusmätaren.

Funderar nu på att skaffa en motsvarande digital kamera.
Dessa verkar då vara belamrade med all världens automatiska förvalda program för olika situationer, vilket inte intresserar mig. Har en Ixus som är ok i vissa fall då man tar "rakt av", men fördelen och användningen av alla program orkar jag bara inte klura ut. Finns det digitala kameror som kan fungera smidigt som gammaldags analoga systemkameror gör?

mvh Peter
 
En Digital systemkamera fungerar som en klassisk analog.
Dom har helmanuella lägen och upp till helautomatiska och allt där emellan!
 
Det finns många, bland systemkamerorna finns det väl inga utan maneulle möjligheter(?) Bland kompakta kan jag nämna min Sony DSC-V1, som i och för sig borde vara utgången för läge sedan. En eventuell uppföljare till den kanske om du vill ha litet format och manuella inställningar. Diverse motivprogram kommer med de flesta kameror idag, på gott och ont. mvh Hans
 
Och den bästa kompromissen mellan en digital systemkameras möjligheter och en kompaktkameras smidighet skulle väl vara Canon G7 eller Nikon P5000.
 
Det är väl mätsökarkamerorna Leica M8 och Epson RD1 som följer den gamla metoden att ställa tid, bländare, ISO och fokus.

Enögda spegelreflexer kan oftast ställas exponering själv. Fokusera går manuellt, men sökaren är för dålig för det i den billigare halvan av kameraskalan.

Alla digitalkameror har en massa menyer och inställningar som inte fanns att bry sig om förr. Det krävs mer konfigurering av kameran numera. De nämnda mätsökarkamerorna är enklast och renast på valmöjligheter.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.