Annons

Söker enkelheten och vad jag vill...

Produkter
(logga in för att koppla)

Termik

Aktiv medlem
Hej!

Jahappp... då har man satt ut 2 av mina 3 objektiv på blocket. Känns som om jag åkt slalom i mitt fotograferande i sökande efter lugn och ro i kroppen där jag kan ta bilder utan att haka upp mig på grejjorna.. Fotografering skall inte vara en materialsport (tycker jag) ändå så har jag funnit spänning i nya objektiv, och nya prylar...

Nu fick jag nog och satsade allt på ett kort.. Har under mina drygt 1 år långa tid som återfallsfotograf (senaste gången var det Pentax MX och Tri-x, soppat i D-76 som gällde) hunnit avverka:

DA 12-24/4
DA 40/2.8 Limited
DA21/3.2 Limited
DA70/2.4 Limited
FA31/1.8 Limited

Har nu kvar
FA31/1.8 Limited (mitt andra exemplar, köpt efter ångest över min första försäljning eftersom detta objektiv är... är ... speciellt!)
FA135/2.8
DA14/2.8

Säljer nu min 135'a och mitt DA14, och tänker "go Dogma" och endast ha kvar min FA31'a tillsammans med min K10D.

Skulle tyvärr inte förvåna mig om jag ändrar strategi i December, i Mars nästa år, sedan kanske i Augusti osv...

Någon mer som känner igen sig, velar och försöker "hitta sig själv"?

Mvh
 
Du och jag verkar vara väldigt lika.
Har/hade en K100D med 18-55, 50mm 1.4, 50mm 2.8 macro ohc ett 28mm 2.8.
Säljer nu alla, då jag känner att jag vill ha två objektiv, Sigmas 30mm 1.4 som normal och ett 50mm. Objektiven verkar enligt mig vara mer avgörande än själva kameran. Dock känner jag att sökaren nog är det viktigaste.
Hur känner du på den punkten?

Fasta gluggar gör enligt mig fotograferandet roligare och man blir mer kreativ. Vilket även du verkar tycka? Men en fråga? varför sälja dem, om du tror att du kommer vilja ha dem om kanske ett halvår igen? Är det inte bättre att sälja dem om ett halvår/år ifall de legat orörda så länge? än att vara inpulsiv och sälja så fort man känner för en annan sorts fotande?
 
Dock känner jag att sökaren nog är det viktigaste.
Hur känner du på den punkten?

Fasta gluggar gör enligt mig fotograferandet roligare och man blir mer kreativ. Vilket även du verkar tycka? Men en fråga? varför sälja dem, om du tror att du kommer vilja ha dem om kanske ett halvår igen? Är det inte bättre att sälja dem om ett halvår/år ifall de legat orörda så länge? än att vara inpulsiv och sälja så fort man känner för en annan sorts fotande?

Hej!

När det gäller sökaren så funkar K10'ans sökare alldeles utmärkt för mig. Har iofs inte så mycket att jämföra med, även om det inte är som analoga hus..

Fadta gluggar, eller inga gluggar, är min melodi! Så där är vi eniga!

När det gäller varför jag säljer mina objektiv istället för att behålla dem om jag ändrar mig så är det så här: Jag blir helt rådvill när jag skall ut och fotografera om jag har kameraväskan full av objektiv. Vill bara använda ett, inte byta hela tiden.. Vilket skall jag ta? Blev aldrig bra..

Satte mig i situationen där jag ville att alla objektiv skulle ha en självklar funktion, SÅ.. DA14 blev vidvinkel, FA31 blev normalobejektiv, och FA135 tele... Rejält med distans mellan alla objektiv så jag inte skulle behöva fundera så mycket.. Märker nu att 31'an tar all min tid, så tyckte att det var dags att renodla sättet att jobba..

OM jag ändrar åsikt och vill komplettera med ett nytt objektiv så tror jag inte att jag köper något jag haft.. känns bara så.. Drömkombinationen är en 30-35 mm croppat med FA31'ans kvaliteter, då skulle jag sitta nöjd. (Dvs ett FA20/1.8 Limited!)

Gillade perspektivet på mitt DA21, men ljusstyrka, och skärpa i vissa lägen var inte bra...

Hemskt att säga, men i mina mörkaste stunder så tittar jag lite snett på ett Canon 5D hus med 35/1,4 L...

Mvh
 
Hmm jag är i samma situtaion konstant.. Kan det möjligen finnas någon Zeiss för att täcka upp vidvinkelhålet? Annars är FA35/2.0 ett alternativ till 31:an som oxå kan vara värt att testa ;)

I mörka stunder köpte jag en D700. Verkligt fin kamerna men jag saknar bildstabiliseringen nått väldigt.
 
Hmm jag är i samma situtaion konstant.. Kan det möjligen finnas någon Zeiss för att täcka upp vidvinkelhålet? Annars är FA35/2.0 ett alternativ till 31:an som oxå kan vara värt att testa ;)

I mörka stunder köpte jag en D700. Verkligt fin kamerna men jag saknar bildstabiliseringen nått väldigt.

Hej!

Hade jag inte haft 31'an så hade 35'an definitivt varit ett lockande alternativ, särskilt med tanke på prisskillnaden... Sedan är då 31'an ett sensuellt objektiv som gör en förvånad (positivt) över resultatet, om man ger sig lite till tåls med den något osäkra autofokusen som detta objektiv kan vara upphov till...

Jaja.. nu var jag där igen... gick igång på tekniksnacket ;-)

Man skulle ta sig ett par pilsner och sedan gå ut och fotografera under lätt berusning.. Kanske man då skulle ge sig hän i fotograferandet och glömma vad man har i händerna..

När jag plåtade analogt, i 16-19 års ålder så var man glad att man hade en kamera.. Man tog bilder med det man hade, visste att det mesta var ouppnåeligt (pga ekonomi).. En kamera, ett objektiv, en öl och sitta på en stubbe ute i skogen.. Kanske receptet på bra bilder ;-))

Mvh
 
Man kan inte ha för många objektiv, eller kameror.
Det är ändå bara verktyg.

Hos mig kommer alltid bilden först - i huvudet, sedan är det ganska lätt att välja verktyg...

Björn, synd att du inte har några bilder upplagda... eller det kanske inte blir några bilder med alla pryl-funderingar? ;)
 
Björn, synd att du inte har några bilder upplagda... eller det kanske inte blir några bilder med alla pryl-funderingar? ;)

Hej!

Jo.. lite bilder har det nog blivit.. Lade upp min första nu. Är inte betalande medlem så kan bara lägga upp en bild per dag...

Tack för påminnelsen!

Mvh
 
Fadta gluggar, eller inga gluggar, är min melodi! Så där är vi eniga!

Inga gluggar! Verkligen back to basic!

Allvarligt förstår jag precis, går mer och mer ut med en 35/2,0 på D300-huset och inget mer. Fast jag vill inte sälja alla mina andra gluggar...
 
Hej!

Jahappp... då har man satt ut 2 av mina 3 objektiv på blocket. Känns som om jag åkt slalom i mitt fotograferande i sökande efter lugn och ro i kroppen där jag kan ta bilder utan att haka upp mig på grejjorna.. Fotografering skall inte vara en materialsport (tycker jag) ändå så har jag funnit spänning i nya objektiv, och nya prylar...

Nu fick jag nog och satsade allt på ett kort.. Har under mina drygt 1 år långa tid som återfallsfotograf (senaste gången var det Pentax MX och Tri-x, soppat i D-76 som gällde) hunnit avverka:

DA 12-24/4
DA 40/2.8 Limited
DA21/3.2 Limited
DA70/2.4 Limited
FA31/1.8 Limited

Har nu kvar
FA31/1.8 Limited (mitt andra exemplar, köpt efter ångest över min första försäljning eftersom detta objektiv är... är ... speciellt!)
FA135/2.8
DA14/2.8

Säljer nu min 135'a och mitt DA14, och tänker "go Dogma" och endast ha kvar min FA31'a tillsammans med min K10D.

Skulle tyvärr inte förvåna mig om jag ändrar strategi i December, i Mars nästa år, sedan kanske i Augusti osv...

Någon mer som känner igen sig, velar och försöker "hitta sig själv"?

