Annons

Söker liten kameraväska

Produkter
(logga in för att koppla)

Jozii

Aktiv medlem
Har en Nikon D80 och den gamla standradväskan har nu gjort sitt. Nu söker jag en lika liten och smidig axelväska som har plats till enbart kameran och ett litet fack för till exempel extrabatteriet. Men jag har ett krav som den gamla väskan inte når upp till: den ska vara snygg/unik! (lite mer färgglad).

Problemet är att alla lite roligare kameraväskor tycks vara anpassade för mer utrustning än vad jag har. Så nu undrar jag: har du något bra tips på en simpel men snygg axelväska som INTE har plats föe extra objekiv, blixtar och annat? Bara kameran och ett litet sidofack. Tack :D

Ska den vara snygg/färgglad så är nog Crumpler rätt väg att gå. De är dock inte särskilt prisvärda, IMO. De finns i alla möjliga och omöjliga storlekar allt från pyttesmå till kompaktkameror till stora för SLR med massa objektiv.

Själv har jag en Kata DT-211 för när jag bara ska ha med mig kameran och några få tillbehör. Den har ganska små yttermått (den är marginellt större än, men smartare utformad) än Lowepro Topload Zoom 1 som länkas till här ovan, men man får ändå ner en D300 med 17-55/2.8 (även om det är på håret) och ett mindre objektiv (tex 35/1.8 eller Tamron 90/2.8) och blixt eller laddare. Den är även "tunnare" än TLZ 1 tack vare att den inte har facket utanpå. Man kan istället ha det man eventuellt skulle haft i facket (laddare?) inne i väskan istället.
Jag kan tycka att den är lite väl dyr här i sverige dock, eller den var iaf det när jag köpte min på ebay (från USA). TLZ är ju rätt mycket billigare och finns i fler färger... Jag äger en TLZ 2 som... Ja, den gjorde väl sitt jobb tills har skaffade DT-211. Nu är den förpassad till de sälla markerna... ;-)

Tack för svaren! Crumpler ser ut att vara det hittills bästa tipset. Hade den förutfattade meningen att de bara gör laptopväskor, men tydligen inte. Det lutar mot en av dessa:

Messenger Boy 2500: http://crumpler.se/?product=Messeng...&product_id=MB2500-005&view=1&size=&lsc=&lcc=

Muffin Top 2500: http://crumpler.se/?product=Muffin_...product_id=MUT2500-004&view=2&size=&lsc=&lcc=

Den förstnämnda är lite större, men annars ser jag inga skillnader (förutom färg). Finns det någon anledning till att den ena skulle vara bättre än den andra annat än i användningssyfte (Messenger Boy har ju även plats för extraobjektiv). Jag antar att en D80 går ner i vilken som...

Stanislav, där svarade vi visst samtidigt...

Jag sparar din annons bland mina favoriter och spanar in den mer noggrant i morgon, nu är det läggdags. Har den för övrigt dragkedja? Något jag just upptäckte att Crumplers inte har, och jag hatar att behöva dra upp kardborre under tysta evenemang när kameran ska fram...

Stanislav, där svarade vi visst samtidigt...

Jag sparar din annons bland mina favoriter och spanar in den mer noggrant i morgon, nu är det läggdags. Har den för övrigt dragkedja? Något jag just upptäckte att Crumplers inte har, och jag hatar att behöva dra upp kardborre under tysta evenemang när kameran ska fram...

Crumpler ska sedan något år tillbaka ha ett system där man kan vika över kardborren med någon sorts flik och därmed "inaktivera" den. Väsken är då bara stängd via spännet: designad för just sådana tillfällen du pratar om.

EDIT: Fast när jag tittar på Crumplers hemsida verkar just dessa modeller inte ha den funktionen. De har en Million-serie för den amerikanska marknaden (oerhört populär där men finns inte i Europa av någon anledning) där den funktionen finns. Här ( http://www.amazon.com/gp/product/im...UTF8&s=electronics&img=1&childASIN=B001TIQW4K ) syns de orange plastflikarna som man kan vika över kardborren.

Senast ändrad:
Stor och liten väska till Sony NEX-5

Jag lånar din tråd lite, om jag får? =)

Jag kommer nämligen också att vara i behov av en kameraväska (kameraväskor) för min kommande systemkamera. Förhoppningsvis blir det en Sony NEX-5.

Väskorna från Crumpler var verkligen fina, men de känns kanske något klumpiga för en NEX-5 ändå?

Jag vill ha en liten väska (fodral kanske jag skra skriva?) som erbjuder plats för NEX-5 med pannkaksobjektivet och inget annat, möjligtvis plats för extrabatteri men inte nödvändigt. Tänkte mig en väska i storlek/design med kompaktkameror (typ som originalväskan för Panasonic Lumix DMC-LX3). Det får gärna vara i läder/skinn eller något annat vädertåligt material som inte för in fukt genom materialet in till kameran. Färgglad eller stilren, går bra vilket som. Huvudsaken är att den är kompakt, snygg och tålig.

Senare vill jag ha en väska som erbjuder plats för mer: NEX-5, tre objektiv (pannkaksobjektivet är en av dessa tre), extra batteri, extern blixt, sökare, mikrofon och möjligtvis något annat smått och gott. Kanske inte både extern blixt, sökare och mikrofon på en gång men om ni förstår vad jag menar - desto mer plats ju bättre. Snygg och tålig! Kanske någon Crumpler här?

Förslag? =)

Crumpler ska sedan något år tillbaka ha ett system där man kan vika över kardborren med någon sorts flik och därmed "inaktivera" den. Väsken är då bara stängd via spännet: designad för just sådana tillfällen du pratar om.

EDIT: Fast när jag tittar på Crumplers hemsida verkar just dessa modeller inte ha den funktionen. De har en Million-serie för den amerikanska marknaden (oerhört populär där men finns inte i Europa av någon anledning) där den funktionen finns. Här ( http://www.amazon.com/gp/product/im...UTF8&s=electronics&img=1&childASIN=B001TIQW4K ) syns de orange plastflikarna som man kan vika över kardborren.

Hade annars varit klockrent! Nu får jag beslutsångest... :p

Får en D80 med 28-200mm objektiv plats i en Crumpler 3 Million? I så fall har jag nog bestämt mig ;)

Prövat lite olika väskor under åren men är egentligen bara nöjd med Domke, Smidiga, snygga, tåliga... Just nu väldigt förtjust i F-803 som är en axelväska i A4 storlek, Funkar märkligt nog lika bra till min lilla G10:a som till en 5D med 70-200 2,8!!

Jag kommer nämligen också att vara i behov av en kameraväska (kameraväskor) för min kommande systemkamera. Förhoppningsvis blir det en Sony NEX-5.

Jag har inte någon specifik modell att föreslå, men Tamrac har rätt många olika varianter för kompakter i alla möjliga storlekar med eller utan extra fickor.

Jag har inte någon specifik modell att föreslå, men Tamrac har rätt många olika varianter för kompakter i alla möjliga storlekar med eller utan extra fickor.

Tack för tips, ska kika mer noga på Tamrac. Googlade lite hastigt och fick mest fram större väskor med utrymme för både det ena och det andra (behöver visserligen en sån med!).

Hur stor/liten är den här tro?
http://crumpler.se/?product=Messenger_Boy_Minis&page=details&product_line=926

Känns för klumpig ändå, i jämförelse med det "fodral" jag efterlyser.

Crumpler hade väldigt fina däremot! =)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto