Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Söker fotograf - bröllop

Produkter
(logga in för att koppla)
Dags igen! Ny medlem söker billig arbetskraft. Fotosidan ska inte vara ett forum för så´na här sökningar. Har man råd att bjuda 250 pers på krog ska man kanske kunna betala en fotograf anständigt.

Det är väl upp till var och en att söka efter fotograf,varför göra det så negativt det finns kanske någon amatörfotograf som vill ta uppdraget och kan bli överens med uppdragsgivaren .
 
Det är väl upp till var och en att söka efter fotograf,varför göra det så negativt det finns kanske någon amatörfotograf som vill ta uppdraget och kan bli överens med uppdragsgivaren .

Jajamen. Och de flesta "seriösa" bröllopsfotografer har ingen fast taxa utan den kommer man överens om med brudparet när fotografen väl blivit införstådd i uppdragets omfattning. Antingen har dessa inte sina priser utsatta på hemsidan eller så står det "ingen uppdrag är den andre lik..."

/Stefan
 
Jajamen. Och de flesta "seriösa" bröllopsfotografer har ingen fast taxa utan den kommer man överens om med brudparet när fotografen väl blivit införstådd i uppdragets omfattning. Antingen har dessa inte sina priser utsatta på hemsidan eller så står det "ingen uppdrag är den andre lik..."

/Stefan

Ja och där kan ju den seriösa amatörfotografen komma in och sätta sitt pris allt efter uppdragets storlek.
 
Kom sen inte och klaga på att bilderna inte motsvarade förväntningarna.

Det är ju helt klart att en frilansfotograf är ett säkert kort och det beror ju på vad man förväntar sig.

Låter man en amatör göra jobbet så ta referens så att det går att kolla upp vad vedebörande kan.

Det gäller även för proffs.
 
15000 för 5 timmar kan jag hålla med om att det låter mycket.
Men man måste verkligen sätta sig in i vad som ingår i dessa pengar...

Mitt tips:

1. Bestäm er för vad ni vill ha bilder på.
Förberedelser, bröllopsporträtt, vigselakt, mingel, middag, fest....

2. Hur vill ni ha bilderna levererade.
Fotoböcker. Förstoringar. Bildspel. Digitalt.

3. Bestäm vad det får kosta.
Jag vet att detta kan vara svårt. Men gör en överslagskalkyl. Vad har ni råd med?
(Tala inte om detta direkt dock...)

4. Börja leta fotografer som verkar intressanta...

5. KOLLA REFERENSER!!!!
Detta är nog det viktigaste av allt. Oavsett om det är amatör eller proffs, gratis eller svindyrt.
Jag vet personer som tar kanonbilder med sina mobiltelefoner och folk som tar skitbilder med utrustning för hundratusen...


Jag lovar. Letar man tillräckligt länge så kan man hitta någon som gör ett kanonjobb gratis.
Men jag tror tyvärr att det är svårt att hitta denna person som dessutom har "rätt" utrustning för jobbet...

Som många nämnt innan så är det lätt att glömma allt jobb bakom kulisserna.
Bilresor till och från tillställning och eventuell "rekrunda".
Utrustning. 1 bra kamera med 2 hyfsade objektiv kan räcka...men är man seriös har man minst 2 bra kameror. Saker går sönder ibland...och man vill inte stå på ett bröllop utan fungerande utrustning.
Det gäller ju även övrig utrustning. Blixtar, batterier, minneskort, med mera. Så det är verkligen inte gratis.

När man inte fotar porträtt, utan något som är "live", då kan man inte hålla på att feppla med massa inställningar hela tiden. Man behöver en fotograf som kan sin utrustning och har möjlighet att fånga ögonblicksbilder. Det är inte alltid man som fotograf kan ta den perfekta bilden när det går fort, så ganska många bilder kan kräva efterbehandling. Är man rutinerad så tar man höjd för detta medans man tar bilderna för att ha bästa möjlighet att i efterhand ta fram den bilden man är ute efter. Personligen använder jag t.ex. oftast 2 kameror med olika objektiv för att ha möjlighet att ta både närbilder och vidvinkelbilder utan att behöva springa runt eller byta objektiv hela tiden.
Förberedelser och efterbearbetning tar oftast BETYDLIGT längre tid än själva fotograferandet.

Som sagt...man får bestämma ambitionsnivån och hitta en fotograf man trivs med och kommer överens med. Oavsett vad det kommer att kosta.

Lycka till!

//Robban
 
Sedan skulle jag säga att 2500 kr för 10 timmars jobb, kanske skulle vara okej som svartjobb...
Men för yrkesverksamma fotografer blir det inte mycket över, ca 900 kr, som då även skall täcka kostnader för ny utrustning, bokföring, utbildning mm
Nja, du har nog missuppfattat hur det fungerar att vara företagare.

Om du fakturerar 2500 kr (inkl moms) kan du givetvis använda hela den summan för att täcka kostnader för utrustning, utbildning osv (inkl moms).

Om du istället vill ta ut det som lön motsvarar fakturerade 2500 kr (inkl moms) drygt 1500 kr i lön. Hur hög marginalskatt man har varierar förstås, men med normal marginalskatt är det kvar nästan 1100 kr i handen, skattat och klart.

Detta sagt så håller jag förstås med om att 2500 kr för tio timmars jobb är orimligt lite.

1000:- /timme är minimum.
Och då gäller prissättningen förmöten, rekning, förberedelser, efterarbete mm. 15000:- för en halvdag är absolut rimligt.
Om man som enmansföretagare tycker att "1000:- /timme är minimum" är det nog dags att ta hjälp av en begåvad revisor eller annan kompetent konsult. Det låter som om man har dålig koll på företagets ekonomi eller alldeles för stora overhead. Det positiva är förstås att sånt inte är så svårt att åtgärda.
 
Nja, du har nog missuppfattat hur det fungerar att vara företagare.

Om du fakturerar 2500 kr (inkl moms) kan du givetvis använda hela den summan för att täcka kostnader för utrustning, utbildning osv (inkl moms).

Om du istället vill ta ut det som lön motsvarar fakturerade 2500 kr (inkl moms) drygt 1500 kr i lön. Hur hög marginalskatt man har varierar förstås, men med normal marginalskatt är det kvar nästan 1100 kr i handen, skattat och klart.

Jo, du har helt rätt i att jag kan använda hela summan för inköp av varor och tjänster. Borde nog skrivit att det är antingen en maxlön på ca 900 kr eller att den blir motsvarande lägre om man använder en del till inköp.

Jag har drivit eget sedan 2002 och sist jag kollade gällde de här tarifferna, vilket var de jag använde för att komma fram till ca 900 kr:

Bruttointäkt 2500 inkl moms
Momsavdrag 20% av 2500 = - 500 kr

Nettointäkt 2000 kr
Egenavgifter 29,71 % av 2000 kr = -594,20 kr

Bruttolön 1405,80 kr
Kommunalskatt ca 31% av 1405,80 = -435,80 kr

Nettolön 970 kr (maximal nettolön om du inte gör några inköp alls)

Att jag skrev ca 900 kr var för att jag gjorde det enkelt för mig och avrundade i varje steg, men tyckte inte det var så blodigt noggrant ,)
 
Normalt när man pratar om "maxlön" eller lön i allmänhet brukar man mena bruttolön (t ex i artikeln om minimilöner som du länkade till) medan du av någon anledning verkar syfta på hur mycket man har kvar efter alla skatter. Det blir lite vilseledande.

Dessutom tänker/räknar du fel. Egenavgifterna räknas på lönebeloppet. Om du har 2000 kr kan du alltså betala ut 1542 kr i lön (1542 plus 29,71 procent i egenavgifter blir 2000). Vilket alltså med normal marginalskatt (31 procent) blir 1064 kr kvar i plånboken.
 
Nja, du har nog missuppfattat hur det fungerar att vara företagare.

Om du fakturerar 2500 kr (inkl moms) kan du givetvis använda hela den summan för att täcka kostnader för utrustning, utbildning osv (inkl moms).

Om du istället vill ta ut det som lön motsvarar fakturerade 2500 kr (inkl moms) drygt 1500 kr i lön. Hur hög marginalskatt man har varierar förstås, men med normal marginalskatt är det kvar nästan 1100 kr i handen, skattat och klart.

Detta sagt så håller jag förstås med om att 2500 kr för tio timmars jobb är orimligt lite.


Om man som enmansföretagare tycker att "1000:- /timme är minimum" är det nog dags att ta hjälp av en begåvad revisor eller annan kompetent konsult. Det låter som om man har dålig koll på företagets ekonomi eller alldeles för stora overhead. Det positiva är förstås att sånt inte är så svårt att åtgärda.

Så du tycker 1000:- i timmen är högt räknat?
En begåvad revisor anser det vara fullständigt rimligt.
Att hålla firmans utgifter till ett minimum är en förutsättning för att bedriva verksamhet.
Lön, alla försäkringar, inventarier, omkostnader, avsatta medel för investeringar, hyra, mm. Ja det är mycket som skall rymmas och dessutom kan oförutsedda saker inträffa.
Inte blir det mycket över per 1000 lapp oavsett hur ekonomisk du än är.

Sen snackar vi heller inte 8 * 1000:- per dag heller om nu nån tror det.
Utan all inkomst skall fördelas över hela månaden.
En del får in mycket andra mindre beroende på en rad faktorer.
Att många lägger sig väldigt lågt är som att i slutändan bita sig själv i svansen.
Det är lätt att va duktig teoretiker på ett forum när verkligheten är helt annan.

Omkostnaderna skiljer sig markant mellan många frilansare.
Beroende på omständigheter och geografisk placering.

Att generellt anse att en hög prissättning beror på en korkad egenföretagare är att göra det väldigt enkelt för sig. Det gäller också att sätta värde på sitt arbete och inte lönedumpa verksamheten.
Vill t.ex inte en bröllopsarrangör betala ett pris är det ju upp till dem så klart.
Men....väldigt många har insett att kvalitet och tillförlitlighet kostar om du vill få en bra och säker utlovad leverans. Har sett en klar ökning i branschen och det är kul.

Sverige har fått fram otroligt många duktiga bröllopsfotografer som också värderas högt prismässigt.
Många har också fått internationella erkännande!
 
ca:17500 netto/mån.
Inte någon kanonlön, men ändå.....
Fortfarande enklare att diskutera bruttolön, eftersom det är det man brukar prata om. Då blir det 26000 kr.

Å andra sidan kan man som frilansare inte räkna med att fakturerar 8 timmar per dag, 5 dagar i veckan. Två tredjedelar av det är mer rimligt. Då hamnar vi plötsligt på en månadslön på 17300 kr istället. Före skatt.
 
Så du tycker 1000:- i timmen är högt räknat?
Nej, det har jag aldrig sagt. Jag invände mot att du påstod att "1000:- /timme är minimum. Och då gäller prissättningen förmöten, rekning, förberedelser, efterarbete mm" för den typ av fotografering vi diskuterar. Om man har studio, assistent osv blir det en annan sak.

Sen snackar vi heller inte 8 * 1000:- per dag heller om nu nån tror det.
Utan all inkomst skall fördelas över hela månaden.
En del får in mycket andra mindre beroende på en rad faktorer.

Det är lätt att va duktig teoretiker på ett forum när verkligheten är helt annan.
Har man inte tillräckligt många debiterbara timmar i månaden är nog inte den bästa åtgärden att ta mer betalt. Kanske ska man till och med göra tvärtom.

För övrigt (vad det nu har med saken att göra): Jag är inte "teoretiker".
 
Om sådana här diskutioner uppstår så förstår jag faktiskt om kunden drar sig för att anställa en fackman. Det skulle jag iallafall..
 
Om sådana här diskutioner uppstår så förstår jag faktiskt om kunden drar sig för att anställa en fackman. Det skulle jag iallafall..

Få människor på detta forum är proffsiga fackpersoner. Faktum är att de lyser med sin frånvaro. Därför uppstår såna här diskussioner, för få människor här kan skriva: "så här har jag gjort på de 200 bröllop jag fotat, det har funkat för mig." Resten spekulerar bara från kammaren.
 
Förstår inte varför ni anser att det är fel att sätta ett värde på sitt arbete som fotograf?

Självklart har inte alla brudpar råd alla bröllopsfotografer utan väljer en släkting istället.
Och det är väl bra istället för att inte få nån bild alls.
Men att som fotograf dumpa priserna är inte särskilt smart.
Det drabbar alla i slutändan och det gäller ju förövrigt många yrkesgrupper.

Tyvärr tror många fortfarande att det är väl bara å ta lite bilder.....
Men så jobbar inte seriösa yrkesmänniskor.
Men det kanske inte är en sådan som efterfrågas i detta fallet utan en budgetvariant med allt vad det innebär.
Kanske var dumt av mig att ge mig in i denna diskussionen isåfall.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.