Mvh

LBA har jag hört talas om, med det här låter nästan som Lens Selling Addiction (LSA) :)
 
Känner igen det där. Själv började jag med kitzoomarna 18-55 och 50-200´a. Sen bytte jag upp mig till 16-45´an och efter det började jag längta efter fasta gluggar. Köpte på mig FA 50, FA 28, FA 24 och sålde 16-45´an och tele´t.
Skaffade M 200/f4. Sen upptäckte jag hur mycket jag saknade zoomar så jag köpte 16-45´an IGEN. Och 55-300´an. Sålde FA 24´an. Nu har jag två bra zoomar, DA 16-45 samt 55-300 och två bra fasta, FA 50/1.4 och FA 28/2.8.

Konstigt nog har jag varit helt nöjd med min gluggpark sedan i juni, men plåtade en kosert häromdagen och märkte att det enda som gick att använda var 50´an egentligen.

Nu är planen att införskaffa Tamrons 28-70/2.8. Fast jag hinner nog ändra mig, haha.
 
Hmm jag är i samma situtaion konstant.. Kan det möjligen finnas någon Zeiss för att täcka upp vidvinkelhålet? Annars är FA35/2.0 ett alternativ till 31:an som oxå kan vara värt att testa ;)

I mörka stunder köpte jag en D700. Verkligt fin kamerna men jag saknar bildstabiliseringen nått väldigt.

Köp ett S-M-C Takumar 20/4.5, inte så ljusstarkt men väldigt trevligt ändå. :)


Tog detta vidöppet och det är skarpt och gött ändå.
http://www.flickr.com/photos/zewrak/2895150840/sizes/o/
 
Hmm, jag har funderat starkt på att sälja mina två FAlimited-objektiv och köpa en uppsättning Super-Takumars istället. Risken är ju också här att man kanske ångrar sig, hähä. Tänkte inhandla mig ett Super-Tak 50 snart och se hur man trivs med det. Kostar ju inte så många hundralappar.

( Ja, jag har blivit påverkad av Zewraks prisningar av Pentax gamla m42:eek:r :) )
 
Det ända jag känner att jag saknar är en ljusstark normal, dvs runt 30mm och under f/2 väntar på en DA 30/1.4...
 
Peter, vad tror du om Sigmas 30mm 1.4? Gillar du inte tredjeparts? Tror detta blir mitt nya enda objektiv.
 
Jag har tittat på sigman, de sigma gluggar jag har är jag nöjd med, så jag har inget emot sigma. Men SDM, quick-shift och vädertätning väger tyngre än tiden för mig... En normal som man skall kunna använda oavsett väder och vind.
 
Men en fråga? varför sälja dem, om du tror att du kommer vilja ha dem om kanske ett halvår igen? Är det inte bättre att sälja dem om ett halvår/år ifall de legat orörda så länge? än att vara inpulsiv och sälja så fort man känner för en annan sorts fotande?

Det här börjar bli en *parodi* nu...Suck! Ångrar mig (för tillfället) och behåller
135'an och DA14 ett tag till.. Även om jag mestadels bara använder 31'an så
har kanske de andra objektiven en plats ibland.. Så går på din "bog" Marcus..

Skall vi gissa på en ny inriktning om ett par månader?

..och det där med LSA, Ambjörn, var ju riktigt kul! Hehe .. :)
 
Det här börjar bli en *parodi* nu...Suck! Ångrar mig (för tillfället) och behåller
135'an och DA14 ett tag till.. Även om jag mestadels bara använder 31'an så
har kanske de andra objektiven en plats ibland.. Så går på din "bog" Marcus..

Skall vi gissa på en ny inriktning om ett par månader?

..och det där med LSA, Ambjörn, var ju riktigt kul! Hehe .. :)


haha, men va fan. Jag såg din annons på blocket i går kväll och har bearbetat mig själv hela natten för att motivera ett köp av 135´an. Visst hade du en FA 20 med?
 
haha, men va fan. Jag såg din annons på blocket i går kväll och har bearbetat mig själv hela natten för att motivera ett köp av 135´an. Visst hade du en FA 20 med?

Ehrrmmmm... nu tog du mig med handen i kakburken... Jo, jag har också
sålt en FA20.... Glömde sätta upp den på listan..Är det här som kallas förnekelse...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.